Mortal Kombat: Armageddon | Gamer.nl

In mijn kinderjaren speelde ik regelmatig een potje Mortal Kombat 3 tegen mijn buurjongen. Meestal ging ik dan aan de slag met Raiden, terwijl mijn tegenstander op zijn beurt vaak koos voor Sub-Zero, een vechtersbaas waar hij zeer goed mee overweg kon. Het resultaat was dan ook dat hij me keer op keer wist te verslaan, iets wat ik eigenlijk nooit erg gevonden heb bij het spelen van Mortal Kombat. Op het einde van elk gevecht wist mijn buurjongen namelijk altijd een lekker gore fatality tevoorschijn te toveren, waarna we allebei met een voldane greins ervoor kozen om nog een potje te spelen. Het is net die grijns die ik weer terugvond tijdens het spelen van Mortal Kombat: Armageddon, het deel dat de veelbesproken reeks zal moeten afsluiten op de huidige consoles. Mortal Kombat: Armageddon zou je kunnen zien als een eerbetoon aan alle voorgaande delen uit de ondertu en vijftien jaar oude reeks. Midway heeft er namelijk voor gekozen om alle personages die ooit verschenen zijn in een Mortal Kombat game een plaatsje te geven binnen Armageddon. Dit heeft als indrukwekkend gevolg dat we met maarlieft 62 verschillende vechtersbazen aan de slag kunnen gaan. Daar bovenop is het ook nog eens mogelijk om je eigen personage te creëren, maar daarover straks meer.

In Mortal Kombat: Armageddon krijg je de keuze uit een heleboel verschillende gamemodes. Om te beginnen is er de Kombat Mode, waarin we de bekende spelvarianten Arcade, Versus en Practice terugvinden. De meest belangrijke uit deze drie is de Arcade Mode waarin je, zoals in elke andere beat'em up, een personage moet uitkiezen waarmee je gaat vechten. Midway heeft besloten om meteen alle personages binnen het spel beschikbaar te maken (met enkele uitzonderingen), waardoor er dus bijna geen sprake is van vrij te spelen personages. Persoonlijk vind ik dit niet het beste systeem doordat in mijn ogen de uitdaging binnen de Arcade Mode daardoor een beetje verloren gaat. Ikzelf vind het altijd erg leuk om verborgen personages vrij te spelen door gevechten te winnen, maar deze keer kunnen we dus onmiddellijk een keuze maken uit heel het arsenaal aan vechters.

De gevechten in Mortal Kombat: Armageddon zijn naar goede gewoonte lekker bloederig, al kun je deze functie ook gewoon uitschakelen. Elk personage heeft zijn eigen vechtstijl, waardoor je even zal moeten zoeken voordat je weet welke stijl het best bij jou past. Verder zijn de omgevingen in Mortal Kombat: Armageddon zeer interactief en kennen ze meestal verschillende verdiepingen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in bepaalde levels je tegenstander door het plafond naar een hoger gelegen kamer te slaan, om hem daar verder onder handen te nemen. Andere levels zitten dan weer vol met dingen die je kunt gebruiken om aan je vijand extra schade toe te brengen of zelfs meteen te doden. Denk bijvoorbeeld aan voorbijrijdende treinen, pletwalsen en verluchtingsventilatoren die allemaal dienst kunnen doen om je tegenstander zo pijnlijk mogelijk te doen sterven.

