Mario Party DS | Gamer.nl

De feestdagen komen eraan! Gezelligboompje, lekker eten, mi chien zelfs naar kerk. Maar hetbelangrijkste is natuurlijk de feestelijke sfeer. Dat moeten Mario enzijn maatjes ook gedacht hebben, want er is weer een nieuwe MarioParty verschenen. Niet deeltje negen voor op de Wii, maar na MarioParty voor de Gameboy Advance is er nu een deel voor de DS. MarioParty DS is dan ook een feit.Na negen voorgaande delen zalondertu en iedereen wel weten wat de Mario Party games precies zijn.Voor hen die echter de afgelopen tien jaar echter in een grot hebbengewoond, leggen we het nog even uit. Met behulp van een flinterdunverhaaltje moeten Mario en zijn vrienden langs een aantal speelbordenom zoveel mogelijk sterren te verzamelen. Diegene met de meestesterren moet het opnemen tegen een eindbaas. Tu en de verschillenderondes door zijn er nog momenten waarop minigames gespeeld moetenworden. De Mario Party-reeks is eigenlijk de franchise die minigamesheeft gemaakt tot wat ze nu zijn.Ook in Mario Party DS zit weer eensuperdun verhaaltje. Een groot object uit de ruimte valt inverschillende brokstukken uit elkaar op de planeet van Mario. Bowserlegt de hand op een aantal stukken en weet Mario en zijn makkers teverkleinen tot de grootte van een flinke mier. Een soort Honey, Ishrunk the kids voor op je DS dus. Om uiteindelijk, zoals altijd,Bowser te verslaan, zullen sterren verzameld moeten worden. Doorzoveel mogelijk muntjes te verzamelen kunnen op elk speelbord opbepaalde punten sterren gekocht worden. Diegene die na tien beurtende meeste sterren verzameld heeft mag het opnemen tegen de eindbaasvan dat speelbord. Het probleem is dat dit bordspel gewoonte langzaam en saai is om lang leuk te zijn, vooral wanneer je in jeeentje moet spelen. Het verhaal is niet goed genoeg en het grootstegedeelte van de tijd ben je aan het wachten totdat je tegenstandersklaar zijn met hun beurt, zodat je eindelijk weer een minigame kanspelen.Want uiteindelijk draait Mario Partymaar om één ding: minigames. Dat is de reden dat dereeks altijd immens populair is geweest. Waar het in de Wario-gamesnog om erg korte en idiote minigames draait, zijn ze in Mario PartyDS iets uitgebreider. Ze duren langer, zijn meestal ietsingewikkelder maar daardoor niet minder leuk. Aangezien dit heteerste, en zeker niet het laatste, deel voor op de DS is, konNintendo zich eens flink uitleven om volledig gebruik te maken vanhet touchscreen, de twee verschillende schermen en de microfoon.Gelukkig hebben ze dit dan ook gedaan, grotendeels althans. Het spel kent in totaal iets meer dan70 verschillende minigames, waarbij de één duidelijkleuker is dan de ander. Helaas zijn de meeste spellen eigenlijkgewoon te simpel voor woorden of een remake van een minigame uit éénvan de vele voorgangers. Gelukkig zijn er spellen die op een leukemanier gebruik maken van het touchscreen of de microfoon, zodat dediversiteit toch nog best behoorlijk aanwezig is.Mario Party DS is, zoals eigenlijk alleMario Party-games, verschrikkelijk saai in je eentje. De minigameszijn wel een tijdje leuk, maar je begint je toch snel te vervelen.Nee, Mario Party is altijd leuk met meer mensen, en dat bewijst deDS-versie eens te meer. Het is mogelijk om via de multicardplay-optievan de DS met slechts één kaartje een flink aantalminigames te spelen. Leuk natuurlijk, maar een groep van driepersonen die ook nog eens allemaal zin hebben in Mario Party ophetzelfde moment moet volgens mij nog uitgevonden worden. De vraag isdaarom ook waarom het niet mogelijk is om met de WiFi-verbindinggewoon via het internet te spelen? Deze optie is een duidelijkemi er in Mario Party, aangezien ik nog wel wat komkommers teschillen heb -één van de minigames- met een stelJapanners en Amerikanen. Omdat de bordspelmodus in het spel nietecht spannend is tegen de computer, zul je waarschijnlijk erg snelalleen nog maar minigames spelen. Niet alleen de minigames zijn bestleuk om te spelen, ook de extra puzzelgames die inbegrepen zijn komengoed uit de verf. Dit zijn allemaal andere versies van games alsTetris en Dr. Mario zoals we die al kenden. Een leuke toevoeging,maar helaas niets schrikbarends.De game barst van kleurige graphics envrolijkheid zoals we die gewend zijn uit de Mario-games. Hoe slechtBowser ook is, uiteindelijk is het toch gewoon een lieve draak meteen slecht plan. Vooral de minigames zien er voor een DS-spel heelbehoorlijk uit. Ook de geluidseffecten en muziek zijn leuk, maarvooral laatstgenoemde gaat op den duur nogal vervelen. Mario Party DS is eigenlijk precies watde naam aangeeft. Heb je nog nooit een Mario Party gespeeld, dan isdit een erg leuke instapper. Heb je echter al één vande voorgaande delen gespeeld, blijf die dan vooral spelen. MarioParty DS brengt namelijk te weinig nieuws om écht boeiend teworden voor mensen die een voorganger gespeeld hebben. Daarnaastontbreekt de oh-zo-belangrijke onlineoptie, wat de levensduur van degame erg beperkt maakt. Gelukkig is er nog de downloadplay die nogwat goedmaakt. Mario Party is dus een geinige game om de reeks mee tebeginnen, maar niets dat niet al eens beter gedaan is.