MotoGP 07 (PS2) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Dat er in de herfstnog een game verschijnt met een 2007-aanduiding, mag een godswonder heten. Inde tijd dat maart-edities van magazines in januari in de schappen liggen en deeerste 08-editie van EA al in de zomer verschijnt, is het een verademing omeens een uitgever te zien die wél op de kalender heeft gekeken. Dat MotoGP 07deze naam draagt, is overigens omdat het gebruik maakt van het 2007-seizoen vande 'Formule 1 van de motorsport'.Allereerst voor de duidelijkheid, MotoGP 07 voor de PS2 iseen geheel andere game dan MotoGP '07 (let op het apostrofje) voor de Xbox 360en PC. De PS2-versie wordt uitgegeven door Capcom, de Xbox 360 en PC-versiekomt uit de stal van THQ. Ook de ontwikkelaar van dienst verschilt. Bij THQ isClimax Racing al sinds jaar en dag de vaste ontwikkelaar, Capcom maakt gebruikvan de diensten van het Italiaanse Milestone. Deze laatste firma kwam dit jaaroverigens al met een motorracegame: SBK-07: Superbikes World Championship.Hoewel het hier om een ietwat andere tak van sport gaat (fabrieksmotorentegenover speciaal ontwikkelde racemonsters) is duidelijk te zien dat SBK enMotoGP 07 van dezelfde basis gebruik maken. Alle feiten op een rij? Dan gaan weover naar het eigenlijke spel. Wanneer je MotoGP 07 voor het eerst opstart, wordt jegevraagd of je eerst de tutorial wildoorlopen. In plaats van dat je een saaie reeks opdrachten moet doorlopen, magje in deze tutorial gewoon watrondscheuren en krijg je tips terwijl je speelt. Je krijgt uitleg waarom jeonderuit ging en hoe je het de volgende keer beter moet doen. Eenmaal je desmaak te pakken krijgt, biedt de tutorialje de mogelijkheid de moeilijkheidsgraad wat omhoog te schrhoeven. Hierdoormaak je direct kennis met de drie besturingsniveau's van het spel, Arcade, Advanced en Simulation.De verschillen zitten hem niet zozeer in de knoppen die je nodig hebt, als welin de reactie van je motor op die knoppen. In de Arcade-mode kun je makkelijk nog wat bijremmen wanneer je liggenddoor de bocht gaat, in Simulation isdit uit den boze. Ook de grindbak is een stuk vergeeflijker wanneer je op Arcade speelt. Eenmaal je de grove knepen van het vak hebt aangeleerd, ishet tijd voor het echte werk. Je kunt zoals gebruikelijk kiezen tu en eenlo e wedstrijd of een kampioenschap. Je hoeft bij het kampioenschap overigensniet de volledige achttien wedstrijden te doorlopen en ook het aantal rondes enof er gekwalificeerd moet worden, is instelbaar. Naast deze spelmodes is zijner ook een flink aantal lo e uitdagingen, die overigens behoorlijk pittigzijn. Alleen de eerste uitdaging al, waarbij je checkpoints op het parcours met een bepaalde minimum snelheid moetpa eren, is een flinke kluif.  Ook het racen zelf is geen makkie. Met alles op het laagsteniveau kon ik zelf nog wel meekomen met de andere racers, maar een Advanced besturing met AI van gemiddeldniveau, was al te hoog gegrepen voor mij. Voor de echte fans is dit alleen maareen voordeel, maar wanneer je een combinatie van enig realisme en haalbaarheidwil, is MotoGP 07 mi chien wat aan de moeilijke kant. De ervaring van hetracen zelf is wel prima, met een goed snelheidsgevoel en een motor dienatuurlijk aanvoelt. Het camerapunt achter de motor speelt het lekkerst, maarvoor de echte puristen is er ook een cockpitviewbeschikbaar. Visueel lijkt MotoGP 07 als twee druppels water op het eenhalf jaar geleden verschenen SBK 07, al zal het voor een leek lastig zijn om detwee uit elkaar te houden. Het regeneffect is in beide games in elk geval eenlust voor het oog, met druppeltjes die over het beeldscherm dwarrelen en eenmooi glimmend wegdek. Het regeneffect camoufleert ook de grafische tekortkomingenin de motoren en met name de omgeving, als beste. Waarin MotoGP 07 wel verschilt van SBK is de aankleding. Deuitstraling van MotoGP 07 is een stuk zakelijker, tegenover de overdaad aanpitspoezen die voor SBK 07 als verkoopsargument fungeerden. Tijdens hetkampioenschap wordt elk land waarin je speelt ingeleid met een leuk filmpje. Zozien we de prachtige binnenstad van A en, gevolgd door beelden vanfietsenrekken. Enorm veel fietsenrekken. Om af te sluiten met een enkel shotvan een molen. Het camerateam dat naar Nederland was afgetogen was blijkbaaronder de indruk van de hoeveelheid tweewielers in de Drentse hoofdstad. Alleenjammer dat men niet geconstateerd heeft dat het circuit nu niet bepaald in eenheuvelachtige omgeving ligt. Tijdens het racen in A en zie je namelijk zowaar bergenop de achtergrond. De hondsrug mi chien? Of toch de Sallandse Heuvelrug?
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou