MechAssault (Xbox) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

InleidingDe populaire MechCommander en MechWarrior series gingen hem voor in de BattleTech wereld, maar met de komst van de Xbox hebben Microsoft en Day 1 Studios voor een andere aanpak gekozen. Waren MechCommander en MechWarrior nog meer gericht op respectievelijk tactiek en simulatie, met MechA ault hebben we te maken met een heuse third-person shooter. Geen zorgen om de optimale configuratie van je Mech en geen tactische beslommeringen. Ongetwijfeld wil Microsoft met dit concept een breder publiek aanspreken zonder de fans van de eerdere BattleTech titels af te schrikken.Dragoons

In MechA ault ben je als lid van de elite groep huurlingen genaamd Wolf's Dragoons op weg naar de kleine planeet Helios. Deze planeet is in handen gevallen van een kwaadaardige sekte die zich The Word Of Blake noemt; een groep fanatiekelingen met een schat aan technologische kennis en een ruim bemeten budget. Je team is belast met de uitschakeling van de luchtafweer, alvorens een grootschalige aanval op de sekte kan worden gelanceerd. Tijdens het benaderen van Helios wordt je transportschip Icarus echter zwaar beschoten, met als resultaat een noodlanding en een behoorlijk uitgedund team. Vanaf dit moment sta je er min of meer alleen voor, met als enige overgebleven middelen een gerepareerde Mech en je leidinggevenden, die je zullen voorzien van de nodige informatie gedurende je verblijf op Helios.

Solo

De singleplayer campagne voert de speler door een twintigtal mi ies, die behoorlijk variërend van opzet zijn en steeds andere disciplines van de speler vragen. Je eerste mi ie vormt een aardige kennismaking met de besturing van je Mech en de navigatie door het terrein. Na je eerste kennismaking met The Word Of Blake, wordt duidelijk dat je nog heel wat te wachten staat voor je je uiteindelijke doel, het ontmantelen van deze geheimzinnige sekte, hebt bereikt. Tot de twintig opdrachten behoren o.a. het beschermen van rebellen, het vernietigen van een transportconvooi, het stelen van een Mech en het infiltreren in een basis, vermomd in een buitgemaakte vijandelijke Mech. De mi ies worden uiteraard steeds lastiger, maar daar staat tegenover, dat je steeds leuker speelgoed in de vorm van medium en heavy Mechs ter beschikking krijgt. Die heb je ook wel nodig, want waar je in het begin van het spel nog vooral te maken hebt met infanterie en lichte tanks, zul je het al snel op moeten nemen tegen een arsenaal aan grond- en luchttroepen en natuurlijk Mechs. Zodra je het tegen een vijandige Mech (of meerdere Mechs) moet opnemen, merk je dit doordat de muziek verandert in een opzwepend deuntje, zodat je weet dat er iets staat te gebeuren.

De onderlinge gevechten tu en Mechs vormen het hoogtepunt van de singleplayer campagne. Tanks, helikopters en afweergeschut vernietigen is leuk, maar dit haalt het niet bij het bevredigende gevoel dat volgt na het tot pulp schieten van een andere mechanische reus, die vervolgens met een oogverblindende explosie aan stukken vliegt. Van deze momenten kun je nog vaak genoeg genieten, want het aantal en de kracht van de Mechs waartegen je het moet opnemen, worden gestaag opgevoerd naarmate je de laatste mi ie nadert.

Ook de omgevingen variëren per mi ie en dragen hun steentje bij aan de algehele ervaring van het rondlopen in een 'miniatuuromgeving'. Bovendien zijn niet alleen je tegenstanders, maar ook alle neutrale gebouwen en voertuigen die je tegenkomt verwoestbaar. Het terrein op Helios doet nogal vijandig aan. Bergen, rivieren, ijsvlakten en stoffige lavavelden vormen een greep uit de omgevingen waar je je al schietend en rennend doorheen zult moeten worstelen. Kou, hitte en vocht hebben bovendien invloed op de fysieke gesteldheid van je Mech, waardoor je tijdens je mi ie altijd rekening zult moeten houden met de omgevingsfactoren. Toch kun je de omgeving vaak ook in je voordeel gebruiken, want bomen en rotsen bieden een goede bescherming tegen bijvoorbeeld hittezoekende raketten van je tegenstanders.

Op tactisch gebied vormt de singleplayer campagne geen grote uitdaging. De routes die je moet afleggen liggen per mi ie vast en de speler bepaalt alleen door de keuze van de Mech op welke manier de mi ie zal worden volbracht. Zo kun je door te kiezen voor een lichte Mech met stuwraketten ('Jump Jets') meer de nadruk leggen op snelheid, terwijl je met een zwaardere Mech snelheid inlevert, maar beter bent uitgerust om de confrontatie aan te gaan met sterke tegenstanders.

Hoewel je grotendeels op je Mech kunt vertrouwen, zul je om te kunnen overleven regelmatig gebruik moeten maken van items die je kunt vinden door tegenstanders uit te schakelen of gebouwen te vernietigen. Afhankelijk van het type item dat je vindt, kunnen deze je energie herstellen, of als upgrade dienen voor de verschillende wapentypen waarmee je Mech is uitgerust.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou