Marvel Nemesis (DS) | Gamer.nl

Je hebt soms van die games die echt compleet zuigen op de home consoles, terwijl de portable versies vrij goed uit de verf komen. Omgekeerd wil ook nog wel eens voor komen. Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects is zo'n game die slecht ontvangen werd op de consoles en nu ook zijn weg gevonden heeft naar de handhelds, waaronder de Nintendo DS. Is deze game van EA het zoveelste bewijs dat de kwaliteit van de handheld versie van een hele andere orde kan zijn dan de consoleversie, of scoort ie op beide platforms slecht?

Aan het gameplay concept is in ieder geval weinig veranderd. Het is nog steeds een vechtspel waarin je het als verschillende superhelden uit de beroemde Marvel stripboeken, opneemt tegen door EA zelf verzonnen schurken, de Imperfects genaamd. Een idee wat, mits goed uitgewerkt, voor een ontzettend leuke game kan zorgen. Wie wil immers niet als Spider-Man, Wolferine, of Thing spelen om daarmee die misbaksels van Electronic Arts in elkaar te meppen? Dit spel biedt je dus die mogelijkheid, op allerlei locaties die ook in de verscheidene stripboeken terug te vinden zijn. Sterker nog, diezelfde locaties zijn in beperkte mate interactief en nog redelijk uitgestrekt ook.

So far, so good. De Imperfects die EA bedacht heeft, mag je niet eens misbaksels noemen, want ze zijn prima ontworpen en pa en goed binnen de Marvel comicwereld. Daar houdt het echter meteen op met de pret, want voor de rest is het enkel huilen met de pet op waar het deze game aan gaat. Allereerst de gevechten zelf. Deze steken ronduit slecht in elkaar. Je kunt vrij rondlopen door de locaties waar de gevechten plaats vinden, maar je hebt geen controle over de camera, waardoor je vaak het overzicht verliest. De tegenstander heeft namelijk nog wel eens de neiging om uit beeld te lopen en kuilen zie je ook zelden aan komen. Nog erger is wanneer de camera om één of andere totaal onverklaarbare reden, niet jou maar de vijand volgt. Op zo'n moment raak je volledig je eigen karakter kwijt.

Een ander heikel punt zijn de controls. Deze voelen totaal niet prettig aan. Je karakter lijkt een beetje te zweven en als je aanvalt kun je moeilijk nog je richting aanpa en. In de aanvallen zelf zit helemaal geen diepgang en combo's gooi je er eigenlijk zonder voorbedachte rade uit. Het uitvoeren van worpen verloopt ook onduidelijk en gebeurt soms wel en soms totaal niet. Door de slecht uitgevoerde 'collision detection' wil het wel eens voor komen dat je karakter langs muren glijdt of gewoon dwars door objecten loopt. Dan de toepa ing van het touchscreen. Het enige waar deze voor gebruikt wordt, is om bij bepaalde superhelden een speciale kracht te activeren. Zo kan Spider-Man op deze manier aan z'n web zweven. Niet echt bijzonder of inventief dus.

Wellicht nog dramatischer is de AI van de tegenstanders. Op de lagere moeilijkheidsgraden is de vijand compleet pa ief en wordt je niet tot nauwelijks aangevallen. Het is dan enkel een kwestie van achtervolgen en goed je eigen aanval inschatten. Op de hoogste moeilijkheidsgraad is de CPU weliswaar agre iever, maar ook compleet blind. Het zal meer dan eens voor komen dat de vijand domweg in het luchtledige mept, vaak in de tegenovergestelde richting van waar jij staat. Echte spanning en intensiteit is er bij de gevechten daardoor totaal niet bij. Je hebt meer het gevoel dat je tegen een boksbal aan het vechten bent in plaats van een krachtige en dreigende Imperfect.

Al met al is Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects voor de Nintendo DS van nog mindere kwaliteit dan de console versie. De game steekt ronduit slecht in elkaar, heeft met enkel een arcade en multiplayer modus niets om het lijf, wordt matig gepresenteerd, kent erg ondermaatse controls, een dramatische AI en ontbeert uitstraling. Ook de graphics zijn matig. Alleen de muziek is nog van enigszins acceptabele kwaliteit, maar ook niet meer dan dat. Het is haast niet te bevatten dat dit wanproduct door de Q&A van Electronic Arts gekomen is, want een titel als deze is elk platform onwaardig. Volgende keer toch iets beter je best doen dus en niet zo'n gemakkelijk melkproduct op de markt zetten.

Graphics: 5.0Geluid: 6.0Gameplay: 2.5Totaal: 2.8