Mortal Kombat Armageddon (Wii) | Gamer.nl

Nadat Midway de Xbox- en Playstation2-bezitters heeft voorzien van de nodige dosis Mortal Kombat mag nu ook de Wiihet meest bloederige vechtspel ooit verwelkomen. Eigenlijk is er niet zo heelveel te vertellen over deze variant, in e entie hebben we namelijk te makenmet een regelrechte overzetting van de voorgaande Armageddon versies. Hét groteverschil zit echter in de manier waarop je de vechtersbazen dient te besturen,want natuurlijk geen Wii-game zonder het nodige gezwiep.Vaak makengames die verschijnen op de Wii te pas en te onpas gebruik van de uniekemogelijkheden van de Wii-mote. De ene keer voelt het lekker aan en wil jehelemaal niets anders meer (The Legend of Zelda: Twilight Prince ), terwijlhet soms helemaal fout zit om met dat witte, elektronische blokje te staanzwaaien (Call of Duty 3). Tijdens het spelen van Mortal Kombat Armageddon bleefik met een dubbel gevoel zitten over de nieuwe manier van besturen: het isallemaal wel leuk gevonden, maar echt werken doet het niet. OntwikkelaarMidway heeft ervoor gekozen om de moeilijke knoppencombinaties die je vroegeruit het hoofd moest leren om de meest vette aanvalsbewegingen te maken tevervangen door simpele Wii-mote bewegingen. Het resultaat hiervan is dat, alsje bijvoorbeeld de bekende 'Bloody Spear'-move van Scorpion wilt doen, je metde controller van links naar rechts moet zwiepen en op tijd de B-knop moetloslaten. Doe je dit goed, dan zie je een trekhaak uit de handen van de bewustevechtersbaas komen en hoor je de bekende “Get over here!”-kreet door jeluidsprekers galmen.Hetprobleem is echter dat de sensor bar je bewegingen soms niet kanherkennen doordat je ze niet accuraat genoeg maakt of je de combinatie bewegingplus B-knop niet correct uitvoert. Tijdens de Practice Mode maakt het mi envan zo'n handeling niet veel uit, maar in het midden van een gevecht kan eenfoute beweging je makkelijk de kop kosten. Persoonlijk lukte het mij gemiddeldzo'n zes op de tien keer om een, zo noemt Midway het, 'makkelijke' beweging metde Wii-mote uit te voeren, wat in mijn ogen een nogal laag slagingspercentageis.

Akkoord, inhet verleden lukte het ook niet altijd om een knoppencombinatie tot een goedeinde te brengen, maar dan moet Midway niet verkondigen dat het nog nooit zosimpel was om aanvallen uit te voeren (ze doen dit in een filmpje waarin deunieke Wii-functies uit de doeken worden gedaan). Het is bovendienverschrikkelijk vermoeiend en frustrerend om de hele tijd met de Wii-mote testaan zwiepen zonder resultaat. Gewone aanvallen werken echter wel naarbehoren, slaan- en stampbewegingen zijn geplaatst onder de vierpuntstoets,terwijl grepen uitgevoerd kunnen worden door de A-knop in te drukken. Je wapentrekken en aanvallen blokkeren doe je met de knoppen op de Nunchuck.Het magenige troost bieden dat men ervoor heeft gekozen om de Wii-versie van MortalKombat Armageddon uit te rusten met de mogelijkheid om het spel ook te spelenmet behulp van de oude Gamecube-controller of de Cla ic Controller. Het is opvallenddat Midway deze optie in het spel stopt, waarom zou iemand nou met een oudecontrollers aan de slag willen gaan terwijl vechten met de Wii-mote nog nooitzo makkelijk was, aldus de ontwikkelaar? Klinkt een beetje vreemd, toch?  Qua exclusievecontent is het ook magertjes, men heeft speciaal voor de Wii-versie één nieuwevechtersbaas tu en het (grote) reeds bestaande a ortiment gezet, maar veeltoegevoegde waarde haal je er niet uit. Er is ook nog een nieuwe spelmodus waarin je tot in het oneindige vijanden moet afmaken zonder dat je levensbalk na het gevecht bijvult, maar net zoals bij het extra personage kraait ook hier na een kwartier geen haan meer naar. Verder is alles compleet hetzelfdegebleven, met een groot verschil als uitzondering: Mortal Kombat Armageddonbezit in tegenstelling tot alle andere versies geen Online Mode! Terwijl het opde Playstation 2 net zo uniek was om met een in de Kreate-a-Fighter gemaakteknokker online te gaan, is deze optie nergens te bespeuren in de Wii-versie.Een groot gemis als je het mij vraagt, waardoor Mortal Kombat Armageddon op deWii aanvoelt als de minst degelijke versie van de drie!