In 2001 verscheen Zone of the Enders met een demo van Metal Gear Solid 2. Daarin kon je de alom geroemde tankermissie spelen. Je weet wel, die ene missie waarin je wél met Solid Snake speelde. Het was een prachtig staaltje marketing; elke Metal Gear Solid-fan werd in één klap lekker gemaakt voor het tweede deel van de serie voor de prijs van Zone of the Enders.
Dat had Konami met Metal Gear Solid 5 ook kunnen doen, de demo gratis weggeven. Zo geschiedde het echter niet. Ground Zeroes ligt in de winkel als volwaardige game en dat riekt naar een snelle, misleidende cash-in. Dat is doodzonde, want het laatste waar we het wel over willen hebben is de manier waarop de game in de markt wordt gezet.
Overdaad aan verhaal
Het business model ten spijt: Ground Zeroes doet vanaf minuut één wat we gewend zijn van Metal Gear Solid, je hart stelen. In een uitgebreide cutscene wordt een verhaal geïntroduceerd dat zich na Snake Eater en Peace Walker afspeelt. Big Boss heeft zijn privéleger al opgericht en de Verenigde Naties staan op het punt de basis van deze onafhankelijke formatie te onderzoeken. Ondertussen worden we geconfronteerd met Paz en Chico, personages die we kennen uit Peace Walker. Paz wordt verdacht een dubbele agent te zijn en wordt samen met Chico gevangen gehouden in een basis in Cuba. Het is aan Big Boss om ze te redden.
Dit is Metal Gear Solid ten voeten uit. Het bevat een verhaal vol politieke intriges en vermengd dat met kleine intrigerende interacties. Het is boeiend en ingewikkeld tegelijkertijd. Een simpele reddingsmissie wordt bijgestaan door een scala aan audiotapes, dialogen en simpele tekstdocumenten die allemaal bijdragen aan het net iets logischer maken van de context. Het is makkelijk je te verliezen in deze overdaad aan verhaal.
Modern Gear Solid
Elke Metal Gear Solid-game staat in het geheugen gegrift samen met de grauwe stem van David Hayter. Het completeerde het karakter van zowel Solid Snake als Big Boss en paste perfect bij de campy uitstraling van Metal Gear Solid. Dat is allemaal verleden tijd nu Kiefer Sutherland de held is. Zoiets simpels als een stem verandert gelijk het hele karakter van het verhaal. Big Boss klinkt volwassen en zelfbewuster en dat kan uitermate goed passen bij zijn langzame verval. Hetgeen we zonder twijfel mee gaan maken in The Phantom Pain.
Het is echter niet alleen aan de stem van Big Boss te merken dat Metal Gear Solid 5 een nieuwe weg inslaat. Ground Zeroes is donker, serieus en zonder poespas. Er liggen geen ronddraaiende rations of dozen meer op de grond en Snake stopt niet zomaar meer vijf bazooka’s in zijn onzichtbare rugzak. Ground Zeroes is in alles een moderne en realistische actiegame.
En de gameplay lift mee op die moderne ontwikkeling. De besturing is eindelijk vloeiend en de sluip- en schietactie is intenser dan ooit. Elke actie werkt simpelweg zoals het hoort te werken. Dat zorgt enerzijds voor heerlijke Rambo-acties en anderzijds voor bevredigende en spannende stealth-sequenties. Voor beide spelwijzen is ook voldoende ruimte. De missies in Ground Zeroes spelen zich allen af in een grote omgeving met een gevarieerde mix tussen open en dichte ruimtes.
Het is jammer dat de AI ietwat achter lijkt te lopen op de overige elementen. Nog steeds lopen vijanden gewoon hun vaste rondes en doen ze alsof er niks aan de hand is als je je een tijdje verstopt. En dat terwijl ze je een aantal seconden geleden toch echt duidelijk hebben gezien. Natuurlijk, deze mechanieken werken, maar nog steeds is ‘stealth’, net als in 1998, een kwestie van patronen onthouden. Wel is er een nieuw gameplay-element toegevoegd. De game gaat over in slow motion als je ontdekt wordt, waarna je een paar seconden de tijd hebt om je wapen op het hoofd van de vijand te richten. Dat maakt Ground Zeroes vrij vergeeflijk, aangezien het zo wel erg simpel is om een vijand uit te schakelen die alleen is. Overigens wordt de game daarmee alles behalve een zondagswandeling. Vijanden staan zelden alleen en als je ontdekt wordt op kritieke momenten kom je niet zomaar weg.
Paard van Troje
Ground Zeroes doet waar het voor gemaakt is: je alleen maar meer doen verlangen naar The Phantom Pain. Ground Zeroes is een evolutie op de Metal Gear Solid-formule, zonder dat het inlevert op zijn ambitieuze verhaalvertelling. Dat hadden we je jullie echter ook kunnen vertellen in een preview, of had je zelf kunnen ervaren in een demo, bèta, early access of welke andere meer sympathieke manier dan ook. Na ongeveer drie kwartier rolden bij ons de credits al over het scherm en een tweede spelsessie duurde slechts 20 minuten. Dan kun je niet anders dan spreken over een veredelde demo.
