Master of Orion

Master of Orion

De meester is een trage leerling

Geschreven door Harry Hol op

• Master of Orion is een perfecte game voor wie nog nooit een 4X heeft gespeeld. Dit is dé manier om op een vriendelijke manier kennis te maken met het genre. Veteranen hebben hier echter helemaal niets te zoeken. Het mist de diepgang van moderne 4X-titels en doet echt niets wat we niet al honderd keer eerder hebben gezien. De fantastische vormgeving, interface en soundtrack kunnen dan ook niet verhullen dat Master of Orion een gemiste kans is en te trouw blijft aan het origineel uit 1993.
    Score: 75 Goed
    • Vormgeving, sound design, interface, weet essentie van 4X goed te vangen
    • Geen innovatie, AI soms dom, te weinig diepgang in midden- en eindspel

Het 4X-genre kreeg zijn naam dankzij Master of Orion. Ja, er waren al eerder grote strategiegames, zoals Civilization, maar Master of Orion wist een aantal ideeën zo ver uit te kristalliseren dat opeens duidelijk was dat een geheel nieuw genre ontstond, namelijk strategie op galactische schaal.

Dat is ook het grote verschil tussen Master of Orion en Sid Meijers historische games. Waar je in Civ steden bouwt op een landkaart, verken je in Master of Orion het heelal. Je stuurt verkenningsschepen op pad, scant werelden, sticht verre kolonies en bouwt een ruimtevloot om je bezittingen te beschermen en eventueel andere buitenaardse rassen ‘over te halen’ uit je buurt te blijven.

Master of Orion

Eerste

De oorspronkelijke Master of Orion roept flink wat nostalgische gevoelens op. Zoals ze dat zeggen: je eerste vergeet je nooit. En aangezien we inmiddels leven in het tijdperk van remasters en reboots, was het slechts een kwestie van tijd voor iemand de Master of Orion-licentie op de kop zou tikken. En inderdaad, wargaming.net, de macht achter de World Of-games, nam de grote stap en investeerde in een liefdevolle remake.

Dat woordje ‘liefdevol’ is geen overdrijving. Aan alles in de nieuwe Master of Orion is duidelijk dat dit geen poging is om snel te cashen op een beroemde naam. Alles aan Master of Orion is tot in de puntjes verzorgd: van de intuïtieve interface waarmee je zowel het grote overzicht als het micromanagement zonder problemen onder controle hebt, tot de kist vol Hollywood-sterren die is opengetrokken om de diverse buitenaardse leiders een stem te geven. Vanaf het moment dat je Master of Orion opstart is duidelijk dat de makers er alles aan doen om je welkom te heten in hun versie van de oer-4X.

Beurt

Het spel is (uiteraard) turn-based. Het speelt dus zo’n beetje als een bordspel waarin jij en de andere (al dan niet computergestuurde) rassen hun ding om beurten doen. In een typische beurt geef je commando’s aan je ruimteschepen, kies je een nieuwe technologie om te ontwikkelen, praat je met andere rassen en voer je indien nodig strijd tegen vijandige schepen.

Master of Orion

Ook is het belangrijk om je planeten goed te besturen. Een wereld kan alleen goed draaien als er voldoende bevolking op woont. Deze wordt weergegeven door een aantal poppetjes, die je naar believen kunt verplaatsen tussen drie groepen: productie, onderzoek en landbouw. Je pakt eenvoudigweg een poppetje op en sleept deze naar de andere groep. Hierbij is het wel belangrijk om een goed evenwicht te vinden. Heb je niemand op de akkers, dan is er ook te weinig eten en verhongert je bevolking. Tegelijk kan een planeet ook geen verbeteringen bouwen als je geen bevolking toewijst aan productie.

Vooral in het begin is het fink puzzelen hoe je kolonies op gang helpt, bijvoorbeeld door bevolking van dichtbevolkte werelden te verhuizen naar een nieuwe wereld. Dit soort micromanagement zorgt voor een aantal interessante keuzes, maar houdt ook het tempo in eerste instantie laag. Het duurt gewoon een flink aantal beurten voor je een aantal sterke werelden hebt gebouwd. Vooral omdat je ook moet denken aan je oorlogsvloot en de broodnodige technologische vooruitgang.

