Marvel is hongerig. Door alle ziekte-, AOW- en WW regelingen die het kabinet voorgesteld heeft, betaalt men zich scheel aan alle superhelden die in het Marvel tehuis verblijven. Vechten tegen je eigen teamgenoten is niet leuk en dus gaat men opzoek naar nieuwe vechtpartners. Electronic Arts komt de Marvel helden tegemoet in de anti-vervelingstherapie en tovert een tiental nieuwe krachtpatsers uit de hoge hoed, waarin in Marvel Nemesis tegen gevochten kan worden. Bieden de zogenaamde “Imperfects” enige tegenstand?

Marvel Nemesis is cocktailgame, die de Marvel helden in een heel nieuw perspectief plaatst. Grote namen als Wolverine, The Thing, Storm en Magneto komen het strijdtoneel op om tegen onbekende schooiers als John Ohm, Paragon en Solara te matten. Electronic Arts heeft speciaal voor Marvel Nemesis in samenwerking met Marvel een tiental nieuwe helden gecreëerd, die later misschien ook een eigen game zullen krijgen. Ja, de marketingmachine van EA ratelt heerlijk door. Maar goed, allereerst Marvel Nemesis.

Marvel Nemesis is een traditionele beat 'em up voor een breed publiek. De game is makkelijk op te pikken en kent geen uitgebreide combo's. Je kunt slaan, springen, ontwijken en een aantal speciale aanvallende en verdedigende bewegingen uit je mouw schudden. Het vechten gaat lekker makkelijk, maar mist al snel de diepgang en afwisseling die je bijvoorbeeld wel in games al Tekken en Soul Calibur vindt.

Saai is het vechten echter allerminst. De omgevingen waarin gevochten worden zijn totaal te vernielen en de objecten kunnen naar hartelust in het rond geslingerd worden. Nadeel is wel weer dat er te weinig van deze strijdtonelen in de game aanwezig zijn. We worden opgezadeld met een schamele zeven arena's, absurd weinig voor een vechtgame. Om in de negatief-positief hak op de tak stemming te blijven: de arena's zien er wél weer strak uit en zijn ieder sfeervol in een apart thema gegoten. Zo is er een groot spookhuis, gaan we de achterwijken van New York in en zijn er een aantal Beverwijk plekjes uit de Marvel wereld te vinden.

Een groot nadeel van Marvel Nemesis is de snelheid waarmee je nieuwe personages vrijspeelt. Wanneer je de disk voor het eerst in de console stopt, krijg je zes helden toebedeeld. In totaal zijn er achttien krachtpatsers te vinden, maar pas na een uurtje of drie speel je de eerste vrij. Omdat de singleplayer vrij herhalend, zeer pittig en op de lange duur ook vrij saai is, is dit best storend. Je zult echt tot het gaatje moeten gaan om alle personages vrij te spelen. Dat dit voor de wat minder begaafde gamer, toch de doelgroep waar het spel op mikt, een zware taak zal zijn, moge duidelijk zijn.

Door de simpele besturing en het gemis aan geavanceerde combo's, excelleert Marvel Nemesis in singleplayer niet. In menselijk competitief verband komt de gameplay echter wel beter uit de verf, al blijft een groot deel van het spel bestaan uit lukraak op de knoppen rossen. Wel positief is dat de gevechten in multiplayer een behoorlijke tijd in beslag nemen. Je bent, met een instelling van drie levens per persoon, zo twintig minuten bezig om je tegenstander de pan in te hakken. Omdat de spanning oploopt naarmate de tijd verstrekt, beland je uiteindelijk dan toch nog onverwacht op het puntje van je stoel. Het is dan ook een goede zaak dat de online modus niet ontbreekt en je het spel op de Playstation 2 en Xbox tegen al je intercontinentale vrienden kunt spelen.

De nieuwe Electronic Arts helden die in Marvel Nemesis debuteren, zijn over het algemeen best gaaf. Belangrijk in een vechtgame is net als in iedere andere game, de balans. Marvel Nemesis is over het algemeen redelijk in evenwicht, maar mist de piekfijne afstemming die we in de topgames uit het genre zien. Je ziet na enkele potjes gespeeld te hebben goed welke personages sterk of zwak zijn tegen bepaalde figuren. Heel erg storend is dit voor de doelgroep niet, maar ga je het spel wat intensiever spelen dan zullen de patronen ietwat vervelend worden.

Marvel Nemesis is een heerlijke net niet game. Het spel speelt de eerste paar potjes lekker weg en is in multiplayer ook best vermakelijk, maar kakt al na enkele uurtjes speeltijd in. Grafisch klagen we niet en ook de algemene feeling van het spel is best in orde. Waar het aan schort is gameplay die ons langer dan een paar uurtjes vermaakt. De game is te simplistisch, komt te traag op gang en weet eigenlijk alleen onverwacht in de multiplayer mode spannend te worden. Het predikaat slecht gaat te ver voor Marvel Nemesis, maar er is veel beters in de beat 'em up markt te vinden.

Gameplay: 5,5 Graphics: 7,5 Geluid: 6,5 Totaal: 5,9