Medal of Honor: AA: Spearhead | Gamer.nl

Het vliegtuig baant zich snorrend een weg door de donkere Franse nacht. Iedereen aan boord zit op zijn gemak te wachten tot het groene licht gaat branden en men de sprong op bezet Frankrijk kan maken. We naderen ons doel en zoals gewoonlijk controleert iedereen de uitrusting van de man voor hem. Er wordt nog geroepen of iedereen blij is, maar tijd om te antwoorden krijgt niemand. Terwijl het licht op groen springt vindt er een gigantische explosie plaats vlak naast het vliegtuig. De lucht invasie boven Normandie is begonnen en de Duitsers weten dat we eraan komen. Stuk voor stuk springen de soldaten van het 501ste Parachute Infanterie Regiment het vliegtuig uit en vallen naar beneden. Dan is het mijn beurt, ik zie de uitgang naderen, hoor explosies links en rechts van me en val dan naar voren in de eindeloze zwarte nacht.

Al bungelend aan mijn parachute zie ik hoe anti-luchtdoelgeschut de nacht verlicht met z'n munitie, hoe exploderende vliegtuigen lijken op vuurwerk en dat neerstortende soldaten net stenen zijn, alleen dan met een krijsende stem. Terwijl dit schouwspel zich afspeelt hang ik aan een stuk stof, wachtend om de grond te bereiken en van toeschouwer te veranderen in deelnemer. Dit zijn de eerste momenten van Spearhead, de uitbreiding van Medal of Honor: Allied A ault. In Spearhead speel je Jack Barnes, sergeant van het 501ste Parachute Infanterie Regiment.

Het is 6 juni 1944, Hitler's rijk stort ineen, maar de Fuhrer bezit nog een groot gedeelte van Europa. Als verdediging tegen een mogelijke invasie heeft hij de atlantische muur gemaakt, een groot verdedigingswerk wat langs de kust van Europa loopt. De invasie vindt echter toch plaats, atlantische muur of niet. Normandie is de gekozen plek, en een groot geallieerd leger bereidt zich voor op de inval. Terwijl het normale leger op de kust zal landen worden de paratroopers achter de vijandelijke linies gedropt. Zoals je in het beginstukje kon lezen is dit niet zo maar een moment en hebben we te maken met een heuse kandidaat voor de rij van kla ieke game-momenten. Spearhead verloopt ongeveer parallel aan MoHAA. Het spel laat de speler een aantal operaties naspelen die tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden.

De eerste mi ies spelen zich af in Frankrijk, waar je een aantal opdrachten moet uitvoeren zoals het elimineren van een hoge Duitse officier, het vernietigen van geschut en voertuigen en het opblazen van een spoorweg. De tweede campaign speelt zich af in het besneeuwde landschap van de Ardennen waar je onder andere een heftige rit meemaakt achter een machinegeweer, je een Duitse basis bestormt en je allerlei voertuigen mag opblazen. Vooral deze campaign heeft veel momenten die Band of Brothers kijkers bekend zal voorkomen. De derde, en tevens laatste campaign, vindt plaats in Berlijn. In de Duitse hoofdstad moet je een tank heroveren en de stad zuiveren van de laatste Duitsers. In Berlijn krijg je ook de gelegenheid om met de heroverde tank te rijden en de laatste opdracht is dan ook een heuse tankslag, waarbij je mag knokken met een groot aantal duitse Tanks.

Voor elke campaign worden we getrakteerd op een historisch filmpje uit de Tweede Wereldoorlog, iets wat zeker niet verkeerd is aangezien de meeste games vandaag de dag gebruik maken van in-game cinematics.