Medieval: Total War | Gamer.nl

Terwijl veel strategiegames een illusie proberen te geven van grootscheepse veldslagen, komen we toch maar weer vaak tot de conclusie dat er in de meeste games niet meer dan 100 eenheden op het scherm aanwezig zijn. Eén van de games die daar enkele jaren terug eindelijk verandering in bracht en het 'ma ive' in het strategie-genre introduceerde was 'Shogun: Total War', een RTS die zich afspeelt tijdens de oude Japanse dynasties en je het bevel geeft over gigantische legers aan samurai's en andere oosterse krijgers.

Het is nu enkele jaren verder en de Engelse developer 'Creative A embly' heeft de op- en aanmerkingen van de fans ter harte genomen. Het resultaat is een tweede game in de 'Total War' serie die door het level gaat met de duidelijke, maar helaas wat weinige inspirerende naam 'Medieval'.

Dat we het hier over grote velslagen hebben, zal je snel duidelijk worden als ik je vertel dat deze engine maar liefst 10.000 vechtende eenheden op je scherm kan toveren. Al moet ik direct vermelden dat het detail van deze plat aandoende units niet high-end genoemd mag worden, toch valt van een normale afstand duidelijk te zien welke soldaten je in de gehaktmolen draait. En dat is hard nodig, aangezien er meer dan 100 verschillende eenheden aan je voorbij zullen komen. Als soort van mini-catalogus is er daarom een uitgebreide kaart in de DVD-hoes van het spel te vinden, waarmee je het overzicht wat beter kan behouden.

Na 2 cd's op je HD te hebben geinstalleerd (meer dan 1,5 gigabyte!) krijg je de keuze tu en een snelle match, lo e mi ies of een uitgebreide campaign. Aangezien er in de andere varianten niet bijster veel anders is, geef ik je een tour door de campaign-modes.

Wat na het starten allereerst opvalt is dat het spel een enorme reeks aan kleinere facts en weetjes bevat samen met volledige achtergronden over volkeren, wapentuig en veldslagen. Voor thuiswonende scholieren is het dus een ultiem excuus om een potje Medieval op te starten tijdens de huiswerk-uurtjes.