Met Metro Exodus laat ontwikkelaar 4A Games een hoop achter zich. De verhuizing van de donkere metrostelsels naar het bovengrondse is namelijk nogal ingrijpend. Los van dat je aanzienlijk meer daglicht te zien krijgt, is er ook gekozen voor een semi open wereld. Hoewel er nog steeds claustrofobisch lineaire stukjes zijn – dit zijn doorgaans ook de spannendste gedeeltes van Metro Exodus – zijn er ook momenten waarop je vrij door de natuur kunt dolen en zelfs zijmissies mag ondernemen.
Nog steeds claustrofobisch
De vergelijking met Fallout is dan ook helemaal niet ver gezocht. Helemaal omdat je in Metro Exodus ook overlevingsmiddelen moet craften en dus het liefst ieder hoekje afstruint naar grondstoffen. Het systeem is wel simpel gehouden; zelfs al trek je een hele gereedschapskist vol spulletjes open, zodra je de spulletjes oppakt wordt alles in maar twee basiselementen verdeeld. Hier kun je vervolgens medkits, kogels, granaten en werpmessen mee maken.
Grondstoffen zijn schaars genoeg dat je regelmatig keuzes moet maken. Maak je medkits, of toch een handjevol kogels? Beiden kunnen je leven redden, maar je weet op voorhand nooit helemaal zeker welke je het meest nodig gaat hebben. Teruggaan of opnieuw beginnen is geen optie; de enige weg is voorwaarts, zelfs als dat betekent meter voor meter overleven en saven, terend op je allerlaatste middelen.
Op die momenten is Metro Exodus eigenlijk op zijn best. Hoewel de besturing tijdens het vrij rondrennen soms roestig of ronduit lomp te noemen is (zeker in een boot of auto), toont het juist op deze momenten zijn charme. Met trillende handen vuur je de laatste kogels uit je Kalash richting een mutant. Shit, mis. Nog een keer schieten. Raak. Nog één salvo… fuck, ‘t geweer blokkeert. Het is vies geworden. Een mêlee-aanval betekent in veel shooters dat de vijand bijna gelijk dood is, in Metro betekent het alleen maar dat de vijand dichtbij genoeg is om jou van kant te maken. Als je onder die druk toch nog snel een mes door het voorhoofd van de mutant weet te werpen, is de opluchting groot. Gigantisch, zelfs. Terwijl je zelf het zweet van je voorhoofd veegt, veeg je in-game met een druk op de knop troep van je vizier. Ook dat soort grafische details dragen bij aan de benauwende sfeer.
Zwijgen is zilver?
Pakt het echter verkeerd uit en leg je het loodje, dan word je geconfronteerd met behoorlijk lange laadtijden. Het is één van de technische aspecten waar Metro Exodus niet bijster goed op scoort. Vijanden die een val maken weten maar schokkerig op te staan, mutanten en mensen lijken dezelfde drang naar de dood te hebben en bevriende personages duwen je regelmatig aan de kant als ze per se een bepaalde richting uit willen lopen. De vergelijking met Fallout is opnieuw te maken, zij het dit keer enigszins spottend.
Metro’s grootste probleem is echter dat het qua verhaalvertelling is blijven hangen in het vorige decennium. Zwijgzame personages waren nog helemaal oké toen GTA 3 en Half-Life de standaard voor hun genres bepaalden, maar anno 2019 kom je daar niet meer mee weg – zeker niet als je pretendeert dat je verhaal zo’n belangrijke pijler voor je game is. Als je kameraden op de radio schreeuwen dat ze contact met je verloren waren en blij zijn dat je nog leeft, maar Artyom vervolgens geen kik geeft, dan loopt de ervaring geen scheurtjes op, maar barst hij van ellende uit elkaar.
Metro combineert op geslaagde wijze shooter- en survivalelementen en is daarin toch nog altijd vrij uniek
Aan de andere kant: als we het veel te dikke Russische accent van diezelfde kameraden horen, zijn we blij dat Artyom zijn mond houdt. Het stemmenwerk in Metro Exodus is niet al te best. Overschakelen naar de Russische stemmen is een kleine pleister op de wonde, maar omdat je vrienden regelmatig door elkaar lopen te blaten is er dan ook niet echt een touw aan vast te knopen.
Op die momenten is ook nog eens veel te duidelijk te horen dat het gewoon losse zinnetjes zijn, apart opgenomen en daarna over elkaar heen geplakt; geen moment ademen de personages iets menselijks uit. Heb je genoeg gehad van dit levenloze gezever? Geen probleem, als je gewoon wegloopt uit een gesprek praat de ander doodleuk door. Artyom zou toch niks terugzeggen, dus wat maakt het ook uit?
