Mario Party 5 | Gamer.nl

Een nieuw jaar, tijd voor een nieuwe Mario Party. Inmiddels is het cijfer al opgelopen tot vijf en lijkt Nintendo de game als perfecte cashcow te gebruiken. Voor ons gamers betekent het gewoon dat ons wederom een nieuwe party game te wachten staat, overspoelt met minigames en met verschillende Super Mario karakters in de hoofdrollen. Grote vernieuwingen hebben deze games echter nooit gekend en of ontwikkelaar Hudson Soft daar met dit vijfde deel verandering in heeft weten te brengen, zal uit deze review moeten blijken.

Mario Party draait al sinds zijn bestaan om een vrij simpel principe. Doorkruis een speelbord met een door jezelf gekozen figuur via het gooien van dobbelstenen en probeer hierbij zoveel mogelijk sterren en munten te verzamelen. Degene die na een van te voren vastgestelde hoeveelheid rondes de meeste sterren en muntjes heeft bemachtigd, wint het spel. Tu en de beurten door vindt er een minigame plaats, waar alle vier de deelnemers aan meedoen en waarmee vervolgens extra muntjes te verdienen zijn. In Mario Party 5 is dit niet anders, met als enig groot verschil dat de speelborden ditmaal de vorm van een echte levende, drie dimensionale wereld aannemen, waar je doorheen wandelt. Dit komt de sfeer en de beleving van de game zeker ten goede en heeft de ontwikkelaars meer vrijheid en ruimte voor creativiteit kunnen bieden bij het invullen van de te volgen routes over het speelbord, evenals de nodige interactieve elementen die tijdens het spelen op kunnen treden in de omgeving.

Een tweede kleine vernieuwing ten opzichte van het vorige deel is het zogenaamde capsule systeem. In het vorige deel was het nog zo dat allerhande voorwerpen, die tu en de beurten door gebruikt kunnen worden, gekocht moesten worden in winkels die over het speelbord verspreid waren. In dit nieuwe deel kom je capsulemachines tegen die je gratis en voor niets een capsule leveren, die vervolgens tu en de beurten door ingezet kan worden. In tegenstelling tot de winkels uit deel vier kun je echter niet zelf kiezen welke capsule je wilt. Dit wordt willekeurig bepaald. Een ander verschil met de items uit deel vier en de capsules uit deze game, is dat de capsules ingezet worden op de loopvlakken van het speelbord. Mocht iemand zo'n loopvlak pa eren of er precies op landen dan zal het effect van de desbetreffende capsule in werking treden. Vanzelfsprekend kan dit zowel positieve als negatieve gevolgen hebben, wat het strategisch plaatsen van de capsules over het speelbord erg belangrijk maakt.