Max: The Curse of Brotherhood - Op zoek naar broerlief | Gamer.nl

Is je prinses een keer niet ontvoerd, dan is het je irritante broertje wel. Hoewel een weggekaapt familielid nooit leuk is, gaan we in het geval van Xbox One-game Max: The Curse of Brotherhood graag het avontuur aan om het knaapje weer heelhuids thuis te krijgen. Zeker wanneer we na een kwartiertje al een aantal fijne puzzels achter de rug hebben. Houdt dat broertje van ons nog maar ergens verstopt, wij platformen nog wel een paar uurtjes door.

Het spel ademt namelijk van meet af aan energie en creativiteit. Hoewel een Super Saiyan-versie van Jimmy Neutron als hoofdrolspeler niet een al te geïnspireerde keuze van de ontwikkelaar is - van de originele personages moet de game het dan ook niet hebben – is een hoofdrolspeler zonder echte snelheid, sprongkracht of aanvalsvaardigheden wel verfri end. En dat werkt omdat het spel compleet tot leven komt dankzij een magische viltstift. Met het tekengerei zetten we lijnen die een schier onmogelijk uitziende hindernis opeens heel toegankelijk maken. Zelfs voor onze ‘held’ Max.

Net geen echte magie

De magische viltstift is onmiskenbaar de kern van de gameplay en het concept is ijzersterk. Teken een lijn vanuit een daarvoor geschikt punt en een wortel verschijnt. Teken een lijn vanuit een ander punt en een prachtige liaan slingert door het level. Het combineren van deze lijnen maakt het pas echt intere ant. Teken bijvoorbeeld een wortel, hang er een liaan aan vast, hang vanaf de andere kant er vervolgens nog een liaan aan vast, hak de wortel los van het beginpunt, en hoppa, daar heb je een enorme slinger om van de ene kant naar de andere kant te gaan. In een later stadium kun je ook een waterstraal gebruiken om jezelf te lanceren en magische paarse kogels voor het uitschakelen van vijanden. Wanneer al deze opties samenkomen ontstaat helemaal het gevoel dat elk level een levendige speeltuin is.

Op een gegeven moment heb je de mechaniek door en verwacht je dat er naast sterke puzzels ook wat snelheid en behendigheid wordt geïntroduceerd. De game doet vervolgens goed zijn best om ons op de wenken te bedienen en enkele secties in te voegen waarin deze elementen naar voren komen, maar juist op die momenten tekent de limitatie van het concept zich af. Een controller is simpelweg niet accuraat genoeg om in hoog tempo de juiste lijnen te tekenen. De oplo ing lijkt vervolgens voor de hand te liggen: Kinect. Gek genoeg behoort dit echter niet tot de mogelijkheden.

Abrupt einde

Als gevolg blijven we steken in een mix van sterke puzzels en simpel ren- en springwerk. De adrenalinestoot die vaak in platformgames loskomt in de latere levels, wanneer ongeveer elke vijand op je af wordt gegooid en je de meest onmogelijke sprongcombinaties moet maken, blijft nu helaas uit. Hierdoor voelt het alsof het spel ietwat abrupt eindigt en nooit echt is losgekomen. Het verhaal helpt daar ook niet aan mee.

Nu hoeft een goede platformgame geen ijzersterk plot te hebben, maar in Max: The Curse of Brotherhood hebben de ontwikkelaars er wel een beetje een potje van gemaakt. De opzet van een broertje dat gered moet worden is duidelijk, maar wat nu de motivatie van de slechte tovenaar Mustachio is om het broertje te ontvoeren en waarom je door een oud vrouwtje wordt geholpen, is compleet onduidelijk. Het verhaal doet dan ook niets om het ritme in de game vast te houden of naar een begrijpelijke climax toe te werken.

De graphics zijn daarentegen wel een positief punt. Geen next-gen vuurwerk, maar wel kleurrijk, fris en superscherp. Heel af en toe, als het scherm vol begint te raken, ontstaan er enkele haperingen, maar niet op een storend niveau. De muziek speelt zijn rol als a istent-sfeermaker naar behoren, hoewel het enigszins vergetelijk is. Dus blijft het uiteindelijk vooral een mysterie waarom het spel niet van Kinect- of Smartgla -integratie is voorzien. Max: The Curse of Brotherhood is hiermee een veelbelovende schilder, die simpelweg niet de kwasten heeft om daadwerkelijk een meesterwerk te maken. We blijven zitten met een schilderij dat intrigeert, maar vooral verdrinkt in zijn eigen ambitie.

Max: The Curse of Brotherhood is gespeeld op een Xbox One.