Mario Party Superstars bewijst dat oude liefde niet roest

Dankzij de lage instapdrempel en het hoge humorgehalte is Mario Party al ruim twintig jaar de perfecte ijsbreker op verjaardagen en partijtjes. In die twintig jaar heeft Nintendo altijd haar best gedaan om het nieuwste deel uit de reeks zo verfrissend mogelijk te maken. Toch zijn er maar weinig experimentele modi blijven plakken. Wordt het niet eens tijd dat we terugkeren naar de basis? Mario Party Superstars leert ons dat het antwoord op deze vraag een voorzichtige ‘ja’ is.

Met Super Mario Party werd al een stap in de goede richting gezet door de focus van de game op het hoofdspel te leggen. Twee jaar na release ontving Super Mario Party ook nog eens een update waardoor we plots een nog eenvoudigere versie van het feestspel online kunnen spelen. Wat we toen nog niet wisten, is dat deze update in feite een voorproefje van Mario Party Superstars betrof.

Puur en snel

Even geen dubieuze spelmodi, persoonlijke dobbelstenen of veel te ingewikkelde minigames. Door het eindeloze feestje van Mario te strippen van alle poespas is er meer ruimte om het skelet van de game te optimaliseren. Kortere laadtijden, betere prestaties, soepelere animaties en maar liefst honderd minigames, dat is Mario Party Superstars in de notendop. Nintendo kan zeker stellen dat het met Mario Party Superstars de meest gestroomlijnde Mario Party-ervaring ooit aanbiedt. En dat resoneert natuurlijk perfect met het unieke verkooppunt van de Switch; altijd en overal.

Door te leren van experimentele uitstapjes door de jaren heen, weet Nintendo precies wat wel en niet werkt voor deze geliefde spin-off franchise. Zoals gezegd werd er met Super Mario Party al een juist stapje terug genomen. Toch bevat ook deze game net te veel omslachtige spelelementen om een even toegankelijke ervaring te bieden als haar voorgangers uit het Nintendo 64- en GameCube-tijdperk.

Op maat

Mario Party Superstars bevat ruim honderd games uit voorgaande delen, wat betekent dat er een hoop controllers gaan sneuvelen tijdens het eindelijk geram op de knoppen. Dat betekent ook dat de minigames visueel gezien weer even indrukwekkend zijn als vroeger. Zo maakte de minigame Hot Rope Jump in 1999 veel indruk op je kleine televisie, en dat doet de moderne versie nu weer op een oled-scherm.

Wat voor velen echter niet duidelijk was, is dat Mario Party Superstars ook spellen uit het GameCube-tijdperk, het Wii-tijdperk, en zelfs het Wii U-tijdperk bevat. In andere woorden: Mario Party Superstars bevat minigames uit vrijwel alle Mario Party’s die ooit zijn verschenen. Daarbij is het zelfs nog mogelijk om te selecteren van welke platforms je minigames wilt spelen, bijvoorbeeld enkel die van de GameCube of die van de Nintendo 64.

Kortere laadtijden, betere prestaties, soepelere animaties en maar liefst honderd minigames, dat is Mario Party Superstars in de notendop.

-

Al kom je vrijwel nooit bedrogen uit als je voor het totaalpakket gaat; het aanbod van spellen bestaat immers uit de meest populaire games van de afgelopen twintig jaar. Pushy Penguins, Trace Race, Hexagon Heats en Eatse Pizza: Mario Party Superstars kent een hoop klassiekers die anno 2021 nog ontzettend leuk zijn om te spelen. Doordat het gros ervan is ontwikkeld voor de Nintendo 64 en GameCube, is de besturing voor iedereen vrijwel altijd direct te bevatten en daardoor kan de strijd direct losbarsten.

Naast het bepalen van minigames, zijn er nog een aantal personalisatieopties die de instapdrempel van een potje Mario Party aanzienlijk verlagen. Zo kunnen spelers zelf bepalen welke minigames er in een bordspel voorbijkomen door een één van de zes minigamepakketten te selecteren. Daarnaast kun je bepalen of er bonussterren te verdienen zijn en of er eerst een oefenronde gespeeld wordt voor een minigame start. Ten slotte kan je als team te allen tijde besluiten om extra beurten aan een bordspel toe te voegen, perfect voor wanneer je toch nog even verder wilt spelen.

Kaal

Helaas verschillen de beschikbare speelborden in praktijk maar weinig van elkaar, omdat ze allemaal afkomstig zijn uit het N64-tijdperk. Dus al is elk bordspel helemaal naar jouw wens af te stellen, wordt het simpele doel om hoge ogen te gooien op den duur toch eentonig. Een uniek bord als Koopa’s Tycoon Town uit Mario Party 8 had daarbij bijvoorbeeld wonderen kunnen verrichten. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de speelbare personages. We begrijpen dat Mario Party Superstars onder de streep een reisje door de hippocampus is, maar wat frisse personages toevoegen kan nooit kwaad. Waar zijn Monty Mole, Goomba, King Bob-omb gebleven?

Nee, je hoeft van Mario Party Superstars niets anders te verwachten dan een fraaie verzamelbundel van oude games. Het bevat geen nieuwe minigames en zal - zoals iedere Mario Party - op den duur herhalend worden. Wat het wel doet, is spelers de meest gestroomlijnde Mario Party-ervaring tot nog toe bieden. Geen lange wachttijden, overbodig lange tussenfilmpjes, herhalende uitleg en andere rompslomp. In tegenstelling tot de vorige delen, ben je bij Mario Party Superstars alweer aan de beurt voordat je het doorhebt. Combineer dat met een flinke portie nostalgie, en het resultaat is een soepel lopende, herkenbare Mario Party-game voor jong en oud.

Mario Party Superstars is vanaf 29 oktober verkrijgbaar voor Nintendo Switch

Goed

Mario Party Superstars steekt de kern van de franchise in een nieuw jasje zonder de originele kleding te beschadigen. Door de focus volledig op het bordspel te houden en de ervaring zo flexibel mogelijk te maken, voelt het starten van een pot als een minder grote tijdsinvestering dan voorheen. Helaas lijken de speelborden uiteindelijk wel erg veel op elkaar en is er naast een klassiek potje Mario Party weinig te doen in Mario Party Superstars.

Hoog speeltempo met weinig onderbrekingen

rijk aanbod aan klassieke minigames

online multiplayer