Over pijnlijk sterven gesproken, natuurlijk zijn de fatalities ook weer van de partij. Deze keer is het mogelijk om je eigen fatality aan elkaar te breien, doordat er nu een balkje in beeld komt dat laat zien hoeveel tijd je hebt om een bepaalde reeks aanvallen uit te voeren. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je tegenstander eerst nog zijn hart en zijn lever verliest voor hij op de grond mag neervallen. Hoe vettiger, hoe prettiger is het motto!Maar goed, naast de eerder traditionele dingen binnen het genre heeft Mortal Kombat: Armageddon nog veel meer te bieden. Laten we even dieper ingaan op de Konquest Mode, een tak binnen het spel waar ik het meeste tijd heb ingestoken. De Konquest Mode bevat eigenlijk de grote verhaallijn van het spel, waardoor je in principe heel deze spelvariant zal moet doorlopen wil je weten waar het allemaal precies om gaat in Mortal Kombat: Armageddon. Heel erg diep ga ik niet ingaan op het verhaal, maar het komt erop neer dat de apocalypse eraan komt en jij ervoor moeten zorgen dat dat niet zal gebeuren. Qua gameplay kun je de Konquest Mode het best vergelijken met God of War, maar dan de meer uitgeklede versie daarvan. Omtwikkelaar Midway heeft volgens mij goed gekeken naar Kratos zijn avonturen, want bepaalde dingen die ik in God of War gezien heb, kwam ik gewoonweg opnieuw tegen in de Konquest Mode. Vooral tijdens de latere levels is het duidelijk dat heel wat ideetjes uit die ene andere topgame komen. Zo kom je bijvoorbeeld op een bepaald moment in de onderwereld terecht waar je regelmatig van platform naar platform zal moeten ‘springen’. Het filmische camerastandpunt dat tijdens zo’n sprong gebruikt wordt, deed me spontaan terugdenken aan de latere levels uit God of War. En zo zijn er nog wel wat andere voorbeelden aan te halen. Toch heeft de Konquest Mode een overwegend positieve indruk bij mij nagelaten. Naast de toevoeging van een verhaal zit deze mode namelijk vol met een heleboel leuke extra’s zoals artwork, tweede outfits en bloopers die je, als je een beetje moeite doet, allemaal kan verzamelen om ze later in The Krypt her te bekijken. Tijdens jequest om de apocalypse tegen te gaan zul je vanzelfsprekend nogal wattegenstand krijgen. De Konquest Mode kent twee verschillende soorten gevechten.Meestal moet je het gewoon opnemen tegen naamloze mannetjes die in grotekwantiteiten op je komen afgelopen en die je met enkele simpele slagen enstoten kan verslaan. Deze mannetjes hebben echter meestal ook een opdrachtgever,en dat zijn vaak bekende Mortal Kombat personages die je ook kunt terugvindenin de Arcade Mode. Telkens als je zo’n belangrijk persoon tegen het lijf loopt,zul je hem of haar moeten verslaan in een omgeving zoals we die kennen uit de ArcadeMode. Weet je het gevecht te winnen dan mag je verder doorgaan met je queesteom de wereld te redden. Erg moeilijk is de Konquest Mode overigens niet omdatje een oneindig aantal continues hebt, maar toch is het eens een leukeafwi eling om na een hele hoop potjes gevochten te hebben in de Arcade Mode,even de verhaallijn van Mortal Kombat: Armageddon te doorlopen.

Verdervinden we in Mortal Kombat: Armageddon ook Motor Kombat terug, een soort vanMario Kart maar dan met de personages uit Mortal Kombat. Deze modus is wel leukvoor even, maar na een kwartiertje heb je het allemaal wel gezien. Je racetdoor heel wat bekende omgevingen met een personage uit Mortal Kombat en onderwegkun je doosjes oprapen die jouw speciale aanvallen zullen activeren. Die aanvalkun je dan gebruiken om je tegenstanders te hinderen, zodat jij uiteindelijk voorhen de finish kan bereiken. Lijkt allemaal wel leuk, maar al snel begint hetwat eentonig te worden en realiseer je je dat je wel betere dingen te doenhebt. Een van de weinige minpunten binnen Armageddon dus. Als laatste optie is er nog Kreate A Fighter waarin je je eigen personage kunt samenstellen. En geloof me, de mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Zo is het mij bijvoorbeeld perfect gelukt om mezelf na te maken, maar kreeg ik het ook voor elkaar om Neo uit The Matrix en Lara Croft te creëren. Verder kun je ook nog eens met het goud dat je in de Konquest Mode, Motor Kombat en Arcade hebt weten te verzamelen extra dingen kopen zoals sierraden, kledij en kapsels, waardoor jouw eigen vechtersbaas ongetwijfeld uniek zal zijn.

Het leukste is dan ook om met je eigen creatie online te gaan en hem in te zetten in een gevecht tegen andere spelers. Het online gedeelte binnen Mortal Kombat: Armageddon werkt overigens zeer goed en kent enkele handige functies. Zo zal er automatisch worden bijgehouden hoeveel matches je wint of verliest, kun je een friendslist aanmaken en is het zelfs mogelijk om mensen uit te dagen om een potje Motor Kombat te doen, al is dat een nogal overbodige luxe door de kwaliteit ervan.