Master of Orion

Beperkt

Als je de spelsystemen eenmaal doorhebt (en dit duurt niet lang) begint de game langzaam maar zeker ook zijn beperkingen te tonen. Al snel kom je in een zich herhalend proces van verkennen, koloniseren, verbeteren en uitbreiden terecht, dat enkel wordt onderbroken door het contact met andere beschavingen. Hoewel het diplomatie systeem leuk is uitgewerkt (en de animaties en stemmen er echt een plezierige ervaring van maken) lijkt de kunstmatige intelligentie van de diverse buitenaardsen niet altijd even sterk. Niet alleen maken ze soms rare keuzes (zoals het opblazen van je schepen zonder dat ze eerst de oorlog verklaren) maar ook zit er weinig merkbaar verschil in de persoonlijkheden van de aliens.

Wat de boel dan wel weer even verlevendigt is het vechtsysteem. Zoals gebruikelijk in 4X-spellen ontstaat een ruimtegevecht als twee vijandelijke vloten elkaar treffen op dezelfde plek van de kaart. Op dat moment heb je diverse opties: de makkelijkste is de computer snel de uitslag laten berekenen op basis van de sterkte van beide vloten. Leuker is om handmatig de gevechten aan te voeren. Hierbij kun je kiezen uit volledige controle of controle op hoofdlijnen. Het spel schakelt over naar een real-time ruimtegevecht waarbij je diverse schepen of groepen doelen toewijst zoals in een real time strategy game. Hoewel dit soort gevechten niet de diepgang hebben van games als Homeworld en Sins of a Solar Empire, is het toch een heel leuke manier om conflicten uit te vechten.

Voor wie dat allemaal te veel werk is, maar wie toch wat sciencefiction vuurwerk wil zien, is er tenslotte een ‘cinematic’ optie, waarbij het gevecht door de computer wordt uitgevochten en je er naar kunt kijken in een real-time cutscene. Leuk, maar niet iets wat je steeds maar weer wilt zien. Een dergelijk gevecht kan minuten lang duren.

Master of orion

Te trouw

Alle elementen van Master of Orion passen goed in elkaar en leveren een heel leuke 4X-ervaring. Er is echter wel een groot probleem: het spel is te trouw aan het origineel. Het voegt niets toe aan de allereerste Master of Orion en dateert zichzelf daarmee heel erg. Het 4X-genre heeft immers niet stilgestaan. Onlangs verscheen het imposante Stellaris, dat alles doet wat Master of Orion doet, maar er vele lagen politiek aan toevoegt. Het al wat oudere Sins of a Solar Empire is een 4X die geheel in real-time speelt en daar veel meer mee doet dan Master of Orion in zijn korte gevechten. En ondertussen heeft Galactic Civilizations 3 met zijn immens grote sterrenkaarten een veel imposanter universum om in te spelen.

Master of Orion is daarmee eigenlijk niet meer dan een basis-4X-game. Het skelet is ijzersterk en het proces van turn-based een melkweg veroveren is heel goed gevangen. Maar dat is inmiddels niet meer genoeg voor ervaren 4X-spelers. Als je al wat beschavingen hebt geleid in diverse games, is er gewoon geen reden om MoO aan je collectie toe te voegen.

Toch heeft MoO wel degelijk bestaansrecht. Want juist omdat moderne 4X-games inmiddels zo diep en complex zijn, is het voor nieuwkomers in het genre heel lastig om er in te komen. Master of Orion is de perfecte eerste game voor wie het idee van 4X heel interessant vindt, maar het niet aandurfde om aan Stellaris te beginnen. En voor die beginner is Master of Orion een geweldige ervaring die er alles aan doet om het de speler naar de zin te maken.

Master of Orion is nu beschikbaar voor pc via Steam.

Eerste beelden Resident Evil: Vendetta getoond Guerrilla annuleerde tweede game om zich te richten op Horizon
0