Net zoals in de echte Moto GP klasse, is er in het motorracegame genre al jarenlang een absolute winnaar. De MotoGP reeks van ontwikkelaar Climax mag dan nog geen zes wereldkampioenschappen op zak hebben, maar ducht net als Valentino Rossi geen concurrentie. Dit jaar is de serie toe aan diens derde wedstrijd, waarin we voor de verandering niet alleen de bestaande circuits af kunnen werken, maar ook op fictieve buitenlocaties waanzinwekkend hard kunnen scheuren. Wij zetten onze helm op en drukten het gaspedaal tot op het bot in.

Een racegame dus, maar dan met motoren. Het grootste verschil met de vierwielige bolides is natuurlijk dat je met een motor niet kunt botsen en je al bij de minste of geringste aanvaring op je plaat ligt. MotoGP 3, dat als extra titel ook nog de term “Ultimate Racing Technology” mee heeft gekregen, is dan ook geen makkelijke game. Het benadert de sport vrij realistisch, al blijft het spel om de speelbaarheid ten goede te komen wel binnen het toelaatbare wat betreft realisme.

Het realistische aspect komt vooral om de hoek kijken bij het insturen van de bochten. Omdat je met een motor echt in een bocht gaat hangen, zul je deze goed moeten timen. Een bocht vanaf de binnenkant in sturen gaat geheid fout en ook het continu bijsturen van je motor tijdens een bocht, levert veel tijdsverlies op. Op tijd remmen, in een vloeiende lijn sturen en op het juiste moment je gas weer in drukken. Het lijkt allemaal oersimpel, maar in de eerste paar races zul je werkelijk van grindbak naar grindbank slingeren. Zodra je echter een beetje gevoel met de motor krijgt, komt het triomfantelijke gevoel van voldoening naar boven. Mocht je zelf niet uit de besturing van de motor komen, dan staat er nog een uitgebreide, doch ietwat droge tutorial voor je klaar.

MotoGP 3 is opgedeeld in twee delen. Allereerst is er de Grand Prix mode, waarin je alle bestaande circuits in de volgorde zoals dat ook in de werkelijkheid gebeurt, naloopt. Je kunt oefenen, kwalificeren en uiteindelijk de race rijden. Je rijdt hierbij met een zelf gecreëerde motorrijder, maar strijdt wel tegen alle bekende namen uit het huidige Grand Prix seizoen. Rossi, Biaggi, Gibernau; je komt ze allemaal tegen. Wanneer je enigszins succesvol bent in deze carrière mode, krijg je punten toebedeeld die je kunt besteden aan vier eigenschappen van je racer. Je vaardigheid op de baan wordt bepaald door het bochtenwerk, het remmen, de topsnelheid en de acceleratie. Als een ware RPG verdeel je handmatig de punten over de vier onderdelen. De punten staan overigens niet vast en zijn per race weer anders te verdelen. Best handig als je van een langzaam en bochtig naar een uitgestrekt en snel circuit vertrekt.

Het vernieuwende aan MotoGP 3 vinden we in de Extreme mode. In de Extreme mode race je niet op bestaande parkoersen, maar krijg je de mogelijkheid om je motor mee te nemen naar één van de zestien fictieve buitenlocaties. Deze circuits zijn ieder in een bepaalde omgeving of stad gesitueerd en zien er prachtig uit. Iedere parkoers is kenmerkend voor de omgeving. Zo race je door het donkere neonlicht in Tokyo, maak je een rondje door de Toscaanse heuvels en neem je alle scherpe bochten in de Tsjechische stad Praag. Voor alle grafische pracht van deze omgevingen moet je wel een aantal coureurs inleveren: van twinting in de Grand Prix mode naar tien in de Extreme mode.