Medal Of Honor playtest | Gamer.nl

Terwijl Return to Castle Wolfenstein bij het grote publiek een stille dood is gestorven, komt Electronic Arts met zijn eigen poging om de fans van WW2 shooters op de hand te krijgen. Medal Of Honor: Allied A ault is een game waarmee Electronic Arts sinds lange tijd de hardcore gamer probeert te entertainen. Of MOHAA een langere levensduur heeft dan RTCW kan je in deze review lezen..

Niet enkel voor pc

Onder Playstation bezitters is de naam 'Medal Of Honor' al wat langer bekend. Zo werden de eerste twee games op Playstation released en is EA alweer druk bezig met een derde deel op PS2. In tegenstelling tot de pc-versie zijn de consolegames door Dreamworks Interactive gemaakt, de gamestudio waarvan oa Steven Spielberg aandeelhouder is. Niet vreemd dan dat ook dat de pc-versie van MOHAA met regelmaat sterk aan Spielberg's Saving Private Ryan doet denken.

Omaha Beach

Na het installeren van de 2 cd's krijg je een indrukwekkende (gerenderde) intro te zien waarin geallieerde landingsvoertuigen de beruchte aanval op Omaha Beach uitvoeren, een scene die je verderop in de game ook zal naspelen. Maar eer het zover is moet je nog een flink aantal andere mi ies overleven.

Voor de beginners is er een uitgereide tutorial in het spel aanwezig waarbij je de basis van de bediening leert. Omdat de bediening voor de geoefende speler geen problemen meer op zal leveren, is het voor deze mensen een mooi moment om alle wapens rustig uit te proberen op de schietbaan. Na het voltooien van deze tutorial begin je aan het echte werk.

De eerste mi ie speelt zich af in Noord Afrika waar je een gevangen geallieerde agent moet bevrijden. Ontwikkelaar 2015 bewijst direct dat ze weten hoe belangrijk een leuk eerste level is. Zo start je samen met je buddies in een legertruck en val je een door Duitsers bezet stadje binnen.

De muziek die speelt zodra je met je strijdmakkers door de stad vecht is orchestraal en doet je samen met de prachtige graphics in één of andere Hollywood kla ieker wanen. Zo verschuilen tegenstanders zich achter kratjes en zullen ze je ook vanaf daken beschieten. Met een paar welgemikte schoten vallen ze dan ook sierlijk naar beneden. Welliswaar is dit allemaal zwaar gescript, maar het geeft wel één van de meest realistische game-ervaringen ooit in een shooter.

Om het speelplezier niet al te erg te verklappen zwijg ik verder over de manieren waarop je door het spel vecht, al kan ik wel vertellen dat je niet enkel hersenloos door de levels knalt. Met regelmaat zal de opdracht namelijk vereisen dat je voertuigen gebruikt of dat je doorheen een level moet sluipen. Erg leuk ter afwi eling van het normale schieten.

De mi ies in Medal Of Honor zijn opgedeeld in meerdere gebieden (m.a.w. maps). Het exacte aantal van deze mi ies heb ik niet bijgehouden, maar ik was verbaasd dat het spel me in de single-player mode me een vol weekend kon amuseren. Om nog maar niet te spreken van de verslaving die toe sloeg in multiplayer.

Multiplayer

Net als Return to Castle Wolfenstein heeft ook MOHAA zijn portie multiplayer maps, al zijn dat er in deze game wel een stuk meer. Nadat ik enkele weken MOHAA online heb gespeeld ben ik me sterk af gaan vragen waar het multiplayer team van RTCW zijn tijd in heeft gestoken.

Een goede vergelijking tu en de twee games is bijvoorbeeld te maken bij het strandlevel. Het valt op dat er bij MOHAA is gekozen voor een veel meer realisme en het level een stuk ruimtelijker aan doet. Het level 'Omaha beach' is het voor de geallieerden doel om 2 stuks vijandelijk luchtafweergeschut op te blazen. Daarbij vecht je over het strand, blaas je een prikkeldraad-versperring op en vecht je een weg door de bunkers naar boven.

Andere levels bestaan uit kapot geschoten bruggen, stadjes en militaire complexen. Elk vereist vaak ook een andere tactiek.

Medal Of Honor is zonder twijfel één van de meest vermakelijke games van dit jaar. Niet enkel heeft 2010 begrepen dat er geen zombies in een WW2 shooter horen, maar hebben ze de situaties van Saving Private Ryan perfect naar spelvorm vertaald. Een absolute must voor elke liefhebber van sfeervolle en gameplay-rijke 3D shooters.