Minecraft Windows 10 VR-editie | Gamer.nl

De grote vijand van virtual reality is misselijkheid. Spellen die niet goed ontworpen zijn voor vr kunnen je namelijk flink wat ongemak bezorgen. Simulatieziekte is verwant aan bewegingsziekte en ontstaat als je evenwichtsorgaan en je ogen tegenstrijdige signalen ontvangen. Als je bijvoorbeeld achter in de auto zit te lezen, zien je ogen een stilstaand vlak terwijl je evenwichtsorgaan de bewegingen van de auto voelt. Het gevolg is misselijkheid. Bij vr werkt dat precies andersom: als je ogen bewegingen zien (vooral draaibewegingen) en je evenwichtsorgaan voelt geen beweging, word je ook misselijk.

De heilige graag voor vr-ontwikkelaars is dan ook om spellen te maken met dezelfde bewegingsvrijheid als de games die we al kennen, maar zonder dat je er ziek van wordt. Dat juist dat een ingewikkelde klus is bleek onlangs op E3, waarbij talloze journalisten flink ziek werden van de demo van Resident Evil 7. Je kunt niet zomaar een game van vr-drivers voorzien en verwachten dat het leuk wordt.

Dit alles om aan te geven hoe knap het is wat Microsoft, Mojang en Oculus hebben gepresteerd met deze vr-versie van de Windows 10-editie van Minecraft. Het spel doet er namelijk alles aan om je een comfortabele ervaring te bieden zonder de e entie van de game aan te tasten.

Stappenplan

Het geheim zit hem in twee ontwerpkeuzes. Je begint Minecraft VR in een virtuele huiskamer. Deze kamer is helemaal in Minecraft-stijl gebouwd. Je zit voor een groot tv-scherm waarop je meteen kunt spelen zoals je gewend bent. De wereld is niet 3D, het is in feite een virtuele televisie met Minecraft ‘as usual’. Druk je echter op de omhoog-knop van de vierpuntdruktoets, dan verandert de wereld om je heen. Opeens zit je middenin Minecraft en kun je vrij om je heen kijken. Opeens zijn de blokken kubu en van 1m3. En opeens zijn de blokkerige Minecraft-zombies écht eng, zo op ware grote.

Je kunt vloeiend en vrij rondkijken, maar als je met de stick om je as wilt draaien gaat dat in kleine schokjes. In eerste instantie voelt dat heel vreemd aan. Maar het voordeel van deze ‘stapdraai’ is dat je geen simulatieziekte krijgt. De belangrijkste oorzaak van simziekte is namelijk langzaam vloeiend ronddraaien terwijl je hoofd stilstaat. Door de schokkerige beweging wordt je evenwichtsorgaan echter om de een of andere reden niet in de war gebracht.

Dat wil overigens niet zeggen dat je helemaal niet ziek kan worden. Op het moment dat je een mijn graaft en langzaam dieper afdaalt, maak je zoals gebruikelijk eigenlijk een lange trap waar je langs af kunt dalen of juist weer terug kunt keren naar het oppervlak. De trap op- of aflopen zorgt voor herhaalde zwiepende bewegingen die, vooral in donkere gangen, ook weer voor ongemak kunnen zorgen. Het is in dat geval echter heel eenvoudig om met één druk op de knop even terug te schakelen naar de Minecraft-startkamer. Dit geeft tegelijk een moment van rust en een manier om oncomfortabeler momenten even van een afstandje te besturen. Het is uiteindelijk wel belangrijk dat je zelf goed naar je lichaam luistert. Bij vr is het een misverstand om te denken dat je wel even ‘door de mi elijkheid heen kunt spelen’. Hoe langer je met simulatieziekte doorspeelt, hoe erger het wordt en langer je je naar voelt.

Controle

Afgezien van al deze vr-tweaks is Minecraft voor Windows 10 nog steeds ‘gewoon’ Minecraft voor Windows 10. Deze versie wijkt af van de ‘Java-versie’, die nog steeds het populairst is. De Windows 10-editie is verwant aan de consoleversies van de game en draait, zoals de naam al zegt, alleen op Windows 10. De vr-update is gratis in Oculus Home te downloaden voor ieder die al een versie van Minecraft bezit.

Minecraft

Deze versie is helemaal met controller speelbaar, wat natuurlijk voor vr ideaal is. Je hoeft nooit naar je toetsenbord of muis te zoeken, alles wat je wilt doen gaat vlekkeloos met de Xbox One-controller die bij de Rift zit.

Het blijft echter niet bij de controller. Oculus staat op het punt om de Touch-controllers uit te brengen. Dit zijn speciale controllers waarmee je je handen in vr kunt gebruiken. Touch laat je voorwerpen oppakken en manipuleren. Minecraft voor Windows 10 krijgt ook officiële Touch-ondersteuning, wat betekent dat het bouwen nog ‘echter’ wordt: opeens kun je de bouwstenen gewoon oppakken en plaatsen alsof het enorme virtuele LEGO is.

Ook zonder Touch is Minecraft VR een spectaculaire ervaring. De schaal van de bouwwerken en de indrukwekkende, grote spelwereld geven je echt het gevoel dat je ergens anders bent. De knappe aanpa ingen die het spel zo goed speelbaar maken in vr, zijn meteen ook een schoolvoorbeeld voor andere ontwerpers. Dit is hoe je open wereld games met de Rift wilt spelen.