Review
Metal Gear Survive

Metal Gear Survive

Verdient een eerlijke kans

Geschreven door Lars Cornelis op

Conclusie

Wie zijn cynisme opzij zet en door de taaie eerste paar uur heen bijt, krijgt met Metal Gear Survive een verrassend vermakelijke overlevingssimulator. Survive is genadeloos, soms ronduit frustrerend, maar evenzo bevredigend wanneer het allemaal wél lukt. Dan weet je plotseling weer waar je het allemaal voor doet. De naam ‘Metal Gear’ had niet op het doosje moeten staan, maar ‘Survive’ is de pure essentie van deze game.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Goedwerkende overlevingsmechanieken, Dust zorgt voor heel veel spanning, houdt je het grootste deel van de game scherp
  • Minpunten
  • Trage introductie, saaie ‘boodschappenrondjes’, missies vervallen in routineklusjes
Metal Gear Survive werd bij voorbaat al berecht en geëxecuteerd door het grote publiek. Slim heeft Konami het ook allemaal niet aangepakt. Door na de vechtscheiding met Metal Gear’s geestelijk vader Hideo Kojima überhaupt nog iets te doen met de serie, maar ook door de game vooral als een ogenschijnlijk holle multiplayergame te presenteren waarin je op zombies inslaat. Doodzonde, want in de praktijk is dit geen Metal Gear-game en is multiplayer slechts bijzaak. Wél is Metal Gear Survive een hele aardige game.

Om dat te ontdekken moet je niet alleen alle cynisme en verwachtingen opzij zetten, maar ook nog eens over een flinke portie geduld beschikken. Metal Gear Survive begint namelijk bijzonder moeizaam. Het verhaal begint zo kinderlijk eenvoudig dat het riekt naar fanfictie, maar toch presteert Konami het om, misschien in een poging om Metal Gear-tradities hoog te houden, de lijnen met ellenlange filmpjes en statische dialogen uiteen te zetten. Dat terwijl het zich zo gemakkelijk laat samenvatten: nadat Mother Base aan het einde van Ground Zeroes is vernietigd, beland jij als naamloze huurling uit Snake’s privéleger in een andere dimensie waarin zombies – sorry, Wanderers - heersen en jij niets anders kunt doen dan overleven.

Metal Gear Survive

Om te kotsen

Overleven leer je met vallen, opstaan en heel veel overgeven. Overleven houdt namelijk niet alleen in dat je op je gezondheidsbalk moet letten, want je krijgt ook honger en dorst. Honger heeft invloed op je maximale aantal levenspunten, dorst is op een vergelijkbare manier verbonden met je stamina. Het is dus verstandig regelmatig te eten en te drinken, maar dan moet je wel iets te eten en te drinken vinden. Daarvoor moet je eerst de map in kaart brengen - letterlijk. Je map wordt namelijk beetje bij beetje ingevuld door ergens daadwerkelijk rond te lopen. Pas als je terugkeert bij je thuisbasis, wordt de door jou zojuist afgelegde route zichtbaar op de kaart en kun je met stempels aangeven waar je bijvoorbeeld een waterbron of dieren hebt gevonden.

In het begin drink je dankbaar vervuild water of eet je rauwe geit, wat er vervolgens weer net zo hard uitkomt. Waarop je vervolgens iedere minuut opnieuw last krijgt van slokdarmweeën totdat je een medicijn hebt gevonden of vanzelf na een tijd bent genezen. Dat klinkt niet alleen bijzonder onsmakelijk, maar is ook gevaarlijk als je net op de hielen wordt gezeten door een horde Wanderers. Metal Gear Survive kent namelijk geen enkele genade. Dood is dood. Had je net éindelijk weer een geit gevonden en geslacht, of materiaal gevonden om een speer mee te fabriceren, maar lukt het je niet om terug te keren naar je basis? Jammer joh, begin maar opnieuw. En de zojuist verkende gebieden op de kaart ben je ook weer kwijt. De game savet alleen op je basis, niet in het veld.

