Van alle franchises in het vechtgenre is Mortal Kombat wel één van de meest beruchte te noemen. En hoewel de ophef rond de games al jaren is afgezakt, blijven ze toch even gewelddadig. Klaarblijkelijk blijft de franchise ook nog eens goed verkopen, want Midway blijft werken aan nieuwe games in de serie. De nieuwste is Mortal Kombat: Unchained voor de PSP en wij onderwerpen de game aan een test. Hoewel de meeste elementen van Mortal Kombat: Unchained voortkomen uit het alweer dik twee jaar oudere Mortal Kombat Deception, hebben de makers wel kans gezien een aantal dingen te veranderen. Zo is er een vernieuwde verhaallijn waarin een nieuwe demon de wereld van de levenden bedreigt. Gezien de aard van de structuur van deze game maakt dit qua gameplay niet veel uit. De makers zijn echter niet opgehouden met het toevoegen van extra's. Zes nieuwe personages maken ook hun opwachting, elk met hun eigen uitgebreide vechttechnieken en een nieuwe Endurance mode laat de speler strijden tegen een oneindige stroom vijanden. Aan de basis van Mortal Kombat: Unchained staat de Kombat modus. Hierin is het mogelijk om vanaf het begin te vechten met alle personages die voorkomen in de game. Ieder personage heeft drie basisstanden, die elk verschillende bewegingen met zich meebrengen. Eén van deze standen houdt bij de meeste vechters in dat er met een wapen gevochten kan worden. Het moet gezegd worden dat de aanwezigheid van de drie standen het wel moeilijk maakt om alle combinaties van een personage te leren. Dit is nog meer het geval door de mogelijkheid om de standen af te wisselen, waardoor nieuwe combo's kunnen worden gemaakt. Gecombineerd met de aanwezigheid van de aloude gruwelijke fatalaties en de interactieve omgevingen met dodelijke wapens is de gameplay best solide te noemen. Echter, ondanks de vele combinaties is de gameplay wel stug te noemen. Dit komt deels door de animaties die niet altijd even vloeiend in elkaar overlopen, maar ook door de matige gevoeligheid van de vierpuntstoets. Vooral diagonale bewegingen worden vaak niet gedetecteerd. Dit is iets waar andere vechtgames voor de PSP ook last van hebben. De analoge stick biedt gelukkig een betere gevoeligheid, maar het blijft behelpen. Niet getest, maar wel aanwezig is de multiplayer modus via WiFi. Net als zoveel PSP games is deze modus alleen lokaal te spelen.

Mortal Kombat: Unchained kent veel speelmodi die afwijken van de standaard vechtmodus. Zo kun je een potje schaken met de personages van de reeks en kun je ook een combinatie van vechten en puzzelen uitproberen in Puzzle Kombat. Dit laatste is een op Tetris lijkende game waarin tegen de CPU gespeeld wordt. Onderaan de lijst met speelmodi staat Konquest. Konquest is eigenlijk een 3D adventuregame waarin op sleutelmomenten één op één gevochten moet worden met een tegenstander. Deze modus kent ook nog eens een verhaal, waarvoor zelfs stemacteurs worden gebruikt. Aan de tenenkrommend slechte kwaliteit van de stemmen is echter te horen dat men een paar van de slechts betaalde stemacteurs heeft gebruikt. De rest van de Konquest modus is ook niet van al te hoge kwaliteit. Vooral het camerawerk is bagger te noemen, waarbij het personage soms helemaal uit het scherm verdwijnt. Verschillende bugs willen de gameplay ook nogal eens hinderen. Uiteindelijk geldt voor alle extra modes dat ze maar weinig toevoegen aan de game. Dit zou anders zijn geweest als ze beter waren uitgewerkt, maar dit is niet het geval. Het is jammer dat de makers de energie die ze hebben gebruikt voor deze modes niet hebben gebruikt voor de Kombat modus.

Grafisch is de game op maar één departement goed te noemen. En dit is in de Kombat modus. De vechters worden goed en gedetailleerd weergegeven, maar ook de omgevingen mogen er zijn. De rest van de modes staan op dit gebied in contrast met de Kombat mode. Vooral de Konquest modus steekt maar matigjes af bij de rest. De animaties van de vechters in Konquest mode is zoals eerder al gezegd niet helemaal vloeiend te noemen. Dit doet niet veel af aan de grafische kwaliteit, maar hindert de gameplay wel enigszins. Het enige wat Mortal Kombat: Unchained echt interessant maakt is de Kombat modus. Dit is het aloude element dat in bijna alle vechtgames aanwezig is. Deze modus is stukken beter uitgewerkt dan alle andere opties, maar kent ook zijn fouten. Vooral de stugge bewegingen en de ingewikkelde besturing is in het begin even wennen. Verder maken de brute fatalities en de dodelijke omgevingen het geheel tot een best vermakelijke ervaring. Mortal Kombat: Unchained is echter zeker niet het beste wat aan vechtgames is te krijgen op de PSP.