Marble it Up!

Marble it Up! Maakt knikkeren weer cool

Een rollende comeback

Geschreven door Thijs Barnhard op

Marble it Up! is een geslaagd spelende en ogende comeback van de knikkersimulators. Met een uitstekende set levels, een constante motivatie om beter te rollen en een prettig foute grafische stijl doet het spel al veel goeds. De beperkte hoeveelheid levels en het gebrek aan andere speelstanden maken het spel zoals het nu is vooral een aanrader voor speedrunners. De content die nu in de game zit is tof, maar er is helaas te weinig van.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Brengt vergeten genre met glans terug, uitstekende levels
  • Minpunten
  • Gebrek aan content
Een knikker veilig en zo snel mogelijk naar het einde van een level rollen klinkt misschien niet als de meest spannende game die je dit najaar kunt spelen. Toch is Marble it Up! afschrijven als een simpele knikkergame een grote vergissing. Dit is namelijk een onofficieel vervolg op de klassiekers Marble Blast Gold en Marble Blast Ultra. Twee simpelweg geniale knikkersimulators die alleen door Super Monkey Ball nog enigszins geëvenaard worden.

Wat deze oude en nieuwe games zo leuk maakt is de hoeveelheid controle die je hebt over het balletje. Het doel is ieder level ongeveer hetzelfde: je moet van A naar B zien te komen. Hoe een beginnende en een geoefende speler dat doen is echter een wereld van verschil. Door op het juiste moment te springen, geef je een knikker bijvoorbeeld net dat extra beetje snelheid en wie een beetje lef heeft kan zijn knikker van de baan op een lagergelegen stuk laten vallen.

Time Trial

In Marble it Up! is het einde van een level halen pas de eerste stap. De volgende horde is de snelst mogelijke tijd neerzetten. De eerste keer haal je misschien een bronzen of zilveren tijd, maar dat is kinderspel. Een level leer je pas echt kennen wanneer je voor goud of platina gaat en iedere bocht en mogelijke afsnijding leert kennen. Dit is vooral een game voor snelheidsduivels en speedrunners die honderd keer hetzelfde level kunnen spelen om steeds maar ietsje beter te worden.

Als je ietsje minder fanatiek bent, is Marble it Up! nog steeds erg leuk om te spelen en om voor steeds snellere tijden te gaan. De meeste levels zijn zo kort dat je ze na een mislukte poging snel nog een keertje opnieuw kan doen. De medailles weten ondertussen prima te motiveren om dezelfde levels opnieuw te spelen. Weet je een hele reeks levels op zilver of goud-niveau te halen dan speel je nieuwe knikkers vrij.

Marble it Up!

Bonkers, reuze en kattenogen

De verschillende knikkers – variërend van smiley’s, glimmers, regenboogswirls en andere klassieke stijlen – spelen allemaal precies hetzelfde, maar zijn toch hebbedingen die je toch allemaal moet hebben. Sommige skins kunnen alleen vrijgespeeld worden door ze op goed verstopte plekken in de levels zelf te vinden.

Door deze zoektochten vol lastige sprongen en aanloopjes leer je de levels vol vaporwave en Windows 95-esthetiek alleen maar meer waarderen. De rondzwevende platformen, schansen en de botsing van kleuren lijkt voor het ongetrainde oog misschien een rommeltje, maar hier is in werkelijkheid iets heel moois aan de hand.

Marble it up

Kwalijk gebrek aan content

Die levels worden alleen maar beter door de nieuwe toevoegingen aan de Marble-formule. Sommige oppervlaktes zijn magnetisch waardoor je knikker ondersteboven door kan blijven rollen. Bewegende platformen, halfpipes en allerlei creatieve power-ups doen eigenlijk de rest van het werk. In de pc-versie is het mogelijk om zelf levels te maken met al deze onderdelen. Online kunnen ze vervolgens gedeeld worden met andere spelers.

Die extra content in de vorm van community-levels voelt redelijke noodzakelijk, want zoals het nu is heeft Marble it Up! een serieus tekort aan content. Met vier werelden waarin ongeveer veertig individuele levels rol je net iets te snel door Marble it Up! heen. De game speelt echter zo fijn en is zo leuk dat je score verbeteren of nieuwe knikkers vrijspelen oprecht leuk is, maar zelfs dan nog voelt deze game echt te kort aan.

Marble it Up!

Een eerste en tweede gratis uitbreidingen zijn echter onderweg, maar laat helaas wel nog even op zich wachten. De ontwikkelaar heeft zelf al aangegeven aan nog meer aanvullende content te werken. Een multiplayer-modus is daar een onderdeel van, maar daar heb je op dit moment weinig aan. Marble it Up! had daarom misschien iets gepaster gevoeld als Early Access-game.

Marble it Up! is verkrijgbaar voor pc, Mac en Nintendo Switch voor ongeveer 16,79 euro.

Laatste reviews:

Batman: Arkham-collectie mogelijk in de maak Nieuws van de week: Fallout 76 valt tegen en mobiele WoW