Metal Gear Survive

Beklemmende expedities in de Dust

Dat maakt de eerste paar uur van Metal Gear Survive moeizaam en soms ronduit frustrerend, maar ook spannend. Vooral wanneer je de Dust betreedt. Het merendeel van de kaart is namelijk gehuld in mysterieuze nevelen. Hier moet je niet alleen op je honger en dorst letten, maar ook op je zuurstofvoorraad. Bovendien is het zicht hier flink belemmerd. Vaak ben je op niets meer aangewezen dan je kompas, wat lichtbakens aan de horizon en je eigen richtingsgevoel. Missies in de Dust voelen daardoor echt aan als een gevaarlijke expeditie.

Zodra de nadruk meer komt te liggen op het ondernemen van dit soort avonturen, begint duidelijk te worden hoe slim Metal Gear Survive in elkaar steekt. Wanderers reageren bijvoorbeeld op geluid, waardoor sluipen vaak verstandig is. Hurken of kruipen kost echter weer stamina en is bovendien traag. Terwijl je kruipt en je je zuurstofmeter ziet dalen, zie je de honger en dorst toenemen. En met flinke dorst kun je weer niet goed sluipen. Heb je nog genoeg stamina om het op een lopen te zetten? Of móet je eigenlijk wel die Wanderer neersteken, omdat zij Kuban Energy achterlaten waarmee je je zuurstof weer kunt aanvullen? En moet je nog wat eten voordat je de confrontatie opzoekt?

Alle facetten van Metal Gear Survive hangen op zo’n moment samen. Als je zou vluchten zonder dat je nieuwe grondstoffen, blauwdruk voor een sterker wapen of een fast travel-station hebt gevonden, heb je eten en drinken voor niets verbruikt. Maar hoeveel verder durf en kun je nog? De Dust heeft bij ons dan ook voor de nodige panieksituaties gezorgd. Meer dan eens is het voorgekomen dat we op de tast naar een doelwit liepen, om het beoogde doel vervolgens te missen en hopeloos te verdwalen. Als je dan volledig in het duister tast over waar je precies bent en hoe je in vredesnaam ooit nog terugkomt, terwijl je alle metertjes zorgwekkend terug ziet lopen, is Metal Gear Survive bijzonder beklemmend en absoluut op zijn best.

Metal Gear Survive

Houdt je scherp

Door dit strenge regime word je bovendien ook geforceerd om te leren hoe je met de Wanderers vecht. Met gestrekt been de confrontatie ingaan leer je snel af. Wanderers zijn sterk, snel en roepen gelijk hun vriendjes om je gezamenlijk in elkaar te slaan. Zelfs al overleef je het, dan is de kans groot dat je flink verwond bent en je overlevingskansen dus aanzienlijk slinken.

Gelukkig zijn de Wanderers niet heel erg slim. Daardoor hangen ze bijvoorbeeld graag koppig in een hek met kippengaas, in plaats van er omheen te lopen. Vervolgens kun jij ze veilig van achter het hek neerprikken met een speer of neerschieten met een pijl en boog. Dom en voorspelbaar? Ja, maar het maakt de game speelbaar. Bovendien werkt deze tactiek de eerste uren feilloos, maar latere Wanderers vergen weer een andere aanpak.

Zo houdt Metal Gear Survive je steeds scherp. Telkens wanneer je denkt dat je het spelletje doorhebt, trapt de game je weer onderuit. Wanneer je gewend bent aan honger en dorst, introduceert de game zuurstof. Wanneer je weet hoe bepaalde Wanderers zich gedragen, krijg je te maken met nieuwe vijanden. En wanneer je eindelijk denkt genoeg eten en drinken te hebben en langzaam een basis begint te bouwen met werkplaatsen om wapens te maken, of zelfs watertanks en plantages, weet de game wel weer op een of andere manier je uit die net gevonden balans te brengen.

