Minecraft (Xbox Live Arcade) | Gamer.nl

Minecraft is het troetelkindje van de PC-community. Het sandboxspel met minimalistische vormgeving en experimentele gameplay is bekend geworden over de hele wereld en liet zien dat de PC-markt niet enkel draait om mooie plaatjes. Ontwikkelaar Mojang zag echter ook potentie in een consoleversie en schakelde port-expert 4J Studios (Perfect Dark) in om een XBLA-versie te maken.

Wie verschillen zoekt tu en de versies zal behoorlijk moeten speuren. De pop-up lijkt iets groter, de (lange) laadtijden iets langer en de blokken iets dikker. Maar verder lijken ze precies op elkaar. Veruit het belangrijkste verschil is de verbeterde toegankelijkheid. Waar je op de PC nog moest gokken wat je in vredesnaam kon maken, legt 4J Studios je nu precies uit wat de mogelijkheden zijn. We bekijken het spel van voren af aan voor de nieuwelingen.

Een eigen huis

Voor beginners zit er een tutorial in Minecraft. Hierin start je in een kleine vallei met alle benodigdheden in de buurt. Het spel legt je precies uit wat je moet doen om te overleven in deze gevaarlijke wereld. 's Nachts komen namelijk verschillende monsters tevoorschijn, zoals zombies, spinnen, boogschutters en ontploffende Creepers. Overdag moet je dus zo snel mogelijk een huisje bouwen om jezelf te beschermen.

Je begint simpelweg door een boom kapot te slaan. Dit levert hout op. Met dit hout maak je een werktafel. Vervolgens bewerk je de rest van het hout tot planken, die je weer kunt omtoveren in schepjes, pikhouwelen, zwaarden en ander gereedschap. Met deze tools kom je weer sneller bij andere grondstoffen, zoals steen, zand, ijzer, et cetera. Breng ze terug naar je werktafel en je kunt bijvoorbeeld steen en planken combineren tot sterkere versies van je gereedschap.

Op de PC was het vaak zoeken naar de juist combinaties van producten, op de Xbox krijg je gewoon een menu te zien met de mogelijkheden. Enigszins vervelend hieraan is dat de stijl van het spel ook in de menu's zit verwerkt. Daardoor is het soms lastig te zien wat je nu aanklikt, omdat de icoontjes te klein zijn. Ook zijn er minder bouwopties dan op de PC, al zul je hier amper iets van merken als je Minecraft voor het eerst speelt. De mogelijkheden zijn simpelweg al uitgebreid genoeg.

King of the World

Het grootste voordeel van de extra uitleg is dat je sneller aan je droompaleisje kunt beginnen. Op de PC zaten we ons in de eerste uren enkel te vermaken met constructies van modder en hout. Doordat we nu direct het bouwplan en werking van de oven kregen uitgelegd, plus de juiste receptuur, konden we al snel een deel van ons huis vervangen door een mooie glazen muur. Leuk om 's nachts veilig naar de zombies te zwaaien. Dit maakt het vele malen aantrekkelijker om serieus in de wereld te duiken, omdat het doelloos rondbanjeren voorkomt, wat de meeste spelers bij de eerste kennismaking doen.

Minecraft is verder wel een 'doelloos' spel. Er is een eindbaas en het is uit te spelen, maar dat is meer een optie voor de hardcore fans. In Minecraft geef je zelf je doelstellingen vorm. Wil je de wereld ontdekken? Ga je gang, er zijn veel verschillende landschappen te ontdekken. Wil je een pretpark maken van diamant? Prima, graaf maar een gigantische mijn. Pas echter op voor lava en vijanden in het donker. Zin om een kilometers hoog luchtpaleis te maken met een springplank om in de zee te duiken? Niemand houdt je tegen.

Je kunt op Xbox Live ook je vrienden of onbekenden uitnodigen, zodat je met z'n allen kunt werken aan die replica van de Eiffeltoren. Daarnaast is het mogelijk om lokaal te spelen in splitscreen met vier spelers. De kaart is altijd in handen van diegene die het level aanmaakt, dus die moet niet vergeten om af en toe te saven. Het spel is pas nét uit en kent geen ondersteuning van mods, dus verwacht niet dat er online al honderden prachtige bouwwerken te vinden zijn, zoals op de PC.

Iedereen heeft een andere ervaring in Minecraft. Wij vonden het bijvoorbeeld grappig om als uitdaging op een woestijnachtige kaart te spelen met amper grondstoffen. Het resultaat na uren werken: we staan 's nachts op het dak van een enorm glazen huis, uitkijkend op onze zelf gemaakte paradijselijke tuin. Een sereen meer en de omgeving verlicht met toortsen, terwijl tientallen zombies ons huis grommend omsingelen. De zon stijgt op, de muziek zwelt aan... en de zombies vliegen ma aal in de fik door het zonlicht. Een uniek beeld in een uniek spel.