Ontwikkelaars die het wagen om een spel uit te brengen dat volledig draait rond een flipperkast zijn erg dapper: het pinball genre is er namelijk eentje waar de overgrote meerderheid van de gamende massa gewoon geen oog voor heeft. Ontwikkelaar Fuse gaat in opdracht van Nintendo echter de uitdaging aan om een degelijke digitaal, rendabel flipperspel te ontwikkelen, en hoe doe je dat beter dan een overbekende reeks als Metroid Prime aan je spel te koppelen?

Qua verhaal bevat Metroid Prime Pinball helemaal niets, en dat hoeft ook helemaal niet bij dit soort spellen. Het is gewoon de bedoeling dat je Samus Aran, de hoofdrolspeelster uit de Metroid-reeks, door een flipperkast heen laat rollen. Inderdaad, rollen, want de heldhaftige dame heeft zich omgevormd tot de welbekende Morph Ball die we kennen uit zowat alle voorgaande delen uit de futuristische shooter van Nintendo. Het balletje moet je voortbewegen door gebruik te maken van flippers, de dingen waarmee je in het echt ook de stalen kogel mee naar boven moet slaan. Het grote verschil tussen een flipperkast zoals je ze kunt vinden in een doordeweeks café en die uit Metroid Prime Pinball zit hem echter in manier waarop ze zijn vormgegeven en gespeeld dienen te worden.   In Metroid Prime Pinball draait het namelijk niet louter om een zo hoog mogelijke score te behalen. Het is veel belangrijker dat je allerlei missies tot een goed einde weet te brengen, een opgave die er vaak makkelijker uitziet dan ze in de praktijk is. Laat ik even een voorbeeld geven: je kiest voor de flipperkast met het thema 'Tallon Overworld', een benaming die ongetwijfeld bij elk persoon die de voorgaande Metroid Prime delen speelde bekend in de oren zal klinken. In Tallon Overworld is het de bedoeling dat je artefacten (ook geen onbekend aspect) gaat verzamelen. Deze artefacten liggen natuurlijk niet zomaar losjes verspreid over het speelveld heen, je moet ze verdienen door de eerder vernoemde, vaak niet zo simpele, missies tot een goed einde te brengen. Zo'n missie kan bijvoorbeeld bestaan uit het doden van een groep Space Pirates, zeg maar de bad-guys uit het Metroid Prime universum. Dit doe je door de Morph Ball tegen de vijand aan te laten botsen tegen een zo hoog mogelijke snelheid. Het probleem is echter dat dit soort vijanden constant zitten rond te springen van de ene plaats naar de andere en bovendien ook nog eens raketten naar je balletje afvuren. Weet je echter binnen het gegeven tijdslimiet genoeg Space Pirates te raken, dan verdien je een artefact. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je twaalf artefacten weet te verzamelen, een doelstelling die je enkel kunt waarmaken door nog een heleboel andere opdrachten aan te nemen.

Een ander voorbeeld van zo'n missie is het afknallen van een horde War Wasps. Eens je deze opdacht hebt aangenomen transformeert Samus van haar opgerolde vorm naar een staande positie waarin de speler gebruik kan maken van haar armkanon. In ware Space Invaders-stijl mag je dan aanvliegende Wasps stukschieten om zo uiteindelijk alweer een artefact te verdienen. Het overgrote deel van Metroid Prime Pinball zal Samus echter als Morph Ball te zien zijn, en dat is niet eens zo slecht! Het flipperen zelf verloopt namelijk heel soepel en vlot, zonder dat je ooit te maken zult krijgen met framedrops, iets wat opvallend is gezien de snelheid waarmee de actie op het scherm soms weer wordt gegeven. Zelfs als er tien verschillende Morph Balls op het scherm rondrollen loopt Metroid Prime Pinball nog steeds even vlot als altijd, wat van groot belang is tijdens het spelen van een flipperspel. Grafisch hebben Fuse en Nintendo trouwens een meesterwerkje weten neer te zetten: de flipperkasten zijn stuk voor stuk voorzien van ongelofelijk veel detail en ademen de bekende, buitenaardse sfeer uit de Metroid-reeks uit. Om het plaatje compleet te maken heeft men het spel ook voorzien van prachtige achtergrondgeluiden en een soundtrack die kwalitatief menig ander DS-spel de loef af weet te steken.   Het grootste nadeel van Metroid Prime Pinball is waarschijnlijk het geringe aantal aan flipperkasten die aanwezig is. Men heeft ervoor gekozen om de speler aan de slag te laten gaan met slechts twee verschillende pinballtafels. Het klinkt érg schaars, maar als snel blijkt dat elke kast eigenlijk bestaat uit meerdere delen. Weet je bijvoorbeeld in 'Pirate Frigate', die andere flipperkast naast Tallon Overworld, genoeg artefacten te verzamelen, dan word je getransporteerd naar een volledig ander 'sublevel' waarin zich een eindbaas bevindt. Laat ik je al meteen zeggen: zo'n eindbaas afmaken vergt heel wat oefening en zal zelfs de meest doorwinterde pinballmaniak de nodige moeite kosten. Eens je de genoemde eindbaas tegen de grond hebt weten te krijgen is het echter nog steeds niet gedaan, het spel geeft je alweer de keuze om naar een ander gedeelte van de flipperkast te gaan om het daar nogmaals op te nemen tegen een eindbaas van formaat. Eens je ook deze snoodaard hebt weten te verslaan (waarna er nog twee andere levels volgen) zijn er in de tussentijd zo'n twintig minuten verstreken, wat wil zeggen dat je toch een hele kluif hebt aan het spelen van Metroid Prime Pinball. Alsof het nog niet genoeg was om een degelijk spel te ontwikkelen heeft Nintendo er ook voor gezorgd dat personen die Metroid Prime Pinball in huis halen een extraatje in de vorm van het Nintendo DS Rumble Pack er gratis bij krijgen, eruit ziende als een gewone GBA-cardridge die je in de grote ingang van je DS moet stoppen. Op deze manier zal Metroid Prime Pinball dit meteen herkennen en ervoor zorgen dat je DS bij elke botsing die je balletje met de omgeving maakt gaat trillen, net zoals bijvoorbeeld de Dual Shock dat op de PlayStation 2 zou doen. Het is opvallend hoe goed de Rumble Pack werkt bij het spelen van dit soort games, je gaat je dan ook snel afvragen waarop niet meer DS-games, buiten Custom Robo Arena, gebruik maken van deze interessante technologie. Het is echter zonder twijfel een mooi gebaar van Nintendo om hun Rumble Pack samen met een spel te bundelen tegen een normale prijs, waarvoor hulde!   Naast de missies die je tot een goed einde moet zien te brengen is het verder nog mogelijk om Metroid Prime Pinball met acht personen tegelijk te spelen in een strijd om de hoogste score te behalen. Het leuke hieraan is dat slechts één iemand in het bezit moet zijn van een Metroid Prime Pinball-exemplaar, doordat die persoon de nodige data gewoon kan versturen naar alle DS'en in de buurt. Het behalen van de hoogste score kan verslavend werken en kan ervoor zorgen dat je samen met je vrienden heel wat tijd zult stoppen in het samen spelen van Metroid Prime Pinball. Het enige spijtige aan de zaak is dat het spel niet via het internet te spelen is, maar de kwaliteit van de singleplayer- en offline-multiplayer mode maakt veel goed.