Mortal Kombat: Shaolin Monks | Gamer.nl

De Mortal Kombat reeks zijn nu niet meteen de meest uitgekiende games onder de vechtspellen. Toch is de populairste spellenserie van ontwikkelaar Midway, al meer dan tien jaar mateloos populair. Het brute geweld en de immens bloederige Fatalities en Brutalities liggen daaraan ten grondslag. Toch is het Midway nog niet gelukt een degelijke spin-off te maken van deze reeks. Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero liet namelijk heel wat te wensen over. Maar Midway krijgt met Mortal Kombat: Shaolin Monks een herkansing.

Shaolin Monks is niet, zoals je dat van de Mortal Kombat reeks gewend bent, een vechtgame waarin twee gelijkwaardige personages tegenover elkaar staan. In plaats daarvan krijg je te maken met een heel leger minderwaardig grut, afgewi eld door enigszins sterkere eindbazen. Naast het vechten zal er in Shaolin Monks ook flink wat gelopen en gesprongen moeten worden en zo heel af en toe steekt een niet al te moeilijke puzzel of een vervelende minigame de kop op.

Vechten

Het vechten zelf steekt in Shaolin Monks meer dan behoorlijk in elkaar. De makers hebben het gevechtsysteem zelfs een naam gegeven: het 'Multi-Directional Kombat System'. Dit komt er grofweg op neer dat je wanneer je door meerdere tegenstanders omringd wordt, moeiteloos je klappen aan verschillende tegenstanders uit kunt delen. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om binnen een combo die bestaat uit drie kleine klappen en een genadeklap, te wi elen tu en de personages die ze moeten inca eren. Gaat een tegenstander al bij de eerste klap tegen de vlakte, dan kun je de rest van je vuistslagen bij zijn collega's kwijt.

Het pakket aan mogelijkheden en combo's is in Shaolin Monks behoorlijk uitgebreid. Je hebt alleen al de beschikking over drie verschillende vechtknoppen en een speciale knop om tegenstanders en objecten op te pakken. Springen behoort tot de mogelijkheden en is van e entieel belang. Dit omdat je tegenstanders die je de lucht in trapt, tijdens hun vlucht nog kunt meppen. Verder is er een mogelijkheid om je op een tegenstander te locken, waardoor je de binnenkomende slagen kunt blocken en mooie, ontwijkende moves kunt maken. De voordelen van het 'Multi-Directional Kombat System' zul je dan wel moeten mi en.

Een Mortal Kombat spel kan natuurlijk niet zonder Fatalities, Burtalities en andere superaanvallen. Deze Fatalities kun je uitvoeren wanneer je 'Fatality meter' is volgelopen. Vervolgens dien je een combinatie van vijf knoppen in te drukken om de Fatality van je keuze uit te voeren. Nieuwe Fatalities verkrijg je door zelf nieuwe knoppencombinaties uit te proberen. Heb je daar geen zin in, dan surf je lekker naar een website om ze op te zoeken. Wanneer je ze één keer hebt uitgevoerd, zijn ze eveneens in het optiemenu terug te vinden. Onthouden is niet mijn sterkste punt, dus elke keer voordat ik een Fatality uitvoerde keek ik even in het optiemenu, om te zien wat ook alweer de combinatie was. Van mij had dat hele gedoe met die knoppencombinaties dan ook niet gehoeven.

Wat minder geslaagd dan de gevechten zijn de 'Jump and Run' gedeeltes die zo nu en dan de kop op steken. Door de vreemde camerastandpunten is het namelijk moeilijk om je sprongen nauwkeurig uit te mikken. Gelukkig zitten er niet al te veel van deze stukjes in het spel verwerkt en doorgaans zijn ze redelijk vergeeflijk, maar van mij hadden ze zelfs geheel achterwege mogen blijven.