Men of War: Assault Squad 2 - Ingewikkeld schaakspel met weinig vernieuwing | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Men of War: A ault Squad 2 is net als z'n meeste voorgangers een opzichzelfstaande uitbreiding van Men of War. De oorspronkelijke game dateert al van 2009 en staat bekend om z'n hoge moeilijkheidsgraad.

Dat houdt in dit geval in dat je een RTS speelt waarin elke eenheid zijn eigen inventaris heeft en zijn eigen vaardigheden. Je hebt bijvoorbeeld een beperkt aantal kogels, een paar med kits en één granaatje. Nieuwe eenheden bouwen kan niet, je moet het doen met de soldaten en voertuigen die je aan het begin van elk level krijgt en daarin zit veel variatie. In totaal zitten er 200 verschillende soldaten en 250 voertuigen in de game.

Men of War: A ault Squad 2

Rustig uitzoeken wie je waar positioneert en wat je gaat doen, zit er niet in. De vijand zet constant druk en komen in grote hordes op je af. Dat betekent snel afwegingen maken, adequaat reageren en de juiste verdedigings- en aanvalspunten uitkiezen. In het begin is dit nogal onbegrijpelijk, omdat een goeie tutorial ontbreekt. Je wordt in het diepe gegooid en er wordt van je verwacht dat je het zelf maar uitzoekt. Helaas is de besturing ook vrij ingewikkeld en omslachtig, waardoor veel spelers de game niet eens een kans zullen geven.

Gewend

Steek je er wel wat tijd in en ben je meer gewend aan de game, dan openbaart zich een best rijke strategietitel. In A ault Squad 2 is namelijk niks wat het lijkt. Je moet elke situatie steeds opnieuw inschatten. Soms betekent dat de vijand flanken, de andere keer betekent dat je tanks inzetten om verdediging weg te knallen en weer een andere keer betekent dat je even terugtrekken en de boel op orde krijgen voor je weer vol de aanval ingaat. Elke strijd is anders, ook al probeer je het op exact dezelfde manier te doen. De timing en positionering is verschilt altijd net, waardoor de situatie ook snel anders wordt. De ene keer bereik je een verdedigingspunt wel, de andere keer niet. Dit onverwachtse is leuk en vraagt veel van je tactisch inzicht.

Helaas merk je dit niet zo goed in de singleplayer. Althans, het voelt allemaal erg gedateerd aan. Vooral de AI reageert niet bijzonder pienter. Vaak krijg je gewoon hordes vijanden op je afgestuurd zonder enige vorm van strategie. En als ze al een strategie gebruiken, dan is het vaak alleen maar een simpele vorm van flanken. De singleplayer moet het vooral hebben van het leveldesign en de variatie in wapens en voertuigen.

Men of War: A ault Squad 2

Samen leuker

A ault Squad 2 zul je dan ook voornamelijk voor de multiplayer gaan. Tegen mensen spelen is uiteindelijk eerlijker en je hebt niet het gevoel dat je constant wordt overlopen door hordes tegenstanders. Iedereen heeft zijn eigen groepen soldaten en is daar zuinig op. In de eerdere Men of War-games was de multiplayer al leuk, maar vooral de nieuwe 8 tegen 8-gevechten voegen wat toe aan A ault Squad 2. De game wordt er nog chaotischer en ingewikkelder door. Het is een extreem ingewikkeld schaakspel waarbij je goed moet samenwerken en rekening moet houden met je medespelers. Het kost veel tijd voor je dit uiteindelijk onder de knie hebt, maar winnen geeft daarom ontzettend veel voldoening.

Uiteindelijk moet je A ault Squad 2 niet spelen als je totaal onbekend bent met de serie. Hiervoor is de game te ingewikkeld en kost het te veel tijd en moeite om echt onder de knie te krijgen. Voor de mensen die het spel al eerder hebben gespeeld is het wel een mooie toevoeging aan de serie, maar alleen vanwege de multiplayer. De singleplayer kennen we nu wel, en ook grafisch heeft Men of War geen grote sprongen gemaakt de afgelopen vijf jaar.