De Wii-versie van Mario en Sonic op de Olympische Winterspelen steekt prima in elkaar. Mede hierdoor zouden we bijna vergeten dat het spel ook nog voor de Nintendo DS verschijnt. En tegen alle verwachtingen in is dit ook de beste variant van Mario en Sonic op de Olympische Winterspelen, wat te danken is aan de betere besturing en de toevoeging van zowel een verhaalmodus en online spelopties.

Ten eerste komen de verschillende sporten wat beter tot hun recht. Dit komt vooral doordat de besturing een stuk preciezer is dan die in de Wii-versie. In plaats van alles op het touchscreen af te stemmen, worden ook de traditionele knoppen in behoorlijk wat sporten gebruikt. Dit pakt over het algemeen vrij goed uit. Zo is het door deze keuze leuk om te schaatsen, terwijl dit op de Nintendo Wii wat minder goed uit de verf komt door de nogal onnauwkeurige besturing. Ook snowboarden en bobsleeën zijn wat sterker uitgewerkt in de Nintendo DS-variant. De knoppen geven bij deze sporten net wat meer controle, waardoor je eerder het gevoel hebt dat je vaardigheden de doorslaggevende factor zijn, waar dat op de Wii soms meer de oorzaak lijkt te zijn van wat willekeurige zwiepbewegingen.

Volledig smetloos is het overigens niet. Nog steeds zijn er een aantal vervelende sporten, zoals het skiën. Waar je eenzelfde soort besturing zou verwachten als bij het snowboardgedeelte, moet je plots gebruik maken van het touchscreen. Helaas werkt dit niet al te best, en doet je personage vaak totaal niet wat je wilt, simpelweg omdat het allemaal een stuk onnauwkeuriger is. Bijna geen enkele sport die gebruik maken van het touchscreen kent dit probleem, maar spijtig genoeg hebben de ski-evenementen zich in een uitzonderingspositie gemanoeuvreerd.

Verhaalmodus

Naast de iets betere besturing is er in de DS-versie ook een verhaalmodus aanwezig.  Bowser en Dr. Eggman hebben hun krachten gebundeld en zijn verantwoordelijk voor de nodige ellende. Deze slechteriken hebben er namelijk gezamenlijk voor gezorgd dat nagenoeg alle sneeuw ter wereld gesmolten is. En aangezien blijkbaar niemand aan kunstmatige sneeuw gedacht heeft, is dit van cruciaal belang om de Olympische Winterspelen überhaupt door te kunnen laten gaan. Jouw taak is een oplossing voor dit probleem vinden. Dit doe je voornamelijk door missies tot een goed einde te brengen. Deze missies zijn leuke variaties op de Olympische sporten, waardoor het geheel fris aanvoelt en er net wat meer variatie aanwezig is. Te denken valt aan een langlaufwedstrijdje tegen een slechterik, waarmee een item vrij te spelen is.

Daarnaast stuit je geregeld op minigames, die over het algemeen losstaan van de Olympische Winterspelen. Ook deze zijn een welkome aanvulling. Het zijn weliswaar geen opzienbarende minigames, maar ze zijn stuk voor stuk vrij aardig uitgewerkt en weten je een leuke mix van tijdgebonden spelelementen voor te schotelen. Om te skispringen, moet je bijvoorbeeld  de stylus op het juiste moment naar boven bewegen om te springen en even later op weerskanten van het beeldscherm te tikken om het juiste evenwicht te houden.

Qua presentatie zijn deze minigames een beetje als de droomevenementen die ook in de Wii-versie van de partij zijn en de Olympische sporten van een Mario- en Sonic-sausje voorzien. Zo kan het voorkomen dat de achtergronddeuntjes je bekend in de oren klinken en ook de omgevingen rechtstreeks afkomstig zouden kunnen zijn uit één van beide franchises.

Online spelopties

Om bepaalde gebieden te bereiken, moet je bovendien zo nu en dan wat spulletjes verzamelen of personages zoeken. De uitwerking van de verhaalmodus is zeker niet revolutionair, maar juist deze kleine toevoegingen zorgen ervoor dat het spel net wat meer om het lijf heeft dan haar tegenhanger op de Nintendo Wii. Deze verhaalmodus is in wezen namelijk een uit de hand gelopen extra speloptie; de Olympische Winterspelen zelf zijn namelijk gewoon te doorlopen. Daarnaast is het mogelijk om online te strijden, een functionaliteit die in de Wii-versie schitterde door afwezigheid. Dit werkt meer dan naar behoren en zorgt voor een langere spelduur, aangezien sportspellen als deze zich uitstekend lenen om tegen anderen te spelen.