Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

In de ban van looten

Geschreven door Sander Hölsgens op

Conclusie

  • Middle-earth: Shadow of War is bij vlagen nog spectaculairder, spannender, veelzijdiger en uitbundiger dan Shadow of Mordor, maar gaat gebukt onder schimmige en onhandige designkeuzes.
    Score: 65 Oké
    • Shadow of Mordor in het kwadraat
    • Lootboxmentaliteit, geformaliseerde en weinig verfijnde spelmechanieken, tactische spelopties leiden nauwelijks tot diepgang of interessante spelmomenten
Met Shadow of War zet ontwikkelaar Monolith groots in op tactische opties en een overweldigende hoeveelheid aan speelstijlen: ging je in Shadow of Mordor hoofdzakelijk als einzelgänger door het leven, nu zou het moeten lonen om na te denken hoe je het leger aanstuurt dat je in dit vervolg tot je beschikking krijgt. Dat doet het helaas niet – en Shadow of War is mede daardoor niet de kwaliteitsinjectie die Monolith voor ogen had.

Dit ligt niet aan het Nemesis-systeem, want het blijft alleraardigst dat vijanden een eigen persoonlijkheid lijken te hebben, doen alsof ze zich eerdere confrontaties herinneren en zowel hun vechtstijl als gedrag op je aanpassen. Shadow of War breidt deze mechanieken vooral uit: naast de Captains en Warchiefs zijn er nu ook Overlords, die qua aanzien en pure kracht aan de top van de rangorde staan. Deze Overlords bepalen de gang van zaken in hun burchten – en de daaromheen liggende omgeving – en als je ze verslaat, kun je deze architectonische hoogtepunten overnemen en naar eigen hand zetten.

Dit is een van Shadow of Wars speerpunten, al dienen de verhalende missies vooral als een vijftien uur-durende introductie voor de vele spelopties en variabelen die ermee gepaard gaan. De vierde akte, die vooral als endgame dient, zou wat dat betreft ideaal moeten zijn. Hier positioneer je je eigen krijgsmacht vis-à-vis die van vernuftige tegenstanders, om zo sommige burchten te verdedigen en andere in te nemen.

Shadow of War

Dergelijke tower defense-mechanieken doen zich dus ook eerder in de game voor, maar dan vooral ingebakken in rechttoe-rechtaan missies: versla die Warchief om bij de volgende Overlord te komen, verweer je tegen deze welomlijnde aanval, trek ten strijde met een specifieke bodyguard, et cetera. Hoewel soms uitdagend en vaak spectaculair, zou Shadow of War vooral moeten uitblinken in de endgame – juist omdat je dan veel vaardigheden, spelopties en een strijdmacht tot je beschikking hebt. Dat zou tot tactisch interessante confrontaties moeten leiden, waarin je inspeelt op de achilleshiel van je tegenstanders en als een ware legeraanvoerder te werk gaat.

Helaas komen dit soort krachtmetingen te weinig uit de verf, mede door de nadruk op geformaliseerde missies en microtransacties. De heisa rondom Shadow of Wars lootboxes van de afgelopen weken is in die zin terecht. Hoewel je simpelweg een offline savegame kunt beginnen om te voorkomen dat je hier en daar aan het bestaan van microtransacties herinnerd wordt, stuit de opzet van de game een fiks aantal gamers fundamenteel tegen de borst. Sterker nog, Shadow of War kent een online variant op de endgame, maar het laat zich raden wie de top van de ranglijst bekleden: degenen die met hard geld tig loot boxes vol ijzersterke Uruk-Hai en Olog-Hai hebben verzameld.

Shadow of War

Van minachting tot revanche

Het is begrijpelijk dat Monolith en Warner Bros extra inkomstenbronnen proberen aan te boren, maar het is tegelijkertijd een minachting van al betalende gamers. En hoewel er meerdere soortgelijke games zijn waarin je als loot box-vermijdende gamer moet grinden, merk je dat de algehele balans van Shadow of War hierop is aangepast. Hoezeer dit ook verbloemd wordt door een aardig vechtsysteem, steekhoudende humor en een relatief veel content.

Bovendien is het zo dat Shadow of Mordor zich voordeed als openwereldgame, in de trant van andere Warner Bros-titels als Mad Max en Batman: Arkham Knight. Hoewel de twee gebieden nauwelijks tot de verbeelding spraken, waren ze wel weids en vol verrassingen. Geregeld kwam je pardoes Captains en Warchiefs tegen waar je het vaak al meerdere malen tegen had uitgevochten. Je leerde ze op een gegeven moment kennen, met daadwerkelijke rivaliteiten tot gevolg.