Een erg goede demo, dat dan weer wel. Je kan weldegelijk uren besteden aan het telkens opnieuw spelen van dezelfde missie en er zijn ook extra missies die de speelduur nog wat verder opschroeven. Daarbij zit ook een Deja Vu-missie, waarin je een missie naspeelt uit de eerste Metal Gear Solid en Snake hetzelfde pixel-hoofd heeft. Desondanks neemt dat de nare nasmaak van het prijskaartje niet helemaal weg. We hebben nu wel enorm veel vertrouwen in The Phantom Pain, maar dat hadden we zonder Ground Zeroes ook wel gehad.
Deze game is getest op de PlayStation 4
Reacties op: Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes - Kojima’s paard van Troje
Aquemini
Heiny Reimes
Ik houd me erbij dat ik gewoon wacht tot de prijs tussen de 10-15 euro komt en met deze titel zal dat wel binnen een maand of 6 zo zijn.
Teveel andere spellen die ik nog eerst moet uitspelen, dus geduld is geen probleem en zal meteen het minpunt van de genoemde 'te hoge prijs' doen wegpoetsen :).
Fappingsnake
Deze game is zeker geen veredelde demo, als je gaat "rushen" en niet speelt zoals metal gear gespeeld dient te worden, ja dan heb je hem binnen 3 kwartier uit.
Maar daarna heb je nog meer dan genoeg te doen met alle extra missies en verzamel objecten.
Als je nog nooit een metal gear game gespeeld hebt, raad ik je ook niet aan deze te kopen .
Nederland is in heel veel opzichten een GTA, COD, LOL landje , en geduld voor stealth games is er in Nederland gewoonweg niet . Wat best jammer is want de MGS-serie is geniaal in heel veel opzichten. ( verhaal , speelstijl , muziek , voice acting , graphics etc ).
Het enige wat is schandalig vind , is dat ze david Hayter hebben ingeruild voor Kieffer Sutherland. Want toen de eerste woorden uit de mond van "punished"snake kwamen , had ik kippevel, en deze keer niet omdat ik het geweldig vond, nee integendeel : Walgelijk !!
Maar alles bij elkaar is dit zeker een parade paardje, en snak(e)t het naar meer, veel meer !
Veredelde demo ??? NO WAY !!!
Arisjuh
En dat Nederland een GTA, COD ,LOL landje is, is een beetje generaliserend. Jij bent toch stealth fan en je bent niet de enige in Nederland ofzo.
ultraspaz
en dat zeg ik als de allergrootste metal gear solid fanboy connaisseur en stealthfan in het algemeen. - als hij Digital only 15 euro was ofzo, direct gekocht. maar nee ook daar 30 knaken.
En konami weet dit. die weten dat de die hard fans hem toch wel willen hebben, gewoon kwalijke zaken.
Desondanks kan ik niet wachten om deze overmorgen in mijn ps4 te rossen.
RMV
keepitfrosty
droidfan
Jij moet dan vooral niet naar de bios gaan, of uberhaupt het sociale leven in duiken met zulk gierige uitspraken, azijnzeiker
ProxyGamer
Dovah
bigds9fan
En je kiest zelf of je het betaalt al vind ik dit zelf wel duur.
bigds9fan
Voor de MGS collectie op de PS Vita (4! games), betaalde ik de helft.
Zorewin
Bonecrusher1973
http://www.encyclo.nl/begrip/proloog
Bonecrusher1973
Outlawz
Ga maar spelen op stealth en probeer niet gezien te worden dan kom je niet eens langs de eerste missie! Als je alles uitkamt en hier en daar soldaten ondervraagd waardoor je nieuwe info ter besckikking krijgt. Ik denk dat ik hier wel 6 a 7 uur deruit kan halen! Maar dat is iedere voor zich! Dit is toch weer een mooi stukje meester werk!
Fappingsnake
bigds9fan
www.encyclo.nl/begrip/demo
Bonecrusher1973
Het is niet zo dat als je de Phantom Pain koopt je deze level nog een keer voor de kiezen krijgt, als dat wel zo was dan zou het inderdaad een demo zijn…
Maarja, als reviewers het verschil tussen een proloog en een demo geeneens snappen neem ik jou verder niks kwalijk…
Konami noemt het zelf ook een proloog, lijkt me einde discussie…
bigds9fan
Dat terzijde blijf de prijs belachelijk vinden. Voor 30 Euro (de helft van een volle game) krijg je 1 hoofdstuk. Dat is een heel stuk duurder als de gemiddelde DLC.
Als ik de Adawale DLC van Assassin's Creed IV koop dan heb ik ruim 3 uur vermaak voor 10 Euro. Niet een uur voor 30 Euro.
En die is niet per se nodig voor het volledige verhaal, een proloog is wel nodig voor het volledige beeld.