Marvel: Ultimate Alliance (Wii) | Gamer.nl

Marvel: Ultimate Alliance is in het verleden al eerderverschenen op enkele andere platformen (Xbox 360, PS2 en Xbox) en aan een testonderworpen. Nu mag echter ook de Wii zich klaarmaken voor een potje pleziermet superhelden. Toch blijft de vraag of ontwikkelaar Vicarious Visions (niet Raven zoals op de andere consoles) het spel heeft kunnenaanpa en zodat het fris aanvoelt en op een goede manier gebruik weet te makenvan de unieke Wii-mogelijkheden. Met andere woorden: is Marvel: UltimateAlliance waardig om een plaatsje in je Wii-collectie te krijgen?Net zoals op deandere consoles begint het spel met een indrukwekkend introfilmpje waarin we tezien krijgen dat Dr.Doom weer snode plannen heeft zitten smeden om de wereld teveroveren. Gelukkig staan de bekende superhelden als Spiderman, Wolverine enCaptain America klaar om de zaakjes recht te trekken. Samen met de drievermelde stripfiguren heb je in het spel al snel de keuze uit twintig verschillendepersonages om je avontuur mee te volbrengen. De bezitters van een Wii krijgenbovendien nog een leuk extraatje, dit in de vorm van twee exclusieve helden dieenkel op next-gen consoles te vinden zijn.Spijtig genoeglaat Marvel Ultimate Alliance niet echt uitschijnen dat de Wii als een next-genapparaat gezien kan worden. Grafisch ziet het spel er op de Wii niet veel beteruit dan op de PS2, terwijl de nieuwste console van Nintendo zeker en vast veelmeer aankan. Akkoord, alles ziet er nu wat kleurrijker uit en de effectenworden wat meer in de verf gezet, maar er is nog altijd een wereld van verschilals je gaat kijken naar de Xbox 360-versie van het spel. De Wii beschikt op hetvlak van hardware natuurlijk over niet zo’n indrukwekkende baggage als deconsole van Microsoft, maar het doet toch pijn om te zien dat  Marvel: Ultimate Alliance op een recentverschenen spelcomputer aanvoelt als een lichtjes verbeterde PS2-game.Naast hettoevoegen van twee exclusieve helden is er eigenlijk niet zo heel veelaangepast aan de inhoud van het spel. Het is nog steeds de bedoeling dat je al peler een team van superhelden gaat samenstellen waarmee je de mi ies van hetspel doorloopt. Gaandeweg krijg je, naar goede RPG-gewoonte, ervaringspuntendie je kunt verdelen onder je personages zodat ze steeds meer en sterkere aanvallenkunnen gebruiken. Naast het duidelijke RPG-gedeelte zit Marvel: UltimateAlliance, net zoals op de andere consoles, vol met achtergrondinformatie en leukeweetjes over comics en de bijhorende personages. Vooral voor echte fans is hetgenieten geblazen van het tochwel uitgebreide verhaal dat het spel te biedenheeft. Terwijl Vicarious Visions hetspel inhoudelijk geen grote transformatie heeft laten ondergaan, is er wel heteen en ander aangepast aan de manier waarop de besturing werkt. Dat kan ookniet anders, gezien de reeds wereldbekende kenmerken van de Wii en zijncontroller. De Nunchuck gebruik je, zoals in de meeste Wii-games, om jepersonage rond te laten lopen, maar de ontwikkelaar heeft het dingetje nog een bijkomende leuke functie gegeven. Terwijl het op de andere consoles soms lastig kanzijn om de camera te bewegen is het op de Wii erg simpel. Je moet gewoon de Nunchucknaar de gewenste richting laten overhellen en de camera zal in diezelfde richting gaanbewegen. Dit is een erg intuïtieve manier van omgaan met je gezichtsveld, diebovendien opmerkelijk goed werkt. Het zou me dan ook niet verwonderen dat wedeze funtie in nog meer Wii-games zullen terugvinden. Over het gebruikvan de Wii-mote kunnen we echter niet zo enthousiast zijn. Om gewone aanvallenuit te voeren die iedere superheld tot zijn beschikking heeft, moet je deWii-mote in allerlei richtingen bewegen. Wil je je tegenstander bijvoorbeeld delucht in slaan, dan beweeg je de controller omhoog. Als je hem echter onderuitzou willen halen, dan beweeg je de Wii-mote omlaag. Er zijn nog enkele anderegelijkaardige bewegingsmogelijkheden, maar het leuke is er al snel af. Ikbetrapte me er na een half uurtje spelen zelfs op dat ik helemaal geenbewegingen meer maakte met mijn controller, maar simpelweg op de A-knop zat terammen omdat de meeste vijanden ook gewoon op die manier neer te halen zijn. De ontwikkelaar heeft mooi gebruik weten te maken van de licentie om elke superheld uit terusten met aanvallen die uniek aan hun karakter en personage verbonden zijn. Zozal bijvoorbeeld enkel Captain America met zijn schild kunnen werpen en kanalleen Spiderman een web afvuren. Het leuke aan die speciale aanvallen is datje ze ook echt moet uitvoeren door een overeenkomende beweging met de Wii-motete maken, waardoor je bijvoorbeeld om Wolverine zijn klauwen te gebruiken echteklauwbewegingen moet gaan nabootsen. Alhoewel, het ziet er vooral op papierleuk uit, in de realiteit blijkt het niet zo goed te werken. Het zwiepen met deWii-mote verliest namelijk niet alleen snel zijn charme, de bewegingen die jemaakt worden vaak ook erg slordig vertaald naar de overeenkomende aanval binnenhet spel. Marvel: Ultimate Alliance is nu eenmaal een titel die, naast hetsuper(helden)verhaal, vooral draait om vechten en actie. Als dan net dat aspectvan het spel niet lekker loopt dan raak je al snel gefrustreerd. Naast detegenvallende graphics en de slordige besturing is er nog een groot minpunt:het ontbreken van een online mode. Terwijl elke andere console spelers demogelijkheid geeft om met Marvel: Ultimate Alliance online te gaan, stelt Nintendoop dat vlak teleur. De Wii-versie van het spel maakt op geen enkele maniergebruik van het internet, wat een groot gemis is en de replaywaarde van hetspel danig naar beneden weet te halen. Er is wel een coöperatieve functiebeschikbaar, maar toch voelt het aan alsof Wii-bezitters lichtjes in de koublijven.