Mario Party 7 | Gamer.nl

Neeeee, niet weer! Het kon natuurlijk niet uitblijven: een nieuwe Mario Party, ditmaal nummer zeven. Een zevende deel vind ik vergelijkbaar met een mobiele telefoon van een bepaald merk. Ieder jaar komt er een vernieuwde en verbeterde variant van uit, maar bottom-line is dat je er gewoon mee kunt bellen. In dit geval een leuke tijd mee beleven. Zal Mario Party 7 een verandering zijn ten opzichte van zijn voorgangers?

Ditmaal speelt de game zich af op een cruiseschip. Bowser is woedend, want hij mocht niet mee op het boottochtje. Mario, Luigi, Toad, Toadette en de rest van het gebruikelijke Nintendo gezelschap zijn wel van de partij. Ditmaal zijn er ook twee unlockable characters toegevoegd: Birdo en Dry Bones. In Mario Party 7 zijn paartjes belangrijk, want elk duo heeft bepaalde krachten, de zogenoemde Character Orbs. Zo gebruiken Mario en Luigi Fireball Orbs terwijl de voorkeur van Toad en Toadette uitgaat naar Triple Mushroom Orbs. Met deze orbs kun je je tegenstanders flink dwarszitten om zo te voorkomen dat zij ervandoor gaan met de meeste sterren.

Want ja, daar is weinig aan veranderd. Doel van Mario Party 7 is net als bij nummer één tot zes het behalen van de meeste sterren. Maar, er is meer! Tijdens de cruise waar Mario en zijn vrienden van genieten kunnen ze Cruise Mileage-punten verdienen, die te gebruiken zijn voor bonus features. Bij Mario Party 7 zit, net als bij zijn voorganger, een microfoon die je kan gebruiken in de bonu en. Helaas is het wel nog steeds zo dat de microfoon niet al te snel reageert op je enthousiaste kreten. Dat kan nogal frustrerend zijn. Bovendien voelt de microfoon een beetje als een nutteloze toevoeging aan. Om nou te zeggen dat de game er extra tof door wordt, nou nee.

Mario party 7 is speelbaar in singleplayer mode alsook in multiplayer. De ervaren Mario Party-ers weten dat de singleplayer mode ronduit vervelend kan zijn. Het wachten op het gooien van de andere personages lijkt eeuwen te duren en op de een of andere manier win je bijna altijd, weinig uitdagend dus. Speel je liever wel alleen dan heb je keuze uit de Solo Cruise of de Mini Game Cruise. Bij de eerste volg je de 'diepgaande' verhaallijn en bij de Mini Game Cruise kun je alle vrijgespeelde minigames rustig nog eens spelen of oefenen. De mini games zijn zoals altijd het grootste pluspunt van de game en ook in dit zevende deel zul je niet teleurgesteld worden. Van keihard rammen op de knoppen tot geconcentreerd je poppetje over moeilijke parcoursen naar de overkant krijgen, varieteit alom! De Mario Party games zijn echter games die pas echt leuk worden als je ze met anderen speelt.

Je kunt met maximaal acht vrienden spelen. Je hebt hier maar vier controllers voor nodig, want je geeft de controller gewoon door of bestuurt deze samen. Bestaat je groep uit niet meer dan 4 spelers dan ga je voor de Party Cruise waarbij je de spelborden weer over mag racen op zoek naar de meeste sterren. De spelborden zijn ditmaal bijzonder afwi elend. Zo is het kla ieke bord van de partij waarbij je zoveel mogelijk sterren moet verzamelen en de ster van plaats verandert. Het mooie Neon Hights draait om drie kisten, waarin in eentje de ster zit. Het is belangrijk om de goede te kiezen, want anders heb je kans dat de kist ontploft en je zwartgeblakerd thuiskomt. Bij Pagoda Peak moet je de top van de berg bereiken waar de ster geplaatst is. Tricky aan dit spelbord is dat de prijs van de ster wi elt dus het kan zijn dat je eindelijk boven bent maar niet voldoende geld hebt. Linea recta naar beneden! Uiteraard zul je het weer tegen elkaar moeten opnemen in de gebruikelijke mini-games die weer divers en uitdagend zijn.

Grafisch is er weinig gesleuteld aan de game. Waarom zouden ze ook, het verkoopt toch wel. Het is weer de kleurrijke parade die we gewend zijn van Nintendo en je moet er van houden. Dat de game gericht zou zijn op kinderen lijkt op het eerste gezicht zo door de vrolijke kleurtjes, maar ook de wat oudere gamers kunnen veel plezier hebben met deze game. Het is weer eens wat anders dan samen voetbal kijken.

Mario Party 7 zal hopelijk de game zijn die deze serie op de Gamecube afsluit, want waar Mario Party uitermate geschikt voor lijkt is de Revolution. Met de nieuwe controller zal Mario Party 8 pas echt fun worden en ook een volledige workout gaan bieden. Nummer zeven is niet vernieuwend, niet anders, niet beter, niet slechter. Het is gewoon de zevende Mario party game in de reeks. Voor de liefhebber vaste prik en voor de haters een game die je lekker links moet laten liggen.