Shadow of War kent daarentegen vijf gebieden, met elk wat duidelijker afgebakende gedeeltes. Dit zorgt voor een zekere vorm van audiovisuele variatie en een aardige zinsnede in marketingcampagnes, maar het gros van de tegenstanders beperkt zich tot slechts een van die gebieden. Oftewel: tenzij je besluit voor een langere periode in een specifieke regio te blijven, is het niet langer vanzelfsprekend dat je een door Shadow of War zo genoemde nemesis ook daadwerkelijk als rivaal gaat ervaren.

Shadow of War

Het lijkt erop alsof ontwikkelaar Monolith dit zelf ook in de gaten had. Word je een kopje kleiner gemaakt door deze of gene, dan drukt de game je gelijk op het hart dat je wraak kunt en misschien wel moet nemen – simpelweg door de speciaal daarvoor ontworpen missie te selecteren. Dergelijke onderliggende mechanieken staan nu op de voorgrond en halen iets van de spontaniteit en onvoorspelbaarheid van Shadow of Mordor weg. Mede hierdoor is Shadow of War een andersoortige game – en vooral gestroomlijnder en formeler.

Hier valt uiteraard iets voor te zeggen, juist vanwege de hoeveelheid extra spelopties, zijmissies en regio’s, om zo in ieder geval te voorkomen dat je niet linea recta verdwaalt in de scala aan mogelijkheden. Bovendien leggen de verhalende missies prima uit hoe je het beste met Shadow of War aan de slag kunt gaan, door op een behapbaar tempo toe te lichten waar de game je toe in staat stelt.

En dat is een hoop. Vooral het aardige vechtsysteem en de uitgebreide Nemesis-mechanieken springen er net als in Shadow of Mordor uit. Op deze vlakken houdt Shadow of War makkelijk stand, met nog steeds vele opmerkelijke situaties tot gevolg. Het is wederom enerverend wanneer je op revanche uit bent en er plots een nog gevaarlijkere Olog-Hai voor je opduikt, waardoor je even niet meer weet waar je het zoeken moet. Om vervolgens gered te worden door een deus ex machina-draak.

Dubieus

Shadow of War blinkt uit wanneer het op de directe confrontaties met je vele rivalen aankomt, maar zwicht door de soms dubieuze en vooral ongelukkige designkeuzes. Denk bijvoorbeeld aan de keuze om Shelob – de in de grotten van Cirith Ungol wonende spin die Frodo tijdelijk verlamt – in Shadow of War als een vrouw in cocktailjurk te vertonen, terwijl ieder ander personage een bepantsering van jewelste draagt. Of denk aan de schijn van slavernij, zonder de gang van zaken te contextualiseren of er een kritische noot bij te plaatsen.

Variatie en tig opties ≠ diversiteit en nuance. Daarnaast draait Shadow of War een potentieel uitmuntende endgame eigenhandig de nek om door een weinig subtiele nadruk op lootboxes en microtransacties.

Middle-earth: Shadow of War is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze review is de game op PlayStation 4 Pro getest.

Dit artikel delen:

Lees meer

Maps zonder textures uit Battlefield 1-dlc Turning Tides Opnames voor live action Detective Pikachu-film starten in januari 2018
75

Reacties op: Middle-earth: Shadow of War

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • coola

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Niet eens met het cijfer maar he ieder z'n eigen mening. De game krijgt van mij een dikke 8,5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @coola cijfer klopt van geen kant

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @fappingsnake Wat als ik je vertelde dat het plezier dat jij beleeft aan een game niet afhankelijk is van een review score?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bokoharem

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @coola ik ben het juist geheel eens met het cijfer. ik ben blij dat ik een proefversie heb gedownload in plaats van het spel gekocht te hebben. zelfs met alle extra snufjes die meegeleverd worden met het spel, het geeft gewoon een eentonige actie weer, waar ik bij de eerste missie al onder de knie krijg hoe het vecht mechanisme werkte, en waar ik bij de 2de missie het al zat was. gewoon goedkope namakelij van assassin's kant. het voelde niet generiek genoeg aan. je neemt op de makkelijkste manier de geest van zon imp over, hij weet kennelijk waar elk generaal is wat jij dan als objective kan neerzetten om hem te killen, en je kan dan ook echt iedereen killen zonder pardon door in stealth mode te zitten, waarbij je, zelfs nadat hij je gezien te hebben, je nog steeds een volle 3 seconden heb om hem te stealth killen. het is echt gewoon niet goed.

    een maat van me zei ook dat hij er spijt van heeft om de volle pond ervoor te betaald te hebben. hij vind er niks aan dat wanneer je een orc kwijt raakt, je dan zon lootbox moet kopen om een nieuwe te krijgen.

    het spel ziet er goed uit, maar ik heb totaal niet het idee dat ze veel moeite hebben gestoken. na 1 dag was ik er al op uitgekeken door oninteressen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kivanco

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @bokoharem "proefversie" xD , verder ben ik het met je eens. Enige wat er nog voor zorgt dat ik deze game opstart is de nemesis systeem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Nette review (die wel iets eerder online had mogen verschijnen ;) )

    Schandalig dat je bijna ‘gedwongen’ wordt om lootboxes te kopen voor de endgame. Alleen daarom al laat ik deze game liggen.

