Massive Chalice | Gamer.nl

Massive Chalice | Gamer.nl

Baby’s: wat heb je eraan? Ze zijn luid, poepen overal, houden je ’s nachts wakker en eisen constante aandacht. Pas. Maar die keuze had je een aantal honderden jaren gelden wellicht niet eens gehad. Stelletjes werden gekoppeld en kinderen waren een eis. Welke heerser maakt die levensveranderende keuzes voor mensen? In Massive Chalice doe jij dat.

Ma ive Chalice is een turn based strategiegame, waarin je een oorlog van honderden jaren uitvecht. Eens in de zoveel jaren valt de vijand - de zogeheten Cadence - één van je vestigingen aan. In de tu entijd bouw jij jouw koninkrijk uit door kastelen te bouwen, nieuwe wapens te onderzoeken en nieuwe krijgers op te leiden. Het verloop van tijd, onderzoeken van nieuwe technologieën en uitbreiden van jouw leger komt regelrecht uit Xcom: Enemy Unknown uit 2012.

Wat Ma ive Chalice anders maakt, is het tactische element. In plaats van het opleiden van individuele soldaten in Xcom, begeleid je ze in Ma ive Chalice van geboorte tot dood. Deze begeleiding begint bij het bouwen van nederzettingen en het onderzoeken van technologieën zoals betere wapens en uitrusting. Maar voordat je hieraan deelneemt, moet je eerst praten met een grote beker.

Bierpul

Jup, een titulaire ‘ma ive chalice’ introduceert je aan de wereld en de regels en levert hier en daar een bijdehante opmerking als je een fout maakt tijdens een gevecht. Waarom deze grote beker tegen je praat? Geen idee. Is het belangrijk? Nee. Het is een excuus om een verteller je alles te laten voorkauwen in plaats van dat je de game op jouw eigen tempo stapje voor stapje ontdekt. Er zit veel onder de motorkap van Ma ive Chalice, en hoewel dit zeker niet verkeerd is, duwt de verteller al deze informatie in één keer door je strot. Een beetje alsof je kennismaakt met een enorme bierpul, waarvan de inhoud iets sterker is dan je dacht.

Media has no description

Dit maakt de eerste kennismaking met Ma ive Chalice moeilijk, wat jammer is, omdat het tactische onderdeel van de game best veel te bieden heeft. Terwijl jij heerst over jouw land bouw je door de jaren heen nederzettingen. In elke nederzetting benoem je een regent die je koppelt aan een partner. Het is belangrijk om goed te overwegen welke twee personages je koppelt. Heeft één van de twee astma, dan is de kans groot dat hun kinderen dat ook ontwikkelen. Iets wat zeer nadelige gevolgen kan hebben op het slagveld: een beurt niet mee kunnen doen omdat hij of zij buiten adem is. Tip: ontwijk hartproblemen.

Vroeger

De besli ingen die je maakt bij het koppelen van een stelletje, hebben dus gevolgen op de lange termijn. Zo bepaal je welke kla e krijger de kinderen worden en hoe hoog hun maximum haalbare level is. Maar wie niet sterk is, moet slim zijn. Ga voor kinderen met positieve persoonlijkheidstrekjes om elders rollen te laten vervullen, zoals aan het hoofd van een andere nederzetting of een universiteit. Ze kunnen dan nooit meer het strijdveld in, maar leveren wel bonusattributen op zoals versnelde onderzoekstijden. Deze keuzes zijn de fundering voor een sterke bloedlijn. Mocht deze lonen en huw je de kinderen aan de juiste partners uit, dan sta je garant voor een reeks indrukwekkende krijgers die je door een groot gedeelte van de game dragen.

Media has no description

Op deze manier maak je constant besli ingen, maar geluk is ook van belang. Je kunt immers hopen op een jongetje - de raceauto’s en planetenmobile zijn al gekocht - maar dan kun je vervolgens alsnog verrast worden met een meisje. Hierdoor zijn de keuzes die je maakt spannend, maar zorgt het er ook voor dat je nooit volledig grip krijgt op jouw koninkrijk. Dat je keuzes van groot belang zijn is wel duidelijk, maar wanneer deze ontkracht worden door kans, wordt het frustrerend. Vooral in een game waarin de effecten van je keuzes pas na een lange tijd merkbaar worden.

Ten strijde!

Je maakt alle keuzes om zo effectief mogelijk ten strijde te trekken tegen de Cadence. De turn based combat werkt zoals je het verwacht: beweeg elke krijger individueel voort en spendeer actiepunten om een handeling uit te voeren. Gevechten zijn vaak spannend: Ma ive Chalice is geen simpele game. Krijgers gaan dood, je krijgt ze niet meer terug en er is niets dat je daaraan kunt doen. Wanneer je laatst overgebleven krijger triomfantelijk uit de strijd komt door een gok te wagen en een granaat te gooien op drie vijanden die ver weg staan, giert de adrenaline door je lijf.

Dat is wanneer het goed afloopt. De gevechten gaan vrijwel nooit verder dan ‘spoor de vijand op en vernietig hem’. Daarnaast ben je de helft van de tijd op zoek naar het laatst overgebleven monster dat ergens rondhobbelt in de vertroebelde gedeelten van het speelveld waar je geen zicht op hebt. Het leveldesign hindert op deze manier je voortgang. Een verschrikkelijk saai proces dat het tempo compleet onderuit haalt.

Media has no description

De kleine letters

Alles bij elkaar creëert het een probleem voor Ma ive Chalice: er gebeurt zoveel dat er ten alle tijden veel informatie beschikbaar moet zijn. Helaas slaagt de game er niet in dit op een overzichtelijke manier te presenteren. Als één van je krijgers in level stijgt bijvoorbeeld, heb je vier tabladen aan informatie over zijn of haar achtergrond, persoonlijkheid, bloedlijn en vaardigheden. Die laatste moet je hebben, de rest is op dat moment overbodig, maar toch word je er constant mee geconfronteerd. Ook dit introduceert Ma ive Chalice niet stapje voor stapje, maar allemaal tegelijkertijd. Afschrikwekkend als introductie en altijd onoverzichtelijk.

Wat hier niet bij helpt is de algemene esthetiek van Ma ive Chalice. Door voor een simpele presentatie te gaan, offert het alle mogelijke persoonlijkheid op in de verschillende personages: iedereen lijkt op elkaar. Dit in combinatie met de constante overvloed aan informatie, maakt de presentatie vrij onintere ant. Iets wat toch wel e entieel is als je er veel tijd mee gaat besteden en de aandacht erbij moet houden om belangrijke besli ingen te maken.

Media has no description

Rozengeur

Het is dus niet altijd leuk om als heerser levensbepalende besli ingen te moeten nemen. Niet alles gaat zoals je wilt, het is vaak saaier dan je had verwacht en de hoeveelheid administratief werk dat erbij komt kijken is ronduit ontmoedigend. Jammer, net wanneer je dacht een intere ante stap in je carrière gemaakt te hebben.

Ma ive Chalice is nu beschikbaar voor Xbox One, PC, Mac en Linux.