Monster Hunter is een game dat een aanvulling is op een erg klein marktsegment van online RPG's op de consoles. Op de PS2 is er maar één game die in dit segment werkelijk groot is geworden, en dat is Final Fantasy XI. Jammer genoeg voor de fans, is de game nooit in Europa op de PS2 uitgekomen en heeft Monster Hunter als het ware vrij spel. Of dit ook betekent dat Monster Hunter met recht de eerste plek kan opeisen is nog maar de vraag. Lees het in deze review.

In Monster Hunter begin je als een jager, die op het gebied van jagen op monsters nog een groentje is. Deze jager is, voordat je werkelijk gaat spelen, totaal aan je eigen voorkeuren aan te passen. Geslacht, haarstijl, huidskleur en zelfs stemgeluid behoren tot de variabelen die in te stellen zijn om je eigen karakter samen te stellen. Hoewel het aantal keuzes op dit gebied groot is, zul je hier later weinig van terug zien, aangezien een groot deel van het lichaam bedekt zal worden door panster en wapens.

De game draait vooral om de multiplayer mode, hoewel Capcom ook een singleplayer mode aan de game heeft toegevoegd. Hoewel er in de praktijk maar weinig verschil is tussen de single- en multiplayer ervaring, hebben beide toch hun eigen functie. De meeste spelers doen er goed aan te beginnen in de singleplayer mode. De opzet is hetzelfde als in de multiplayer mode en de eerste missies dienen als een tutorial en opstapje naar het grotere werk. Op dit punt houdt de singleplayer mode eigenlijk wel op met nuttig zijn. De missies in het begin zijn in je eentje behoorlijk goed te doen, maar latere missies zijn praktisch niet te doen zonder de hulp van anderen. En daarmee komt het online segment aan bod. Met maximaal drie andere personen, zijn missies te doorlopen die anders niet te doen zijn zonder Internet verbinding. Dit is eigenlijk ook het grote nadeel van de singleplayer mode. Veel missies zijn in je eentje gewoonweg overbodig door hun moeilijkheid. De reden waarom Capcom ze heeft toegevoegd is mij daarom ook een raadsel.

De missies die je uit moet voeren verschillen per keer. Verschillende dorpen vormen het uitgangspunt voor afwisselende queesten. Soms gaat het simpelweg om het vangen van wat vissen, maar meestal resulteert het toch in het afslachten van een aantal monsters. Monsters die variëren van het formaat zwijn tot huizenhoge, met blikkerende tanden bewapende mofo's. Door het uitvoeren van deze missies is onder andere geld, zeldzame objecten en vlees te verdienen. Deze zorgen ervoor dat je kunt overleven, maar ook dat je sterker kunt worden en betere wapens en uitrusting kunt kopen. Het aspect van het opwaarderen van je uitrusting is goed uitgevoerd. Het is mogelijk om met de objecten die je hebt verzameld, zelf wapens samen te stellen of ze simpelweg te kopen. Iets wat trouwens pure noodzaak is, want zonder een behoorlijke uitrusting ga je online niet lang mee.

Het is dus handig om al wat sterker te worden, voordat je online gaat. Over het algemeen houdt niemand in de Monster Hunter online community van zwakkelingen. Gelukkig zijn er missies te spelen die met een lage rang (en alleen) goed te doen zijn. Later is het mogelijk om je aan te sluiten bij anderen en gezamenlijk eropuit te gaan. Hier komt de game dan ook echt tot z'n recht. Door gezamenlijk missies te doen, kunnen de anders onoverkomelijke vijanden worden verslagen en meer waardevolle objecten worden verkregen. Gezien de vele manieren waarmee een karakter uitgerust kan worden, is het mogelijk om een goed geolied team samen te stellen. Elk lid kan in theorie een eigen taak voor zijn rekening nemen om als groep een monster succesvol af te maken.