Metal Gear Survive

Boodschappen doen

Toch is Metal Gear Survive niet perfect. Honger en dorst spelen met name in de eerste uren simpelweg een té grote rol. ‘Boodschappenrondjes’ waarin je puur en alleen eropuit gaat om wat eten of een verdwaalde geit te vinden, zijn daardoor onvermijdelijk, terwijl juist daar geen bal aan is. Ook zijn de missies wel erg repetitief zodra je de spelregels een beetje kent. Hoewel je in sommige missies iemand moet redden of een Memory Board uit een computer moet trekken, ben je in de meeste missies toch vooral bezig om een machine te verdedigen terwijl er golven Wanderers op je af komen. Ook in de co-opmissies is dat eigenlijk het enige dat je doet, al zijn deze missies door simpelweg meer spelers en navenant meer Wanderers een chaotische uitdaging op zich. Maar wanneer je wat verderop in de game zit, over sterkere wapens beschikt en alle trucjes wel onder de knie hebt, vervallen die opdrachten in net zo’n routineklus als de boodschappenrondjes voor een stukje vlees die je in het begin deed.

Metal Gear Survive blijft daardoor niet tot het einde spannend. Grappig genoeg schurkt het verhaal tegen het einde opeens wel nog enigszins onverwachts dichter aan tegen de ‘echte’ Metal Gear Solid-games. Trouwe fans die zover zijn gekomen, krijgen daarmee toch een beetje een pleister op de wonde. Echt Metal Gear is deze game echter niet. Er wordt wel geslopen, maar het is geen tactical espionage action. Wanderers geven zoektochten snel op, er zijn geen alarmfases en nauwelijks eindbazen. Verhalend kent Metal Gear Survive geen emotionele hoogtepunten, maar ook geen onbegrijpelijke plottwists en dialogen. Nou goed dan, misschien op het einde een beetje.

Metal Gear Survive

Enkel op de meest spannende momenten, waarin we met een gekneusde enkel en een knorrende maag proberen te overleven in onontdekt gebied, doet Metal Gear Survive denken aan Metal Gear Solid 3. Aangezien dat de favoriete Metal Gear van ondergetekende is, is dat een groot compliment. Desondanks heeft Konami zich met de naam ‘Metal Gear’ vooral veel ellende op de hals gehaald. Een automatische afkeer van iedereen die Kojima op een voetstuk heeft staan, maar ook verkeerde verwachtingen. Waarschijnlijk had Metal Gear Survive het beter gedaan als op zichzelf staande game. Onterecht, want Metal Gear Survive blijkt een prima spel te zijn voor eenieder die voorbij de naam en de ‘Sins of the Father’ kan kijken.

Metal Gear Survive is nu beschikbaar op pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze recensie werd de game gespeeld op een PS4 Pro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Versier je schip naar eigen smaak in Sea of Thieves Makers Prey hinten mogelijk naar dlc op de maan
26

Reacties op: Metal Gear Survive

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • G.T

    • 5 maart 2018 09:53
    Wel leuk om te zien, angry joe geeft deze game een 2/10 Als ik toch de reviews moet vergelijken denk ik eerder de lage cijfer door het zien van de gameplay, en wat er mis is.. zonde voor een Metal Gear game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nicster

    • 5 maart 2018 10:08
    Ik koop geen mgs game meer van konami na heel het gebeuren rondom kojima. Dat is namelijk geen mg game meer maar een random
    Game die gebruik maakt van de merknaam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 5 maart 2018 10:09
    Je moet 10 euro betalen voor een nieuwe savegame 1/10 fuck off en de gameplay is niet veel beter klim ergens op en slaan met je stok just wow

