Max Payne 2 (Console) | Gamer.nl

Nu, enkele maanden na de overweldigende release op de PC, verschijnt Max Payne 2: The Fall of Max Payne ook op de PS2 en Xbox. Bij het origineel moesten er, vooral voor de PS2 versie, nogal wat conce ies gedaan worden. Het tweede deel kwam op de PC met nog mooiere graphics, nog meer details en nog meer speciale grafische effecten op de proppen. Onze grootste vrees was dan ook dat er van al dit moois weinig over zou blijven in de PS2 versie. We bekeken de consoleversies van het spel en trokken onze conclusies.Ik zal in deze review niet ingaan op het verhaal van het spel, de vernieuwingen ten opzichte van het vorige deel of de nieuwe gameplay elementen, omdat deze in de PC review en preview reeds uitgebreid aan de orde zijn gekomen. De consoleversies van Max Payne 2 zijn qua inhoud namelijk volledig identiek aan de PC versie. Alle levels, wapens en gamemodes zijn precies hetzelfde gebleven en eigenlijk zijn de grootste veranderingen de controls en de graphics.Het funhouse level is een wazige bedoeling op de PS2

Op het gebied van controls heeft men goed gepresteerd. Max Payne 2 speelt erg lekker weg op beide consoles en door een goed auto-aiming systeem is het raakschieten ongeveer even moeilijk als op de PC. Ook zijn alle opties uit de PC versie, zoals een knop om granaten mee te gooien en de twee soorten bullettime, ook in de consoleversies paraat. Op dit gebied valt er dan ook weinig aan te merken.

Het grootste probleem zit hem echter in de conversie van de graphics. De Xbox heeft voor Max Payne 2 nog genoeg grafische power in huis, maar de PS2 schiet jammerlijk te kort. De graphics van Max Payne 2 moeten het vooral hebben van de prachtige textures en de vele details in de omgeving. In de PS2 versie is de texture-resolutie echter dermate omlaag geschroefd, dat het er allemaal wat mat en sfeerloos uit is gaan zien. Ook zijn sommige teksten, zoals waarschuwingsbordjes, niet meer leesbaar en zijn de programma's op de TV's die je door de levels heen aan zult treffen, niet meer zo goed te bekijken.

De Xbox versie links, tegenover de PS2 versie rechts. Vooral het gezicht van Max vertoont opvallende verschillen.

Ook het detail van de karakters is flink omlaag geschroefd. Van de karakterkop die we in Max Payne 2 op de PC en Xbox zien, is in de PS2 versie niet veel meer over. Zijn hoofd is door het structureel afhakken van polygonen ietwat asymmetrisch geworden en ook de gezichtsuitdrukkingen zijn spoorloos. Ook de effecten tijdens Bullet Time komen lang niet zo goed tot hun recht op de PS2, al zijn ze al een stuk beter dan in het eerste deel. Van de bovenstaande problemen is op de Xbox nagenoeg geen sprake en hoewel ook daar bepaalde dingen iets minder mooi zijn dan op de PC, merk je er weinig van door de lagere resolutie van de televisie.