Nu hoeft echt niet iedere game het acteerniveau van The Last of Us te hebben, maar juist in Metro Exodus draait een groot deel van het verhaal om je kameraden. Ze vragen je bijvoorbeeld om een persoonlijke gunst en bepaalde keuzes die je maakt bepalen zelfs het lot van je virtuele vrienden. Een emotionele band komt echter nooit van de grond en daarmee verliest Metro Exodus veel van zijn potentie.
Geen triple A-game, wel echt Metro
Maakt dat van Metro Exodus gelijk een slechte game? Nee, absoluut niet. Metro combineert op geslaagde wijze shooter- en survivalelementen en is daarin toch nog altijd vrij uniek. Dit deel lijkt misschien iets minder claustrofobisch en schuurt inderdaad minder tegen het horrorgenre aan, maar de grafische details, de manier waarop je met grondstoffen en items om moet gaan en het contrast tussen de weidse buitenlocaties en nauwe interieurs zorgen er voor dat je je regelmatig behoorlijk klein voelt. De media-aandacht voor Metro Exodus heeft je misschien doen vermoeden dat we hier met een triple-A titel te maken hebben, maar in realiteit hebben we ‘gewoon’ met Metro te maken, en dat is meer dan prima.
Metro Exodus is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game op PlayStation 4 Pro gespeeld.
Laatste reviews op Gamer.nl:
Reacties op: Metro Exodus is gewoon weer rauw claustrofobisch
TheChief
Ook de voice acting is matig waarbij regelmatig karakters recht door elkaars zinnen heen praten alsof de andere persoon niet bestaat. Het voelt niet erg organisch aan, zoals echte mensen met elkaar praten.
Het verhaal en de setting zijn echter prima dus ik zal hem zeker uitspelen. Maar Metro Last Light en nu deze lijden weer aan dezelfde gebrekkige controls en dat is voor mij wel een zwaarwegend minpunt waardoor ik de andere delen misschien links zal laten liggen.
casualkiller
Niet om je af te zeiken maar ik vind persoonlijk bijdragen aan het rotte rauwe karakter van Metro
Ik zet sowieso de voice acting op russisch voor extra immersie (ook al versta ik er geen ruk van) Erg zin in deze game en blij dat ik mijn cash op deze heb ingezet en mijn crackdown 3 pre-order gecancelled heb!
Een 8 is een prima cijfer hiervoor denk ik.
TheChief
De wijze waarop je mouse input wordt weergegeven bij het rondkijken, de wijze waarop je karakter loopt/springt etc is het allemaal net niet. Het is prima dat je animaties trager zijn om het meer realistisch te laten aanvoelen maar vergelijk Wolfenstein The New Order eens met Metro 2033 en je voelt het verschil in kwaliteit van de bediening van je karakter.
Akira
Het eerste deel van je reactie op Casual slaat echt nergens op. Er wordt gevraagd naar de besturing en jij begint over melkkoe en de prijs. Stoppen bij mijn laatste CoD was WaW was voldoende geweest.
TheChief
Sheesh.
DGM
Akira
revanius
oropher
Lijkt me toch dat je bij een game review de beste versie test en NIET de toevallig meest gebruikte versie.
Ieder tegenargument beschouw ik als onzinnig.
Sowieso hoor je een shooter en eigenlijk gewoon ieder spel, op de PC te testen.
Hooper
Dit was een grapje toch?
spreadthehate
Met de lange laadtijden maakt hij wel een punt, dit betreft alleen de consoles. Als je het spel op een SSD hebt staan heb je daar geen enkele problemen mee.
Het - punt ligt aan de console niet aan de game. Dus eigenlijk kun je die niet als minpunt meenemen in de recensie, tenzij je een aparte pc review erbij maakt.
Hooper
Klopt, maar er staat aan het eind duidelijk dat de game gereviewed is op een PS4.
Er zijn genoeg soortgelijke games die op consoles geen lange laadtijden hebben, dus of het dan puur aan de consoles ligt gaat me wat ver.
Maar ik doelde eigenlijk op de rest van zijn comment.
oropher
Mja, van uit de ogen van een console gamer zou ik kunnen geloven dat je denkt dat het een grapje is.
Persoonlijk vindt ik echter dat consoles wanproducten zijn die puur en alléén de bankrekening van CEO's spekken en waar verder dus niemand voordeel van heeft.
D4rKy28