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 5 maart 2018 10:39
    @rpenning Tja, ik ben het met je eens dat die extra saveslot nogal tegen de borst stuit, maar er zijn ook genoeg games met maar één saveslot. Dat wordt ook niet aangegeven als minpunt. En de gameplay doe je hier een beetje tekort vrees ik ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 maart 2018 11:04
    kansloze game, 10 euro saveslot wordt niet eens genoemd in deze review, daar mag je potentiële kopers toch echt wel voor waarschuwen hoor, gamer.nl , dit soort uitmelk-praktijken, ook dat is onderdeel van een review.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 5 maart 2018 11:27
    @casualkiller Zoals ook aangegeven bij rpenning: ik heb het niet ervaren als minpunt, inhoudelijk gezien. Er zijn genoeg games met maar één saveslot. De ophef rondom MGS is in mijn ogen dan ook meer principieel dan inhoudelijk. Het is goed dat er gediscussieerd wordt over microtransacties en wat toelaatbaar is, maar een recensie moet wat mij betreft gaan over de inhoudelijke game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 maart 2018 11:33
    @KingOfTheHill een 10 euro saveslot is niet toelaatbaar en als de gameplay van de game er op aangepast is (wat het is, want anders hoef je niet achterlijk lang te grinden voor Kuban points - welke konami in de laatste patch nog aangepast is door je nog minder van deze te laten verdienen ) is het een onderdeel van de game.

    Koop deze game en weet dat je in een MT grind terecht komt.

    Je beloont Konami hier alleen maar voor, @kingOfTheHill.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 5 maart 2018 11:50
    @casualkiller ik mis even de relatie tussen het tweede saveslot en kuban energy. Ik kan ook zeggen dat ik geen moment heb hoeven grinden voor Kuban energy. Wel moet je er voorzichtig mee omgaan, het is immers een survivalgame en geen wandel-door-het-park-game. Boosters verstoren dan ook serieus die balans en halen de spanning weg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 maart 2018 14:05
    @KingOfTheHill Sorry, ik bedoelde de SV coins.

    Survive’s extra purchases all come in the form of a premium currency you can use to boost productivity at your base. Here that means you can spend real money to “increase the productivity of Exploration Teams, increase food production and boost other features in the game.”

    These “SV coins” are available in the following packages:

    100 SV coins - $0.99
    550 SV coins - $4.99
    1150 SV coins - $9.99
    3500 SV coins - $29.99
    6000 SV coins - $49.99


    Misschien moet ik jouw lezend publiek dan maar op deze manier informeren wat voor smerige MT's hier in zitten. Een "premium AAA game (lol) " met mobile style MT's.

    tief toch op met die bende.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 5 maart 2018 15:02
    @casualkiller Ik ben absoluut geen voorstander van microtransacties, maar microtransacties zijn natuurlijk niets nieuws. Dan kun je over iedere recente game wel klagen. Of dat terecht is, vind ik even een andere discussie die groter is dan Metal Gear Survive.

    Belangrijker vind ik dat Metal Gear Survive, als individueel geval, geen last heeft van microtransacties. Ze worden niet in je gezicht gedrukt en ik zie eerlijk gezegd geen enkele reden om de portemonnee te trekken. Boosters helpen je niet in het lastige begin van de game, en verpesten verderop juist de spanning. Alsof je bij Fifa goals kunt kopen. Speel dan niet. Metal Gear Survive is pittig, maar niet onnodig moeilijk en drijft je echt niet richting microtransacties.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 5 maart 2018 11:11
    Een 7,5? Wow, dat is aanzienlijk hoger dan menig andere review die ik heb gezien. En op basis van de getoonde gameplay in Youtube videos etc moet ik toch meegaan met AngryJoe en zijn uitgedeelde cijfer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 5 maart 2018 11:41
    @TheChief Ik was eerst ook sceptisch, zelfs nadat ik de game zag op Gamescom (https://gamer.nl/artikelen/preview/metal-gear-survive-hands-on/). Maar hoe langer ik speelde, hoe enthousiaster ik werd. En daar zit vrees ik een hele zwakke plek voor de game: De intro is traag, het begin is lastig, maar daarna wordt het leuk. Daar moet je niet alleen geduld voor hebben, maar je moet het ook zelf ervaren. Die thrill van overleven in de Dust komt nooit over als je een Youtube-filmpje kijkt. Laat staan dat de gameplayvideos van Konami representatief zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Killionaire

    • 5 maart 2018 12:09
    @KingOfTheHill de extra save slot had natuurlijk in de review genoemd moeten worden. Het is onderdeel van de game. Daar heb je in gefaald. Of je het nou wel of niet als een negatief aspect ziet je had het er gewoon bij moeten vermelden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 5 maart 2018 13:52
    @Killionaire Als we alles gaan benoemen dat onderdeel is van een game, krijg je wel erg saaie en lange reviews ;-) Daarom richt ik mij liever op de dingen die van invloed zijn op de algehele gebruikerservaring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 maart 2018 14:41
    @KingOfTheHill wow, en dan een 10 dollar saveslot weglaten.

