Mario Kart Tour is de hebberigste kartgame voor onderweg

De berichten dat Mario Kart Tour tijdens de eerste paar dagen na release alle downloadrecords heeft verbroken zijn niet verrassend voor wie ooit een Mario Kart-game heeft gespeeld. De racefranchise met Nintendo’s mascotte achter het stuur hebben een soort universele aantrekkingskracht waar de meeste mobiele games alleen maar van kunnen dromen.

Mario Kart Tour is ook niet zomaar een mobiele game. Het is een gratis variant van een van Nintendo’s meest populaire reeksen ooit. Het spel maakt na even onhandig knoeien met de aanrakingsbesturing ook best een goede eerste indruk. Het ziet er allemaal netjes afgewerkt uit en bestaat niet alleen maar uit hergebruikte racers en banen. Diddy Kong – die vreemd genoeg ontbrak in Mario Kart 8 – en nieuwkomer Pauline doen deze keer mee. Ook zijn er best wat nieuwe onderdelen die onder andere inspiratie halen uit Super Mario Odyssey. Daarnaast is er een enorme selectie aan voertuigen en onderdelen dat voor de nodige variatie zorgt.

mario kart tour
mario kart tour
mario kart tour

Versimpeld

Hoewel het lijkt alsof er veel opties zijn, valt dat tijdens het racen een beetje tegen. Het is overduidelijk allemaal een stuk simpeler gemaakt. Van de baan af vallen is niet mogelijk en de races zelf zijn nergens zo chaotisch en onvoorspelbaar als je misschien gewend bent van andere Mario Kart-games.

Het rijden zelf voelt in het begin wat onnatuurlijk, omdat er gevoelsmatig tegen de goede richting ingestuurd moet worden. Uiteindelijk leer je daar mee om te gaan, maar het wordt nooit zo fijn als driften met een controller. Mario Kart Tour komt daardoor over als een minder strak spelende verzameling van wat de laatste paar Mario Karts zo leuk voor iedereen wist te maken.

mario kart tour
mario kart tour
mario kart tour

Typerend hebberig

Mario Kart Tour laat zijn ware gezicht zien na de eerste vier races. Geheel typerend voor dit soort gratis mobiele spellen zijn er meerdere soorten valuta die stuk voor stuk de toegang verschaffen tot specifieke gedeeltes van het spel. Met de paar muntjes die tijdens de races op de baan liggen kunnen er nieuwe personages, karts en vliegers gekocht worden. Die zijn wel een beetje aan de dure kant, zodat je niet na één hele cup op de eerste plaats gereden te hebben de hele winkel leeg kan roven.

Daar komen namelijk de gems om de hoek bij kijken, die toegang verschaffen tot een speciale race waarin de hele baan bezaaid ligt met muntjes. Diezelfde gems kunnen echter ook gebruikt worden voor de lootboxes – of beter gezegd lootbuizen die unieke en exclusieve content bevatten. De kans dat je daadwerkelijk je favoriete personage vrijspeelt op deze manier is bijzonder klein. Wie wil racen met Mario zelf moet echt wat geduld hebben, want de eerste paar cups wordt je opgescheept met de personages onderaan de rangorde. Om snel te racen met de beste personages moet er geld neergelegd worden of flink wat tijd geïnvesteerd worden.

Mario Kart Tour windt er verder geen doekjes om. Deze app is er vooral om je kleingeld op te slokken. De menu’s van het spel hangen vol met herinneringen om vooral snel extra gems te kopen en er wordt zelfs een speciaal maandelijks abonnement aangeprezen. Voor de schamele prijs van 5,49 euro per maand krijg je met de Gold Pass allerlei bonussen, zoals de 200cc modus. Die aanbieding voelt extra gierig door het iets eerder gelanceerde Apple Arcade. Voor een paar eurocenten minder heb je kwaliteitsgames die niet constant om geld vragen.

mario kart tour
mario kart tour
mario kart tour

Schimmig met een raar nasmaakje

Daarbij komt ook nog het feit dat Mario Kart Tour niet altijd even duidelijk communiceert hoe de vork in de steel zit. De illusie wordt gewekt dat je tegen andere spelers racet, maar in werkelijkheid zijn het bots met de gebruikersnamen van andere coureurs. Toch is het noodzakelijk om een online verbinding te hebben, anders kan de race namelijk helemaal niet gestart worden. Echte online races tegen andere spelers worden later pas toegevoegd.

Door deze opzet is het niet gek als je terug verlangt naar de simpelere tijden van Mario Kart 8 Deluxe. Dit is dan ook geen vervanging van wat vanaf nu maar de échte Mario Kart moet heten. Tour speelt vooral knap in op je verzameldrift. Het vooruitzicht om ieder onderdeel en iedere racer vrij te spelen leunt dan wel volledig op het leegzuigen van je portemonnee - toch is de kans groot dat ik samen met miljoenen anderen blijf terugkeren. De aantrekkingskracht van Mario Kart is zelfs in zijn verdunde vorm en met een vies nasmaakje te groot om te weerstaan.

Mario Kart Tour is nu verkrijgbaar voor iOS en Android.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Mario Kart Tour is een behoorlijk schaamteloze gacha-game die de goodwill van de laatste 25 jaar Mario Kart handig gebruikt om je portemonnee leeg te kloppen. Toch blijft het racen zelfs in zijn versimpelde vorm best leuk en heeft het spel genoeg manieren om je keer op keer hetzelfde rondje te laten rijden. Het is niet moeilijk om te zien hoe slinks Mario Kart Tour in elkaar steekt, maar tegelijkertijd is het wel lastig om de onweerstaanbare smaak van Mario Kart zelfs in deze vorm te weerstaan.

Ziet er prima uit

exclusieve nieuwe parcours

Voelt extreem hebberig