Aan het begin van het spel wordt duidelijk dat je een bezorger bent voor het bedrijf Giro Express. Tijdens wat op het eerste gezicht lijkt op een simpele routineklus, word je plotseling overvallen door een aantal “Mavericks”, de grote boosdoeners uit het spel. Je wordt gescheiden van je collega en het blijkt dat de Mavericks uit zijn op het pakketje wat je moet bezorgen en dat het koste wat kost beschermd moet worden. Je personage komt echter in contact met het pakketje en dit blijkt een substantie te bevatten die biometal heet. Als gevolg hiervan word je voorzien van een pak dat je beschermt en je ook even voorziet van een dikke gun. Het pak stelt zich voor als “Model X” en vanaf dat moment kan de lol pas echt beginnen. Gaandeweg de game vergaar je meerdere 'X'-modellen die allemaal eigen vaardigheden bezitten. Zo is er bijvoorbeeld een model dat een korte afstand kan vliegen, een traag model dat wel over enorme vuurkracht bezit en een snel model dat met zijn lichtzwaard en zwakke laser eigenlijk alleen op de korte afstand echt dodelijk is. Deze modellen kun je op eender welk moment inzetten en dat brengt een extra tactische lading met zich mee. Je zult namelijk meerdere malen je model aan het type vijand of baas aan moeten passen om de strijd in jouw voordeel te laten verlopen.Ik haalde al eerder de recente Castlevania-games aan in vergelijking met ZX en dat is niet zonder reden; de game vertoont namelijk behoorlijk grote overeenkomsten met de hitserie van Konami. Ook in Mega Man ZX speel je meer in een grote wereld waarin je langzaam verder komt nadat je de benodigde vaardigheden of items elders in het spel heb vergaard, zoals dat inderdaad ook in de Castlevania's het geval is. ZX kent dus niet de gangbare levelstructuur, maar bevat ook weer niet zoveel vrijheid als op het eerste gezicht het geval lijkt; voor die ene blauwe deur zul je nog steeds die ene blauwe sleutel moeten bemachtigen waarvoor je die ene bepaalde baas zult moeten verslaan. Hierdoor blijft de game best lineair en deze structuur zorgt er vaak ook voor dat je onnodig veel op zoek bent naar het volgende item dat je nodig hebt om verder in het spel te kunnen gaan. Hoewel de balans in moeilijkheidsgraden prima is (easy is ook echt makkelijk, terwijl hard bijna oneerlijk moeilijk kan zijn), maakt de game het de speler meer dan eens onnodig lastig. Vijanden respawnen vrijwel meteen nadat je ze verslagen hebt, sommige sprongen zijn te moeilijk en sommige acties zijn te moeilijk te coördineren doordat je vaak tegelijk moet schieten en springen. Het save-systeem is ook niet bepaald vergevend; je kunt vaak alleen aan het begin van een bepaald deel saven, waardoor je negen van de tien keer helemaal opnieuw moet beginnen wanneer je iets voor de eindbaas sneuvelt en je al je levens heb verspeeld. Sommige mensen zullen dit juist 'hardcore' vinden, ik vind het echter vaker tenenkrommend tergend dan dat het me motiveert om dat ene level nog eens opnieuw te doen. De eindbazen zijn vaak wel enorm leuk en gelukkig zijn deze bazen in grote getalen aanwezig. Iedere baas heeft duidelijk zijn eigen patroon en verschilt van elke vijand, waardoor je meer dan eens goed gebruik moet maken van je verschillende X-modellen en de daarbij horende tactiek. Over het algemeen is de actie in de game ook lekker fel en wordt de speler constant uitgedaagd en op de proef gesteld. Qua presentatie doet ZX prima zijn ding, zonder op enig vlak echt uit te blinken. De graphics zijn goed, maar niets maakt mij duidelijk dat hier echt gebruik wordt gemaakt van de kracht die de Nintendo DS in huis heeft. Het bovenste scherm is eigenlijk het enige scherm waar zich alles op afspeelt. Op het onderste scherm wordt soms wat extra informatie gegeven, maar vaak staat er helemaal niets. Touchscreen-functionaliteit is zo goed als afwezig en achteraf ben ik daar alleen maar blij om. De snelle, actierijke gameplay van Mega Man ZX vereist snelle coördinatie en binnen dit kader past het touchscreen gewoon niet. Het zou echter wel leuk zijn geweest wanneer Capcom iets meer gebruik had gemaakt van de combinatie van de schermen, maar het werkt zo eigenlijk ook prima. De speler wordt in het spel meer dan eens gaandeweg getrakteerd op filmpjes in anime-stijl die het verhaal en de setting prima ondersteunen. De gesproken stemmen in deze filmpjes zijn wel in het Japans, maar dat mag de pret niet drukken. Het geluid is eigenlijk over het algemeen wel heel degelijk; de geluidseffecten zijn goed en de technobeats die je hoort tijdens het spelen passen prima bij de actierijke gameplay. Al met al is Mega Man ZX is een heel behoorlijke actie-RPG geworden zonder op een bepaald vlak echt uit te blinken. De game is prima te spelen voor zowel beginners als trouwe fans van de serie en de snelle gameplay blijft het hele spel door boeien. De verschillende X-modellen brengen flink wat broodnodige tactiek met zich mee waardoor de game niet verzandt in het standaard spring-en-schiet cliché. De game laat echter op een aantal vlakken wat steekjes vallen die makkelijk verbeterd hadden kunnen worden wanneer de game iets meer incubatietijd was gegund. Nu is het een degelijke, actievolle platformer die echter wel zijn meerdere zal moeten herkennen in de Castlevania's en de Metroid's van onze tijd.
