Mario Power Tennis | Gamer.nl

Tennis, in vroegere tijden een sport voor de beter bedeelden onder ons. Gelukkig zijn die tijden veranderd en kunnen zelfs besnorde loodgieters hun kunsten laten zien op gravel of kunstgras tennisbanen. We hebben het hier natuurlijk over Mario, de mascotte van Nintendo, die zich samen met een hele hoop andere Nintendo figuren voor de tweede keer waagt aan een tennisgame.

Mario is er sinds zijn vorige tennisavontuur op de N64 redelijk op vooruit gegaan. De gameplay is weinig veranderd, maar dat was ook niet nodig aangezien de N64 versie nog steeds tot de top der arcade tenni pellen behoort. Als je namelijk alle vrolijke Nintendo figuurtjes wegdenkt, blijft er een behoorlijk diepe tennisgame over. Camelot, ontwikkelaar van Mario Power Tennis, heeft geprobeerd om een typisch Nintendo sfeertje toe te voegen aan het normaal behoorlijk degelijke tenni pel. Zo hebben de verschillende karakters (Mario, Peach, Wario, Yoshi, Donkey Kong, Boo, Bowser, Luigi, Daisy, Waluigi, Koopa Troopa, Diddy Kong, Shy Guy en Bowser Jr) elk hun eigen power shot. Dit is een speciale move, die net het verschil kan maken in een rally. Een minpunt aan deze power shots is dat ze voorafgaan door een behoorlijk lange cut-scene, die je niet door kunt klikken. In het begin is het wel tof om te zien hoe Mario een grote hamer tevoorschijn pakt om de bal vervolgens keihard weg te meppen, maar na twintig keer heb je er ook wel weer genoeg van gehad.

Mario Power Tennis herbergt een aantal zeer intere ante en vooral vermakelijke gamemodes. Ten eerste kun je kiezen uit de tournament mode, welke onderverdeeld is in de overbekende mushroom, flower en starcups. Naast standaard tennis (World Open) kun je ook kiezen voor Gimmick Masters, waarbij de eigenschappen van de verschillende banen gemasterd moeten worden om te kunnen winnen. Verder is er nog de mode Exhibition, waarbij zelf een wedstrijd opgezet kan worden. Dan is er de Special Games mode, waarin verschillende minigames ondergebracht zijn zoals een paintball spelletje waarbij portretten doormiddel van verfballetjes ingekleurd moeten worden en Chain-Chomp Challenge, waarbij het noodzaak is zoveel mogelijk tennisballen in de bek van zo'n zwarte happer te krijgen. De rest van de modes bestaan uit Terror Tennis, Tic-Tac Glow, Gooper Blooper Valley en een aantal vrij te spelen spelletjes, waaronder een eindbaas gevecht met Bowser. Erg vermakelijk dus.

Om het spel niet te oppervlakkig te maken, heeft Camelot de karakters ook verschillende speeltechnieken meegegeven. Zo zijn Mario en Luigi all-round tenni ers en slaan Donkey Kong en Bowser bijvoorbeeld heel hard, maar bewegen ze zich erg traag over het speelveld. Deze eigenschappen willen behoorlijk helpen bij het winnen van de toernooien. Het beste kun je in de Exhibition mode oefenen welke karakter je het beste ligt, alvorens deel te nemen aan de Tournament mode. De gameplay is verder redelijk simpel gehouden. Je gebruikt in principe alleen de A en de B knop en combinaties hiervan voor bijvoorbeeld een dropshot. Wat overigens niet erg subtiel is, is dat de eerste twee cups in de Tournament mode (de Mushroomcup en de Flowercup) heel erg makkelijk te halen zijn. Maar zodra je bij de Starcup aangekomen bent, zal de moeilijkheidsgraad ineens erg ver omhoogschieten, wat bij mij soms tot frustraties leidde.