Metal Gear Solid | Gamer.nl

De pcgamers die niet in het bezit zijn van een Playstation hebben waarschijnlijk nooit de gekte begrepen die ontstond als het spel 'Metal Gear Solid' ter sprake kwam, een game die al in 1998 voor de PSX verscheen. Toch vreemd, dat een 2 jaar oude game nog zoveel oproer veroorzaakt in het gameswereldje. De reden hebben we gevonden en bespreken we in deze review.

Zeker nu pcgames als Rainbow6, SWAT3 en CounterStrike zo enorm populair zijn onder de gamers, kon een release van 'Metal Gear Solid' voor de pc niet op een beter moment worden gepland. De reden voor deze enorm late conversie is nog steeds niet verklaard aangezien er aan het concept en de graphics maar erg weinig lijkt te zijn veranderd.Het verhaal

Maar om te beginnen, eerst het verhaal. Een nucleaire basis gevestigd op Shadow Moses Island (Alaska's Fox Archipelago) wordt aangevallen en overgenomen door een geheime organisatie met de naam FoxHound. Deze groep bestaat uit een nieuw soort troepen, namelijk de Genome Soldiers (soldaten met aangepaste genen), Liquid Snake, de leider van FoxHound en andere ongure personages.

Vervolgens stuurt FoxHound een bericht naar de regering van de Verenigde Staten waarin ze het lichamelijk overschot eisen van Big Bo (de oude leider van FoxHound). Indien niet voldaan wordt aan deze eisen wordt er een nucleair wapen afgeschoten richting VS.

Jij neemt de rol van Solid Snake op je en jouw taak is het bevrijden van twee gegijzelden, de DARPA chief Donald Anderson en de president van de faciliteit Kenneth Baker. Tot slot moet je ook nog eens de lancering van deze raket vermijden.Sluipwerk

Dat je niet als een maniak rondschietend door deze facility rond kan lopen, zal redelijk logisch zijn. In plaats daarvan is het jouw doel om zo onopgemerkt mogelijk langs wachtposten te sluipen, militaire installaties onklaar te maken (bijvoorbeeld door ze op te blazen) en zo de mi ie tot een goed einde te brengen. Hierbij maak je relatief weinig gebruik van je wapens, maar soms is het wel eens nodig om een wachtertje uit te schakelen. Toevallig omdat ie net voor die deur staat waar jij zo heel graag door zou willen.

Je begint het spel vanuit een duikboot zwemmend naar de oppervlakte van het koude Alaska. Hiervoor heb je ook een speciaal pak dat deze tempraturen kan compenseren (dmv je eigen lichaamswarmte) en kom je in de loop van het spel meer gadgets tegen die erg van pas zullen komen (zoals verrekijkers, warmtesensoren en zelfs sigaretten zul je hard nodig hebben). Wanneer je boven water komt ben je beland in de dokken van de facility. Het aantal soldaten is hier erg beperkt zodat je rustig de gelegenheid hebt om de bediening uit te proberen.