MotoGP 08 | Gamer.nl

De Moto GP-serie lijkt, met uitzondering van de straatraces uit 2007, al een tijdje stil te staan. Vandaar dat we dit jaar stiekem hoopten op mi chien een uitgebreidere carrièremodus of wat extra opties met betrekking tot het afstellen van je motorfiets. Om de succesvolle serie te waarborgen zijn zulke aanpa ingen namelijk onmisbaar.De basis van de game staat in ieder geval nog als een huis. MotoGP biedt namelijk voor zowel de arcade- als de simulatieracers genoeg racevoer. Wil je beukend en sleurend de eindstreep halen, dan is dat goed mogelijk. Op de laagste moeilijkheidsgraad speelt de game eenvoudig weg en kom je vaak ongehavend uit de strijd na een botsing met een tegenstander. Wat heet: lig je in laatste positie dan rest je vaak niets anders dan je als een ware kamikazepiloot door de vijfendertig coureurs te beuken. Kies je voor de simulatiemodus dan wordt het allemaal een stuk serieuzer. Rem te laat of stuur de bocht op het verkeerde moment in en het is onherroepelijk een enkeltje asfalt. Aanvaringen met andere coureurs leveren je hetzelfde lot op.

Echte motorliefhebbers komen ongetwijfeld aan hun trekken en zullen dat MotoGP-gevoel zeker ervaren. Aan de andere kant zal de simulatie-optie voor veel gamers geen prettige optie zijn, daar is het gewoonweg te moeilijk voor. Gelukkig heeft Capcom dit begrepen en heeft men een advance-optie toegevoegd. De advance-optie houdt de moeilijkheidsgraad tu en te makkelijk en te moeilijk. Het is alleen te merken dat er naast MotoGP weinig concurrenten zijn in het motorracegenre, want Capcom heeft absoluut geen moeite gedaan om de gamer dit jaar iets extra's te geven. Sterker nog, ze hebben zelfs de Extreme-races uit MotoGP 07 geschrapt. Dit keer kun je alleen kiezen uit de 125 CC-, 250 CC- en de MotoGP-kla e. Geen stedencircuits en gestripte straatmotoren, maar 'gewone' racemotoren op banen, zoals Le Mans, TT A en en Donington Park.

De carrièremodus biedt weinig soelaas. Het is erg prettig om onderaan de ladder te beginnen met de 125 CC-motorkla e, om je vervolgens op te werken tot de grote mannen zoals Nicky Hayden en Valentino Ro i, maar ook hier slaat Capcom de plank enkele malen mis. Je kunt namelijk niet kiezen in welke kla e je begint. Heb je de game uitgespeeld, dan mag je best een nieuwe carrière beginnen, maar je begint dan wel weer in de 125 CC-kla e. Daarnaast is het slechts je races rijden en wordt er weinig gedaan om je dat 'carrièregevoel' te geven. Geen krantenkoppen die schreeuwen dat je Marco Melandri hebt vernederd of mailtjes van je teammanager die vraagt om je ontslag na een mislukte race. Dit zijn allen dingen die we in andere racegames wel beter hebben gezien. Nu biedt de modus eigenlijk weinig meer dan een gewoon kampioenschap met de mogelijkheid om er nog wat seizoenen aan vast te plakken.

Tel daarbij het ontbreken van de Extreme-races op en je kunt eigenlijk concluderen dat MotoGP 08 behoorlijk achterblijft bij andere racegames. En achterblijven, dat doet het spel zeker als je de grafische afwerking ziet. De motoren en hun berijders zien er realistisch uit, maar kijk je wat verder dan lijkt het op sommige momenten alsof je in een PlayStation 2-spel bent beland. Struiken zien eruit als groene rotsen en de bomen zijn zo overduidelijk 2D dat je bijna begint te smachten naar eindstreep. De herhalende textures, zoals de betonnen muren op Mugello en het grote publiekspodium op Shanghai, maken het geheel er niet beter op. Wat dan wel weer een kleine glimlach op ons gezicht toverde, waren de regenraces. Behoorlijk moeilijk, maar oh zo mooi. De weerspiegeling van de motoren, het opspattende water en de voldoening wanneer je de eindstreep haalt, maken de tegenvallende omgeving een heel klein beetje goed.

Omdat niet iedereen een volledige carrière wil doorlopen, heeft Capcom ook een Championship- en een Challenge-modus in MotoGP 08 gestopt. In de Championship-modus kun je vrij kiezen in welke kla e je wilt rijden en hoeveel races je moet voltooien om het kampioenschap op je naam te schrijven. De Challenge-modus gooit je middenin de actie en geeft je verschillende opdrachten mee. Zo moet je bijvoorbeeld binnen een tijdslimiet de eindstreep halen, maar mag je maar een beperkt aantal keren de rem gebruiken. In andere challenges mag je het opnemen tegen toppers zoals Casey Stoner en Valentino Ro i en moet je binnen een ronde een achterstand van enkele seconden goedmaken. Lastige opdrachten, maar wel erg uitdagend en je hoeft niet eerst een lang en tijdrovend seizoen te doorlopen om het op te nemen tegen de groten der aarde. De beloningen die je voor het voltooien van de challenges krijgt, foto's van de MotoGP-rijders, zijn jammer genoeg alleen intere ant voor de echte fans.

In het verleden werd de MotoGP-reeks door twee ontwikkelaars gemaakt. Capcom, en voorheen Namco, was verantwoordelijk voor de PlayStation-versie van de game, THQ nam de Xbox- en de PC-versie onderhanden. Dit jaar werden de rechten voor het eerst aan één ontwikkelaar gegeven, namelijk Capcom. Mi chien dat Capcom nog even moeten wennen aan de verantwoordelijkheid en de taak om het spel voor meerdere platformen te ontwikkelen. Een betere reden om MotoGP 08 in deze vorm uit te brengen kunnen wij namelijk niet bedenken. Hopelijk herpakt Capcom zich voor volgend jaar en weet de serie eindelijk weer de diepgang te geven die we gewend zijn.