MotoGP ’08 stelde teleur. Het was een dieptepunt in een tot dan toe vrij consistente franchise. Dit is deels te wijten aan een wissel van zowel uitgever als ontwikkelaar, maar ook aan een gebrek aan innovatie. Uitgever Capcom heeft mede om die reden besloten om er wederom een nieuw team op te zetten: het Engelse Monumental Games. Alhoewel, ‘nieuw’ is misschien niet het juiste woord. Een behoorlijk aantal werknemers heeft namelijk aan eerdere MotoGP-games gesleuteld. Hoe dan ook, de wissel van de wacht pakt vrij aardig uit en MotoGP 09/10 zet de serie weer enigszins op de kaart.

Arcadeachtig

Aangezien het een licentieracer is, verwacht je misschien dat MotoGP 09/10 een realistische weergave van de sport is. Maar schijnt bedriegt. De game neigt toch eerder naar een arcaderacer. Het afwisselen tussen voor- en achterrem is bijvoorbeeld niet noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor het verleggen van je lichaamsgewicht en het aansnijden van bochten. Dit soort dingen hoeven allemaal niet zo nauw genomen te worden. Het is niet zo dat je je een weg naar de top kunt beuken of de rem ongemoeid kunt laten, maar zo realistisch als bijvoorbeeld de SBK-serie wordt het bij lange na niet.

De vraag is natuurlijk of dit een goede keuze is. Over het algemeen gezien wel. De besturing werkt prima en de kunstmatige intelligentie is van prima niveau. Dit laatste zorgt ervoor dat je racevaardigheden al gauw behoorlijk op de proef worden gesteld, ook al is de game een stuk toegankelijker. En niet alleen omdat je tegenstanders nu eenmaal veel harder rijden, maar ook omdat ze zich werkelijk wat lijken aan te trekken van de situaties en hier zo slim mogelijk mee om proberen te gaan. Mede hierdoor is het tof om op je krachtige tweewieler te springen en tegen de groten der aarde te racen. Hiervoor moet je overigens eerst de 125cc- en 250cc-klassen doorlopen. Het komt een beetje over als een wel erg kunstmatige manier om de spelduur te rekken, maar het zorgt er tegelijkertijd wel voor dat het plezier des te groter is als je eenmaal met de ‘echte’ racemonsters aan de slag mag.

Ook de toevoeging van een puntensysteem werkt prima. Het is opvallend dat ze hiervoor gekozen hebben in een officiële MotoGP-game, maar het is nog opvallender dat het eigenlijk ook echt iets toevoegt. Maak je een wheelie of maak je gebruik van de slipstream van je tegenstander, dan verdien je net wat extra punten. Naargelang de spelmodi komt het zelfs voor dat je gedurende een race een bepaalde opdracht krijgt. Denk aan het behalen van een bepaalde gemiddelde snelheid of het opjagen van een concurrent. En mocht je onverhoopt verongelukken, dan kun je terugspoelen tot voor de valpartij en het nog eens proberen. Het is allemaal al eens eerder en beter gedaan, maar het voegt wel degelijk wat toe aan de spelervaring.

Aan de andere kant is het wel spijtig dat de licentiegame van de MotoGP geen natuurgetrouwe weergave van de sport biedt. Dit soort opties en spelelementen zijn leuk, maar wat meer diepgang en realisme had zeker niet misstaan. Je kunt bijvoorbeeld wel sleutelen aan je motor, maar het valt te betwijfelen of dit ook wel echt zin heeft. Sowieso past het niet bij het karakter van de game. MotoGP 09/10 laat je scheuren, maar dan zonder de finesse van de sport.

De opzet van MotoGP 09/10 is dus vrij verrassend. Toch is het niet meer dan een ‘goed’ racespel. Op de eerste plaats komt dit doordat het racen zelf leuk is, maar nergens echt weet uit te blinken. Het is allemaal oerdegelijk, zonder echt enorme indruk te maken. Ten tweede is de presentatie ronduit slecht. Het geluid is werkelijk belabberd. Dit geldt voor zowel de achtergrondmuziek en de irritante commentator als het geluid van de motoren zelf. Tot slot is de game vrij sfeerloos. Natuurlijk is het een circuitracer en komt het al snel wat klinisch over, maar er is vrijwel geen aandacht besteed aan het publiek, de omgevingen en wat hippe menuutjes. Maar dat is niet alles. MotoGP 09/10 kent totaal geen gevoel van snelheid en de laadtijden zijn belachelijk lang.

Troeven

Ontwikkelaar Monumental Games komt hiermee weg doordat ze ervoor hebben gezorgd dat het racen zelf wel de moeite waard is en ze een tweetal sterke troeven hebben toegevoegd. Enerzijds is dat de aankondiging van een enorme lading aan gratis downloadbare content. Koop je het spel, dan kun je alleen met de motoren uit 2009 aan de slag, maar Capcom gaat de voertuigen en circuits van het komende racejaar gratis beschikbaar stellen, waartoe een volledig nieuwe raceklasse behoort. In plaats van dat ze dus simpel geld binnenharken door binnen een aantal maanden twee versies uit te brengen, kiezen ze dus voor deze optie. En daar kunnen we hen eigenlijk alleen maar dankbaar voor zijn.

De carrièremodus is de andere troef. In deze modus werk je je langzamerhand op van een onbekend broekje tot een levende legende. Klinkt niet erg spectaculair, maar juist doordat je tegelijkertijd ook je eigen team beheert, is het zo interessant en houdt het je al gauw behoorlijk wat uur zoet. Je bent bezig met het zoeken van sponsors, kopen van motoren en vormgeven van je outfit, wat op papier misschien wat suf klinkt, maar in de praktijk verrassend leuk is uitgewerkt. Het is niet baanbrekend, maar het maakt wel dat MotoGP 09/10 net wat meer om het lijf heeft dan het doorsnee racespel.