Master Spy

Uitstekende sluipvariant op Super Meat Boy

Geschreven door Sander Hölsgens op

• <p>Master Spy is een sluipvariant op Super Meat Boy. De game daagt uit, vergt precisie en beloont volharding. Waar het in spelduur tekort schiet, haalt deze tweedimensionale platformer op alle andere vlakken een hoog niveau.</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Nauwkeurig ontworpen levels, directe besturing, weinig poespas
    • De spelduur steekt af bij die van genregenoten
Master Spy is een avondproject. John Coxworth en Kris Truitt hebben de sluipplatformer buiten hun fulltimebaan om gemaakt, met de hulp van componist André Allen Anjos. Gezien die context is het des te bewonderenswaardiger dat zij met Master Spy een titel hebben ontwikkeld die kan wedijveren met genregenoten als Super Meat Boy en Ori and the Blind Forest.

De crux van Master Spy zit 'm in een simpel, doch cruciaal idee: je speelt als spion en mag niet opgemerkt worden. Ziet een bewaker je, dan begin je van voren af aan. Oftewel: je moet je niet alleen een weg door de soms eenvoudige en soms complexe levels banen, je moet er ook voor zorgen dat je je sprongen op het juiste moment inzet. En dit luistert nauw. Je hebt maar een fractie van een seconde de tijd om te ontsnappen aan de blik van een bewaker. Lukt dat, dan krijg je een platform hoger of lager te maken met bijvoorbeeld een bewakingscamera of een bijtgrage hond. Een moment van rust en het ontwikkelen van een strategie zit er nauwelijks in, want deze panische chaos stopt pas wanneer je het einde van een level hebt bereikt.

Onzichtbaar, maar niet ongenaakbaar

Wel heb je een bijzonder handige vaardigheid: je kunt met een druk op de knop onzichtbaar worden – afhankelijk van de moeilijkheidsgraad kan dit voor een onbeperkte of beperkte tijd. De keerzijde hiervan is dat je hierdoor een stuk langzamer voortbeweegt en dat de voortdurend rondrennende bewakers onverhoopt tegen je aanlopen, wat voor jou het einde betekent. Oftewel: het is zaak om voor, na of tijdens een sprong onzichtbaar te worden of je cloak juist af te doen.

Door de nauwkeurig ontworpen levels komt deze spelmechaniek, gecombineerd met het uitdagende platformen, goed uit de verf. Master Spy is onvergeeflijk en vergt doorzettingsvermogen. Net als bij genregenoten ga je tientallen, misschien wel honderden keren per level af – en is het soms de vraag of een level überhaupt uit te spelen is. Hoewel dit af en toe frustreert, is hier de kracht van Master Spy gelegen. De besturing is direct en de mogelijkheid om jezelf onzichtbaar te maken is daadwerkelijk van toegevoegde waarde.

Kort, simpel en doeltreffend

Een kanttekening is dat de spelduur enigszins tegenvalt. Zodra je de besturing onder de knie hebt en ook maar een beetje ervaring hebt met vergelijkbare platformers, dan is de eerste helft van de game binnen een uurtje te doorlopen. Hierna worden de levels aanzienlijk moeilijker, maar het is alsnog mogelijk om na een uurtje of vijf, zes Master Spy te hebben uitgespeeld. De hogere moeilijkheidsgraad verlengt deze weliswaar, maar voegt niets fundamenteels toe aan de spelervaring. Daarvoor zijn de vijanden, omgevingen en levels te weinig divers.

Dit gebrek aan diversiteit doet de game aan de andere kant goed. Door de weinige poespas draait Master Spy enkel en alleen om je vaardigheden. Er is een verhaal en er zijn geheime locaties, maar deze doen er weinig toe. De 8-bit-vormgeving en de ouderwetse 4:3-beeldratio zijn gaaf, maar zijn er vooral om de spelmechanieken en het levelontwerp nog beter te laten functioneren. Met andere woorden: Master Spy blinkt uit door en in zijn eenvoud.

Master Spy is nu verkrijgbaar voor pc en Mac via Steam en kost 9,99 euro.

Oude Sonic-arcadegame gevonden Xbox One Elite-controller verschijnt op 27 oktober
1