    Of je moet echt een kompleet bord voor je kop hebben om een betaald saveslot niet van invloed te vinden op een "algehele gebruikerservaring".

    Sorry, maar je laat cruciale informatie weg uit de review om de game er een soort van beter uit te laten komen dan dat deze eigenlijk is door totaal niet over MT's en such te praten.

    Dat jij de game leuk vind, ja of nee , boeit mij niet als lezer. ik wil horen wat er goed en fout aan is.

    Nu heb je eigenlijk net toegegeven dat je de hele review uit een bevooroordeelde mening geschreven hebt. Dat je liever dit soort dingen niet benoemt omdat ze 'toch niet belangrijk zijn'

    Serieus?.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 5 maart 2018 15:11
    @casualkiller nou volgens mij leg ik zojuist nog uit dat ik aanvankelijk sceptisch was, wat ook te lezen valt in mijn preview van afgelopen zomer. Dus ik weet niet echt waar je die 'bevooroordeelde mening' vandaan haalt. Microtransacties zitten in de game ja. Dat is feitelijke info. Net zoals dat je buikt met Rondje en niet op dinosauriërs kunt rijden. Maar of dat nou allemaal zo interessant is om te vermelden? Als microtransacties in de weg zitten, dan lees je daar heus wel over. Maar als je alle games met microtransacties wilt vermijden, kun je tegenwoordig beter een PS2 aansluiten. Waarmee ik overigens microtransacties niet wil goedpraten, maar het is nou eenmaal onderdeel van het gamelandschap anno 2018. Dan kunnen we heel selectief verontwaardigd doen als het gaat om grote boze bedrijven, maar dat zou ook niet het beste beeld schetsen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 maart 2018 15:23
    @KingOfTheHill In een gamelandschap waar mensen dit ten zwaarste veroordelen en grote bedrijven als EA hun broek volschijten momenteel ( met dank aan SW:BFII ) … En mensen dit niet langer meer pikken.. Regeringen onderzoeken instellen naar lootboxen en MT's , is "het hoort erbij" de allergrootste bullshit die je maar op kunt schrijven.

    Maar kijk eens naar Horizon , Monster Hunter World , Je wilt microtransacties niet goed praten? Dat is precies wat je doet met je 'onderdeel van het gamelandschap'

    Want dat zijn ze helemaal niet. Ze zijn een verzonnen vorm van de oh zo verlies leidende gameindustrie om via psychologie en slinkse wegen jou een Mobiel Free to play transactie systeem door je 60 euro kostende AAA strot te duwen.

    En elke game die daar aan mee werkt verknalt de industrie stukje bij beetje op deze manier…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 5 maart 2018 15:51
    @casualkiller de discussie is goed en moet ook zeker gevoerd worden. Maar standaard bij iedere game met microtransacties maar gelijk afbranden uit te delen 'want microtransacties' geeft alleen maar een heel ongenuanceerd beeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 5 maart 2018 17:19
    @KingOfTheHill dat is zeker waar maar microtransacties en een 10tje voor een nieuwe savegame vind ik een wereld van verschil. Ik vind het wel vreemd andere games worden met de grond gelijk gemaakt voor microtransacties maar hier word niks over gezegt. Mijn mening is dit spel onwijken alsof het de pest hetzelf is zulke acties kunnen we tog nie goedkeuren? Als ze dit systeem bij een skyrim inbouwen ga ik faiilet XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Killionaire

    • 5 maart 2018 19:56
    @KingOfTheHill natuurlijk hoeft niet alles vermeld te worden. Maar zaken die het koopgedrag kunnen beïnvloeden zoals dit horen benoemd te worden. Wie moet ons anders hierover informeren? Hoe kunnen we hier voor aankoop achterkomen dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.