MechAssault 2: Lone Wolf - multiplayer | Gamer.nl

Na de singleplayerreview van MechA ault 2 een aantal dagen geleden, doen we nu de multiplayer van deze game uit de doeken. Verwacht dus geen gezever over de graphics of de solomi ies, we gaan het even puur over de multiplayermogelijkheden hebben. Plug je controller in, ram de ethernet kabel in je Xbox en stap in je Mech!

Na het grote succes van de eerste MechA ault op Xbox Live, was de taak aan Microsoft en Day 1 Studios om dit te overtreffen. Het resultaat is een uitgebreide multiplayer mode, met meer nadruk op tactiek en samenspelen in een team, dan bij het vorige deel het geval was.

Hoewel MechA ault pas écht goed uit de verf komt op Xbox Live, is het ook mogelijk om het spel in splitscreen of via LAN te spelen. De maps en spelmogelijkheden zijn hierbij hetzelfde als op Xbox Live, al ben je bij de splitscreenmode beperkt tot slechts een viertal spelers.

Rennen naar de beste Mech!

In tegenstelling tot het vorige deel kies je in MechA ault 2 niet al voor je begint met spelen een Mech uit. Je spawnt namelijk op een basis waar de verschillende voertuigen staan opgesteld. Een sprintje trekken is meestal de enige manier om de beste Mech te bemachtigen. Aan de ene kant ben ik blij met deze keuze, aan de andere kant zorgt het toch meteen bij de start van de game al voor wat onenigheid in je team. 'Nee sukkel, dat was mijn Mech!' Je begrijpt dat dit vooral met luidruchtige Amerikanen (Ja, Daan is zelf altijd heel beschaafd – red) soms wat problemen oplevert.

In MechA ault 2 spelen, zoals gezegd, teamplay en tactiek een belangrijke rol. Dit komt vooral door de VTOL (Vertical Takeoff and Landing Craft). Deze kan namelijk twee personen in BattleArmor (een soort metalen pak wat je aan kunt trekken en waarin je veel wendbaarder en tevens kwetsbaarder bent dan in een gewone Mech) oppikken, health en andere powerups rondstrooien en zelfs tanks verplaatsen. Zo wordt een uitzichtloos gevecht waarbij je met twee teammaten tegen vier vijandelijke Mechs strijdt opeens een stuk makkelijker als de VTOL piloot van jouw team even wat health bij je aflevert. In Capture the Flag speelt dit vliegtuigje een nog grotere rol. Pik iemand met een BattleArmor op, gooi hem er boven de vijandelijke basis uit en pik hem meteen op zodra hij de vlag heeft. Je teammaatjes in Mechs dekken de aftocht en houden de rest van de vijanden bezig. Een schitterende manier om een vlag te veroveren. In de meeste gamemodes wint over het algemeen het team met de beste VTOL piloot. In dit soort potjes wordt ook pas goed duidelijk hoe belangrijk het is om snel en vlug te communiceren met je team.

Conquest

Er zijn veel gamemodes te spelen in MechA ault 2. Zo is er onder andere Destruction (gewoon deathmatch), Team Destruction, Capture the Flag, en Base War. In Base War probeer je met man en macht een generator in je basis te verdedigen. Het team wiens generator als eerste stuk is verliest.

Alle gamemodes en opties komen eigenlijk samen in één grote allesomvattende Xbox Live feature, genaamd Conquest. Omdat de Europese release nog moet plaatsvinden is het wat lastig deze mode goed te beoordelen. Conquest is namelijk puur bedoeld voor clans. Het opzetten van clans is trouwens, evenals in Halo 2, een eitje. Toch is de Conquest mode ook zonder dat je deel uitmaakt van een clan, best aardig. Het principe is simpel. Voor je begint kies je één van de vijf groeperingen die allemaal in hetzelfde zonnestelsel strijden om dominantie. Samen met duizenden anderen hoor je dus bij eenzelfde groepering. Nadat je je groepering hebt uitkozen, krijg je een kaart van het zonnestelsel voor je neus. Hierop kies je een planeet uit waarop gestreden wordt. Vervolgens kun je een aanval starten (nieuwe server opzetten) of bijspringen bij een bestaande slag (een reeds aangemaakte server). Vervolgens wacht je tot er van elk van de twee strijdende groeperingen zes personen aanwezig zijn. Daarna kan het vechten beginnen. Winst levert jouw groepering punten op en aan de hand hiervan wordt berekend voor hoeveel procent je de baas bent op de betreffende planeet. Overigens staat op elke planeet een andere gamemode centraal. Zo zul je op de planeet Twilight de gamemode Team Destruction spelen, terwijl op Nova alleen Base War gevechten plaatsvinden.

Op papier is deze gamemode echt enorm leuk, in de praktijk valt het helaas ietwat tegen. De meeste spelers kiezen ervoor om meteen lid te worden van de grootste groepering, waardoor die de overhand krijgt en je bij gevechten vaak een halfuur in de lobby dient te wachten voordat bij het andere team genoeg spelers aangeschoven zijn. Ook zijn niet alle omgevingen even leuk. Sommige maps zijn echt tof gemaakt en spelen zich in een grote stad af met vele gebouwen om achter te schuilen, andere zijn ronduit saai en spelen zich in eentonige rotsgebieden af.

De multiplayer van MechA ault 2: Lone Wolf is er een van grote kla e. Doordat tactiek een grote rol speelt is het weer eens wat anders dan al het rechttoe rechtaan geknal uit de vele andere Live titels. Helaas is de Conquest mode niet altijd even leuk en zijn sommige omgevingen niet leuk om in te spelen. Wellicht dat extra downloadbare levels dit in de toekomst zullen verhelpen? Eén ding is wel zeker: met een clan zul je maanden plezier beleven aan deze titel!

Totaal: 8,8