Review

Mega Man ZX
subtitle
Mega Man doet op het eerste gezicht weinig dingen fout, maar die dingen die hij goed doet, doet hij ook niet enorm goed. De fans kunnen deze game blindelings aanschaffen en de mensen die de andere actie-RPG’s die de DS te bieden heeft al hebben doorgespit, vinden in deze game een degelijke afwisseling. Mega Man ZX laat echter op flink wat vlakken ruimte voor verbetering over en ik hoop persoonlijk dat we die verbetering ook daadwerkelijk gaan zijn in de onvermijdelijke opvolger(s).
- Pluspunten
- Behoorlijke replaywaarde. Zowel geschikt voor nieuwkomers als veteranen. Goede balans in moeilijkheidsgraden. X-models zijn interessant
- Minpunten
- Soms onnodig moeilijk. Presentatie kan beter. Maakt amper gebruik van de DS-mogelijkheden
Mega Man is misschien
wel het grootste icoon binnen de gamesindustrie. De kleine blauwe driftkikker
heeft al meer dan honderd games op zijn naam staan, verspreid over praktisch
elk denkbaar platform. Ondanks dat succes is de franchise in Europa nog steeds
behoorlijk onbekend en willen de games maar niet van de grond af komen. Het
eerste wapenfeit van Mega Man op de Nintendo DS komt in de vorm van Mega Man
ZX. Een stap in de goede richting of verspilde moeite?
Voordat ik met de daadwerkelijke bespreking van de game
begin, moet ik eerst een kleine bekentenis maken: Mega Man ZX is eigenlijk de
eerste Mega Man-game die ik ooit heb gespeeld, afgezien die paar kleine uurtjes
die ik als kleine jongen met de NES-versie heb gestoeid. Voordat ik goed en wel
aan de game begon, heb ik me dus eerst even flink moeten inlezen wat betreft de
geschiedenis van Mega Man. Het blijkt dat Mega Man ZX eigenlijk een culminatie
is van twee aparte series, namelijk: de Mega Man X-games die vanaf de SNES zijn
verschenen en de Zero-tegenhangers, die hun hoogtepunt vooral op de Game Boy
Advance beleefden. De serie is gaandeweg geëvolueerd van een platformer pur
sang naar een actie-RPG die nog het meeste weg heeft van de recente
Castlevania-games. ZX zet deze traditie voort, maar weet toch een hele eigen
identiteit te behouden.
Voordat je aan de game begint, kun je uit twee verschillende personages kiezen: de jongen Vent (what's in a name…) en het meisje Aile. Wie je
echter ook kiest, het maakt weinig uit voor het verdere spelverloop. De personages hebben een iets ander verhaal, maar spelen voor het grootste deel
precies hetzelfde. De puristen onder ons zullen echter de game met beide
personages door willen lopen om het maximale uit het spel te kunnen halen.
Reacties op: Mega Man ZX
SilNiN
Ik heb maar een paar mega man's gespeeld door de jaren heen, maar dat gevoel had ik elke keer weer. Het is het net niet helemaal.
nice review overigens.
Goertje
AlienShine
Ik hoop stiekum op een XBLA versie
En dat savesysteem, dat is altijd al zo geweest in de Mega-Man games.
Meestal maar 2 respawn punten per level.
MasterD
Ett
Dennispls
Megaman remake van X op de psp en dan deze op je ds
erg vet
Talicus
Weet iemand of er verschillen zijn tussen de Europese en Amerikaanse versie?
*sluit R4 aan* als de EU versie beter is… dan ruil ik even..
KaiZas
Obsidian
Silicon Knight