Monster Hunter Freedom 2 | Gamer.nl

Een pe imist zou zeggen dat tenopzichte van zijn voorganger de enige toevoeging aan Monster HunterFreedom 2 het cijfer '2' is. En dit is niet eens zo ververwijderd van de waarheid. Het mag duidelijk zijn dat dit niet ietspositiefs is. Mi chien wel voor de die-hard fan, maar zelfs deze zalmoeten toegeven dat de uiteindelijke ervaring tijdens het spelen vandeze game veel beter had kunnen zijn.

Monster HunterFreedom 2 draait net als deel één en de tegenhangers opde PS2 om het jagen op monsters. Het belangrijkste aspect van dereeks is eigenlijk altijd de mogelijkheid geweest om met anderengezamenlijk de monsters te lijf te gaan en deze functie is gelukkigook aanwezig in deze game. Met maximaal vier mensen tegelijk is degame te spelen. Het nadeel is echter dat ook deel twee geen onlineco-op mode kent. Dit moet op zich geen probleem zijn voor mensen metvrienden die de game ook hebben, maar de rest heeft gewoon pech.

Nuis de game ook gewoon in je eentje te spelen, maar net als in eerderedelen is er niet echt rekening gehouden met deze 'eventualiteit'.Eventualiteit is natuurlijk sarcastisch bedoeld, want de kans isklein dat de men deze niche game lokaal met meerdere personen kanspelen. Het is trouwens wel mogelijk om online te gaan met de game, maar alleen om extra content te downloaden als bonus mi ies.

Het jagen op monsters in de uitgestrekte wereld vanMunster Hunter 2 is echter niet alles dat de klok slaat. Sterker nog,het verzamelen van talloze items zal uiteindelijk de meeste tijd inbeslag nemen. Deze objecten worden zoals verwacht achtergelaten doorde monsters, maar vooral verkregen door activiteiten uit te voerenals jagen, vi en en het verzamelen van fruit en mineralen. Hetverzamelen van deze items is een langdurig proces en zal vooral deliefhebbers van grinden aanspreken. De verkregen objectenkunnen op hun beurt weer worden omgezet in meer nuttige voorwerpendie zijn te gebruiken in de strijd tegen de monsters. De schierimmense hoeveelheid mogelijke combinaties en ook nog eens deonbekende uitkomst van de combinaties, staan in het begin garant voorheel wat frustraties. Later zijn een aantal nuttige combinaties welbekend, maar het is aan te bevelen online te zoeken naar lijstenwaarin de mogelijke uitkomsten van te combineren items zijn tevinden.

Om een beetje effectief monsters te kunnen slayenkan gebruik worden gemaakt van een groot aanbod aan wapens. Grote,zware slagwapens, kleinere zwaarden en wapens voor grote afstandkunnen naargelang smaak en strategie worden gebruikt om specifiekemonsters te verslaan. Het is wel zeer de moeite waard om eerst eenaantal trainingen te voltooien om bekend te worden met deverschillende vechttechnieken.

Zoals gezegd is de game isgrotendeels gelijk aan zijn voorganger. Dit geldt dus ook voor hetvechten. Dit is hoofdzakelijk iets dat negatief moet worden opgevat,want alles wat fout was aan de besturing tijdens het vechten iszonder blikken of blozen overgenomen. De camera is nog steedsonhandelbaar en ook het uitdelen van klappen met je wapens voeltonhandig en lomp aan. De stroeve gameplay is iets waar als casualgamer maar moeilijk overheen is te kijken.

Een positief puntis wederom de grafische kwaliteit van de game. De monsters zien erzeer gedetailleerd en vaak ook origineel uit, maar ook de omgevingenzijn voor PSP-begrippen zeer indrukwekkend te noemen. Gezien debewegingsvrijheid die je wordt gegeven, is dit een behoorlijkeprestatie.