Nadat Midway de Xbox- en Playstation 2-bezitters heeft voorzien van de nodige dosis Mortal Kombat mag nu ook de Wii het meest bloederige vechtspel ooit verwelkomen. Eigenlijk is er niet zo heel veel te vertellen over deze variant, in essentie hebben we namelijk te maken met een regelrechte overzetting van de voorgaande Armageddon versies. Hét grote verschil zit echter in de manier waarop je de vechtersbazen dient te besturen, want natuurlijk geen Wii-game zonder het nodige gezwiep. Vaak maken games die verschijnen op de Wii te pas en te onpas gebruik van de unieke mogelijkheden van de Wii-mote. De ene keer voelt het lekker aan en wil je helemaal niets anders meer (The Legend of Zelda: Twilight Princess), terwijl het soms helemaal fout zit om met dat witte, elektronische blokje te staan zwaaien (Call of Duty 3). Tijdens het spelen van Mortal Kombat Armageddon bleef ik met een dubbel gevoel zitten over de nieuwe manier van besturen: het is allemaal wel leuk gevonden, maar echt werken doet het niet.   Ontwikkelaar Midway heeft ervoor gekozen om de moeilijke knoppencombinaties die je vroeger uit het hoofd moest leren om de meest vette aanvalsbewegingen te maken te vervangen door simpele Wii-mote bewegingen. Het resultaat hiervan is dat, als je bijvoorbeeld de bekende 'Bloody Spear'-move van Scorpion wilt doen, je met de controller van links naar rechts moet zwiepen en op tijd de B-knop moet loslaten. Doe je dit goed, dan zie je een trekhaak uit de handen van de bewuste vechtersbaas komen en hoor je de bekende “Get over here!”-kreet door je luidsprekers galmen. Het probleem is echter dat de sensor bar je bewegingen soms niet kan herkennen doordat je ze niet accuraat genoeg maakt of je de combinatie beweging plus B-knop niet correct uitvoert. Tijdens de Practice Mode maakt het missen van zo'n handeling niet veel uit, maar in het midden van een gevecht kan een foute beweging je makkelijk de kop kosten. Persoonlijk lukte het mij gemiddeld zo'n zes op de tien keer om een, zo noemt Midway het, 'makkelijke' beweging met de Wii-mote uit te voeren, wat in mijn ogen een nogal laag slagingspercentage is.

Akkoord, in het verleden lukte het ook niet altijd om een knoppencombinatie tot een goed einde te brengen, maar dan moet Midway niet verkondigen dat het nog nooit zo simpel was om aanvallen uit te voeren (ze doen dit in een filmpje waarin de unieke Wii-functies uit de doeken worden gedaan). Het is bovendien verschrikkelijk vermoeiend en frustrerend om de hele tijd met de Wii-mote te staan zwiepen zonder resultaat. Gewone aanvallen werken echter wel naar behoren, slaan- en stampbewegingen zijn geplaatst onder de vierpuntstoets, terwijl grepen uitgevoerd kunnen worden door de A-knop in te drukken. Je wapen trekken en aanvallen blokkeren doe je met de knoppen op de Nunchuck. Het mag enige troost bieden dat men ervoor heeft gekozen om de Wii-versie van Mortal Kombat Armageddon uit te rusten met de mogelijkheid om het spel ook te spelen met behulp van de oude Gamecube-controller of de Classic Controller. Het is opvallend dat Midway deze optie in het spel stopt, waarom zou iemand nou met een oude controllers aan de slag willen gaan terwijl vechten met de Wii-mote nog nooit zo makkelijk was, aldus de ontwikkelaar? Klinkt een beetje vreemd, toch?   Qua exclusieve content is het ook magertjes, men heeft speciaal voor de Wii-versie één nieuwe vechtersbaas tussen het (grote) reeds bestaande assortiment gezet, maar veel toegevoegde waarde haal je er niet uit. Er is ook nog een nieuwe spelmodus waarin je tot in het oneindige vijanden moet afmaken zonder dat je levensbalk na het gevecht bijvult, maar net zoals bij het extra personage kraait ook hier na een kwartier geen haan meer naar. Verder is alles compleet hetzelfde gebleven, met een groot verschil als uitzondering: Mortal Kombat Armageddon bezit in tegenstelling tot alle andere versies geen Online Mode! Terwijl het op de Playstation 2 net zo uniek was om met een in de Kreate-a-Fighter gemaakte knokker online te gaan, is deze optie nergens te bespeuren in de Wii-versie. Een groot gemis als je het mij vraagt, waardoor Mortal Kombat Armageddon op de Wii aanvoelt als de minst degelijke versie van de drie!