    Wat een onvoorstelbaar jankstuk is dat over die slavernij zeg. Degene die dat geschreven hoeft moet misschien eens wat meer tijd onder de echte mensen en in de frisse lucht doorbrengen. Als je je zo schuldig voelt om wat je een computergestuurd karakter aan doet dat je de game niet meer kan spelen dan heb je wat meer real life contact nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @sander999 NETTE REVIEW ? Je bent of niet goed, of je krijgt geld van gamer om dat te zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @fappingsnake
    Want? Ik vind het goede review. Geeft precies aan wat ik wil weten.

    Edit: ach ja, ik zie het al. Het spelletje krijgt niet het cijfer wat je graag zou zien en dus heeft iedereen die die mening deelt ongelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nolimit2410

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @sander999
    Is het ook een goede review als het niet klopt wat wordt aangegeven?
    Het stukje over de lootboxes is groots mogelijke onzin.

    Edit: "ach ja, ik zie het al. Het spelletje krijgt niet het cijfer wat je graag zou zien en dus heeft iedereen die die mening deelt ongelijk."
    Zeer bijzondere uitspraak aangezien je het dus eens bent met het cijfer terwijl je het nog niet gespeeld hebt. Misschien even nadenken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @nolimit2410
    Er zijn diverse reviews die aangeven dat de endgame grind er alle schijn van heeft erop gericht te zijn lootboxes voor echt geld te verkopen. Ik heb dus geen reden om aan te nemen dat dat niet waar is.

    En verder doelde ik niet op mezelf over mensen die het eens zijn met het cijfer, maar over het gedrag in het algemeen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nolimit2410

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @sander999
    "Er zijn diverse reviews die aangeven dat de endgame grind er alle schijn van heeft erop gericht te zijn lootboxes voor echt geld te verkopen. Ik heb dus geen reden om aan te nemen dat dat niet waar is. "

    Heb je die reden wel als ik het zeg? Ik zit samen met een kameraad in de endgame en we hebben beide 0.0 lootboxes gehaald.
    Je vind de Legendarys gaandeweg wel. Sterker nog, het maakt het veel leuker om voor een Legendary Warchief te gaan o.i.d. dan met geld lootboxes kopen.
    Verder krijg je ook lootboxes als je Online Vendetta's complete (een andere speler revengen door een boss te killen) en door simpelweg ingame currency.
    Wat je zegt is waar dat dit op sommige reviewsites terugkomt en ik begrijp dan ook werkelijk niet waar die onzin vandaan komt.
    Je zult er niet eens aan denken als je in de game zit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @fappingsnake Wat klopt er niet aan de review dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Battlestar28

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Was te verwachten dit. Slappe game. Lootboxen… hoe kom je erbij?!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nolimit2410

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @battlestar28
    Slappe game? Dit is één van de verassingen dit jaar wat mij betreft. Lootboxes kun je gewoon negeren ingame.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @nolimit2410 Met als grootste verassing microtransacties.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Da_Doctor

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @battlestar28 de lootboxes stellen niet zoveel voor en waarom crack je de game niet gewoon, dan heb je nergens last van

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Deze implementatie van lootboxes slaat helemaal nergens op, sowieso past het niet in de context van een SP game als SoW. Jammer, misschien had ik toch gelijk voor wat betreft de live action beelden in de reclames van deze game…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nolimit2410

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @fonsrutte
    Je zult niet eens bezig zijn met lootboxes als je de game gewoon speelt..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Frez

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Ik vind het een top game! Kan eindeloos doorpraten over hoe ik uren achter een bepaalde ork aanzit die zich van gewone ork tot warchief opwerkt puur door mij te doden. Ook leuk die lootboxes die je met ingame currency kan kopen, blijft toch altijd spannend wat erin zit. Kan me dus ook echt niet vinden in deze review, maar goed… Smaak..

    Overigens 'Of denk aan de schijn van slavernij, zonder de gang van zaken te contextualiseren of er een kritische noot bij te plaatsen.' jullie maken hier wel een grap toch? Missen jullie echt een kritische noot aan de orken slavernij in dit spel :')?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @frez

    Dit dus. Alleen al de persoonlijke verhalen die ik heb met de uruk captains maakt deze game geweldig.

    Daarbij worden micro transacties niet eens is in je gezicht geduwd en met de lootboxes die je met ingame geld kan openen is niks mee ook niet in een sp game. Daarom ben ik ook blij dat Assassin's Creed Origins ze ook heeft alleen dan enkel de ingame variant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.