Momonga Pinball Adventures | Gamer.nl

Momonga Pinball Adventures | Gamer.nl

iOS is de ideale plek voor kleinere studio’s en aparte gameconcepten. Laat het Nederlandse Paladin nou net een kleinere studio zijn en Momonga Pinball Adventures een apart gameconcept hebben. De vliegende eekhoorn Momonga overleeft een aanval van een stel slechteriken en moet in negen kleurrijke levels de kwade monsters verslaan. Dat klinkt als een eeuwenoud cliché, maar de manier waarop je het avontuur onderneemt is alles behalve ouwe koek: de levels zijn eigenlijk flipperkasten en Momonga is de bal zelf.

In de praktijk betekent dit dat je in elk level Momonga lanceert en hem door aan de linker- en rechterzijde van het scherm te tikken met flippers binnen het speelveld houdt. In de eerste paar levels is dat nog simpel: in levels moet je niet veel meer doen dan een paar ‘pinbaltafels’ uitspelen door de te verzamelen sterretjes te verzamelen en op het platform geraken waardoor je naar de volgende tafel wordt gelanceerd. Een prettige, simpele bezigheid, dat moet wel gezegd worden. Het heeft iets verfri ends om een game die op het eerste gezicht op een platformer lijkt, als een pinballgame te spelen.

In latere levels worden echter meer elementen toegevoegd die de ervaring iets pittiger maken. Zo verschijnen er vijanden in de levels die zich niet op traditionele wijze laten doden. Eerst moet Momonga tegen een grote bel gelanceerd worden, waarna zijn vriendje Fry de vuurvlieg de vijand in kwestie voor korte tijd afleidt. Dat is het moment om tegen betreffende vijand aan te rollen, waardoor je hem verslaat. De vijanden voeren de moeilijkheidsgraad een tandje op doordat ze Momonga wegduwen en je dus het risico loopt dat je hem niet op tijd met de flippers tegenhoudt. Dat kost een hartje.

Panda de pandabal

Een andere intere ante toevoeging is een extra ‘bal’ op het veld in de vorm van Panda de panda (originele naam hoor). Panda helpt bij het vernietigen van zware obstakels die in je weg staan. Het bleek voor ondergetekende nogal een uitdaging op twee ballen tegelijk te letten, waardoor de hartjes in een rap tempo verdwenen. Maar het voelt altijd als je eigen schuld en als je doorzet, dan lukt het uiteindelijk wel.

Een nadeel van de extra bal is dat vooral op die momenten de framerate van het spel naar beneden duikt. We hebben de game op een iPhone 4 getest en daar kwam het meerdere keren voor dat de framerate omlaag ging, wat je echt niet kunt gebruiken in een spel die op snelheid en timing aankomt. We hebben dan ook contact opgenomen met de ontwikkelaar die uitlegde dat het spel inderdaad alleen op 60 frames per seconde draait vanaf de iPhone 4S. Op de iPhone 4 zakt de framerate inderdaad. We hebben de proef echter niet op de som kunnen nemen. Verpest de inconsistente framerate het spel? Nee, daarvoor gebeurt het niet vaak genoeg, maar irritant is het wel en het staat gewoon in schril contrast met de verder uitstekende presentatie van de game.

Een ander punt van kritiek is de speelduur: in een goed uur ben je de levels wel doorlopen. Paladin heeft wel geprobeerd de speelduur te verlengen door in elk level vijf extra uitdagingen toe te voegen. Zo wordt er soms van je gevraagd de game uit te spelen door alle doelwitten in één keer te raken, of moet je een andere keer alle sterren in een level verzamelen voordat je het einde bereikt. Het voelt een beetje als de speelduur rekken, maar de meeste levels zijn leuk genoeg om meerdere malen te spelen, dus de extra uitdagingen zijn een gewenste toevoeging.

Het speelplezier, de hoge productiewaarde en het originele spelconcept wegen hoger op tegen de framerate en korte speelduur. Hierbij is het volgende ook niet onbelangrijk: het spel kost maar 89 eurocent, wel zo fijn voor ons bin zuunig en een meer dan schappelijke prijs voor wat je er voor terugkrijgt.

Momonga Pindall Adventures is voor 89 eurocent te downloaden via de iTunes App Store.