Monster 4x4: World Circuit | Gamer.nl

Niet veel Monster-truck games weten de aandacht te grijpen onder de gamers. Waardoor dat komt is mijzelf ook niet zo zeer duidelijk. Monster 4x4 World Circuit gooit het over de arcadeboeg, in de hoop dat de Monster-trucks zo wel even blijven hangen.Airbags

Het hele pakketje van Monster 4x4 World Circuit bestaat uit de game en een stuurtje dat je eventjes zelf in elkaar moet klikken. Het midden van het stuurtje biedt dan genoeg plaats om de controller in te duwen, waardoor het dus lijkt alsof je een echt (plastic) stuurtje vasthoudt. De controller wordt ook in de gehele game zo gebruikt: de 1 en 2 knoppen zijn voor respectievelijk ‘cancel’ of ‘accept’ in het menu en remmen en gas geven in de game. De pijltjes toetsen laten je door het menu navigeren. Op zich wel geinig, al was het heel even vreemd om een menu zo te besturen. Het went, dat wel.

Zwiepen

Het stuurtje is natuurlijk gemaakt om de controller wat gemakkelijker vast te houden, en daar slaagt het stuurtje in. Het biedt een stevige grip en je kunt nog altijd het snoertje om je pols doen, mocht je nog bang zijn de controller uit je handen te laten vallen. Daar houdt de functionaliteit van het stuurtje echter niet bij op. Naast het ingame bochtenwerk kun je het ook gebruiken om stunts mee te doen.

Allereerst het bochtenwerk. De wagentjes laten zich best gemakkelijk besturen, in het begin is het een beetje glibberig heen en weer over die baan knallen. Echter, als je het gewend raakt, kom je ook wel eens tot de conclusie dat het gas ingedrukt blijven houden niet altijd de beste oplo ing is. Zo ga je uiteindelijk wel weer wat soepeler door de bochten dan voorheen en blijf je de tegenstanders voor.

Monsterstunts

Dan nu het leukste van het spelletje eigenlijk, de stunts. Door de controller in bepaalde banen te bewegen als de Monster-truck over een schans gaat, doe je een stunt. De stunts geven je punten en een extra boost bij je landing. De punten kun je tu en de races door gebruiken om experience points te krijgen. Daar kun je dan weer enkele variabelen van je auto mee opkrikken, zoals het verbeteren van je snelheid, je schilden versterken, betere stunts kunnen doen of gewoon beter op de weg liggen.

Beweeg je de controller dus in een looping, dan zal de Monster-truck dit ook doen. Doe je het zelfde maar dan tegen de klok in, dan krijg je punten voor een andere stunt. Een zijwaarts rondje naar links en rechts betekenen ook weer twee verschillende stunts. Er zitten nog een paar dingetjes in, maar die zijn wat lastiger te creëren. Sommigen zijn zelfs tot op de dag van vandaag een raadsel hoe ik ze steeds doe.

Geinig, effe...

Het hele spel is grappig van opzet. Je hebt een paar racemodi, zoals Monster Circuit en single races. In multiplayer schotelt het je ook racen voor en een aantal minigames, zoals Monster Football en Monster Combat. Allebei grappig bedacht, ik neem hier even aan dat jullie wel een idee krijgen van wat je hierbij voor moet stellen, maar ze blijven niet echt lang boeiend. Eigenlijk geldt dat wel voor het hele spel. Het eerste uurtje, of twee, of zelfs drie, zijn erg leuk. Maar daarna wordt het wat saaier, valt veel in herhaling en geven de tegenstanders amper uitdaging.

Er liggen wapens en powerboosts op de weg van de racebaan. De wapens bestaan uit alleen tonnetjes die automatisch hun weg vinden naar de tegenstander. Als ze op jou afkomen mi en ze nooit en ze volgen je, als het even kan, de halve baan over om je te raken. Dit werkt lichtelijk frustrerend, maar houdt alleen maar de voorsprong tot je tegenstanders wat kleiner. Dat je daadwerkelijk tweede wordt in een race ligt meer aan je eigen stomme fouten, dan aan de superieure AI, want die is er niet. De multiplayer maakt het nog heel even leuk, maar al met al blijft Monster 4x4 World Circuit, helaas, steken bij een geinige game, maar niet meer dan dat.