Medieval Moves | Gamer.nl

Medieval Moves | Gamer.nl

Met het naderen van de feestdagen lijkt er weer de behoefte te zijn aan een nieuwe lading PlayStation Move-games. De schoenen van Move-minnende kinderen moeten uiteraard ook gevuld worden, moeten ze bij Sony gedacht hebben. De bewegingsgevoelige controller werd de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar gebruikt als aanvulling op de besturing met een reguliere controller in een aantal grote titels. Wie beter dan de ontwikkelaar van een van de betere lanceringstitels van de Move, Sports Champions, om opnieuw te laten zien wat de mogelijkheden van het apparaat zijn?

Botterik

In Medieval Moves kruip je in de huid van Roderick, een jonge, toekomstige koning. Wanneer hij op een dag naar zijn reguliere training gaat, slaat het noodlot toe. De duistere tovenaar Morgrimm verandert het hele koninkrijk, inclusief Roderick, in lopende skeletten en grijpt de macht. Nu is het aan jou en de geest van je grootvader om Morgrimm te stoppen. O ja, vanaf nu moet je het hoofdpersonage Doderick noemen. Dat wil hij zelf graag.

Het verhaal heeft weinig om het lijf en is enkel een kapstop om de vele actie aan op te hangen. Met zwaard, schild en pijl en boog trek jij als de moedige Doderick erop uit om Morgrimm te stoppen. Hoewel je er eigenlijk niet echt zelf op uit trekt, want het complete spel is on-rails. Wanneer een gebied van vijanden is ontdaan, neemt de computer je automatisch mee naar de volgende sectie. Hierdoor is enige betrokkenheid bij de game ver te zoeken en wacht je alleen maar tot je weer een kudde tegenstanders kunt verslaan.

Precisie

Het is snel duidelijk dat Sports Champions als inspiratiebron is gebruikt voor Medieval Moves. De betere onderdelen van eerstgenoemde titel, zwaardvechten en boogschieten, zijn de trekpleisters van dit spel. Beide elementen werken erg goed en voelen intuïtief aan. Met de Move-knop gebruik je het schild en door de Move te bewegen zwaai je met je zwaard. Wanneer je twee controllers hebt, kun je ze tegelijk gebruiken om je schild en zwaard afzonderlijk te bewegen.

Het boogschieten werkt eveneens goed. Met een grijpbeweging achter je rug pak je een pijl, welke je vervolgens met een enorme precisie afschiet. Het is alleen jammer dat de game soms moeite heeft met het onderscheiden van geregistreerde bewegingen. Hoewel ze niet op elkaar lijken, verwart het spel regelmatig het pakken van een pijl met het gooien van een werpster. Dat zijn niet de enige voorbeelden, want de game probeert ook meermaals dynamiet af te steken wanneer je eigenlijk de speciale vaardigheid van je amulet wilt activeren. Het spel maakt dan ook maar gebruik van twee knoppen van de controller, waardoor het eigenlijk haast onvermijdelijk is dat er iets misgaat.

Voor wie?

Wanneer de game werkt, is het verhaal best leuk om te volgen. Het is niet het avonturenspel waar menigeen mi chien op gehoopt had, maar voor een uurtje per keer biedt het verhalende avontuur afdoende afleiding. Veel langer spelen is soms lastig vol te houden, want de verschillende handelingen zijn flink vermoeiend voor de armen. Daarnaast wordt de gameplay snel repetitief omdat je alleen maar aan het hakken, schieten en verdedigen bent, terwijl het spel het lopen voor zijn rekening neemt. Als afleiding kun je proberen verschillende verzamelobjecten te zoeken die in ieder level verstopt zijn, maar door de on-rails-natuur van de game is dat amper mogelijk.

Of Medieval Moves op kinderen is gericht, vinden we moeilijk te bepalen. De aankleding doet het met een kinderachtig verhaal en een grafische vormgeving als een tekenfilm vermoeden. De hoeveelheid bewegingen die je moet uitvoeren en de snelle reflexen die de game benodigt, zetten ons echter aan het twijfelen. Hoe dan ook, Medieval Moves laat nogmaals zien dat de technologie van de Move uitstekend is, maar weet dat niet in een overtuigende vorm te gieten.