De vingers doen nog steeds pijn van Magicka. Naast de overbelasting voel je hier en daar een kramp. Het leek ontwikkelaar Arrowhead Studios  leuk om een ontelbaar aantal combinaties van spreuken in hun actie-adventuregame te stoppen. Die aanvallen voer je uit met acht toetsen van je toetsenbord. Het kan dus even wennen zijn voor de doorgewinterde PC-gamer, aangezien de muis niet het belangrijkste besturingsmiddel is.

Vlad is not a vampire!

Het verhaal van Magicka is een parodie op fantasy-games en steekt de draak met alle clichés die in dat soort spellen vaak voorkomen. Zo ben je een tovenaar in opleiding en schijnbaar ben jij de enige die de koning van het land Havíndr kan beschermen tegen het kwaad. Tijdens de tocht word je begeleid door je leraar Vlad, een lijkbleke man met zwart lang haar, een cape, hoektanden en een duidelijk Transsylvanisch accent. Toch zegt hij herhaaldelijk géén vampier te zijn. Magicka bewijst dat ook een gamesparodie enorm humoristisch kan zijn.

Zo begint het verhaal met een feestje dat speciaal voor jou is georganiseerd. Tientallen kleine tovenaartjes zijn aan het dansen en een heuse folkband zorgt voor muziek. Na een mislukte toverspreuk van een medestudent val je in de kelder. Daar begint een  reeks van korte maar zeer duidelijke oefenopdrachten. Net zoals in The Sims praten alle personages in Magicka in een grappige vorm van gibberish. Woorden uit het Duits en ook het Nederlands zijn iets veranderd om de Engelse tekstballonnetjes met geluid te ondersteunen. Zelfs door middel van tips tijdens laadschermen toont Magicka zijn humor: did you know that tips are shown at the load screen?

Spreuken, spreuken en nog eens spreuken

Als je in de buitenwereld komt, zie je vooral veel  verwijzingen  naar populaire nerdcultuur in internet, games en films. Als je op een houten brievenbus klikt, komt er nothing but spam boven te staan. Het zijn die details die Magicka zo leuk maken. Ook kun je later in het spel een mitrailleur krijgen om de vijanden mee neer te knallen. Zie het voor je: een klein tovenaartje met een grote hoed op, een toverstaf en jawel: een dik machinegeweer. Prachtig.

Waar Magicka eigenlijk om draait, zijn de acht toetsen waarmee je een aanval uitvoert. Deze bestaan uit vier elementen (vuur, water, ijs, elektriciteit) en vier eigenschappen (een straal, een schild, een projectiel en regeneratie). De mogelijkheden om eigenschappen met elementen te combineren staan garant voor uren vermaak. Wanneer je een tegenstander nat maakt, werkt een aanval met elektriciteit veel beter. Je bent dus niet alleen als een bezetene bezig met toetsencombinaties in te drukken, want er komt ook nog inzicht bij kijken. Het kleurrijke en speelse Magicka is bij vlagen nog best pittig. Een goede tactiek werkt beter dan zoveel mogelijk vuurbommen op vijanden afvuren. Hoe groot je die projectielen ook maakt.

No coins?

Het is mogelijk om Magicka op twee manieren te spelen: je kunt het uit dertien hoofdstukken bestaande verhaal volgen of online in een arena golven aan vijanden verpulveren.  Maar het leukste is om de verhaallijn online met andere mensen te doorlopen. Omdat je niets verzamelt - en dat is zeldzaam in avontuurgames - kun je ongestoord aanvallen uitvoeren. In Magicka spaar je dus geen muntjes en ga je geen level omhoog. Het is wel mogelijk om met vier man een superkrachtige straal van verschillende elementen te maken die een kwart van je beeld vult. Dat is pas gaaf.

Het is wel af te raden om meteen online te beginnen in een game van iemand anders. Zonder het door te hebben kom je opeens in het twaalfde hoofdstuk terecht en sta je voor hele hete vuren. Bij ondergetekende kwam het zelfs voor dat zijn medespelers hem niet meer wilden regenereren, omdat hij toch alleen maar in de weg liep. Geheel terecht, overigens.

Vervelende bugs

Naast de idioten die online op friendly fire kicken, heeft Magicka ook last van een aantal vervelende bugs. In de avontuurmodus heb je checkpoints waar je weer begint na het overlijden van je personage, alleen gelden die niet meer als je het spel afsluit. Zo kan het voorkomen dat je aan het einde van een level helemaal opnieuw moet beginnen omdat je dacht dat je voortgang gewoon werd opgeslagen.

Het vechtsysteem werkt ook niet altijd optimaal. Het is bijvoorbeeld erg moeilijk om je gezondheidsmeter te zien wanneer er twintig goblins bovenop je springen. Je weet dan niet precies wanneer je een regeneratiespreuk moet gebruiken. En met sommige trucs is het heel gemakkelijk om vijanden af te weren. Zo kun je een schild op een brug plaatsen en daarachter gaan staan. Veel vijanden beuken tegen het schild en ketsen dan af – precies het ravijn in. We noemen het maar gewoon 'een goede tactiek'.

Afgezien van een paar vervelende bugs is deze game zeker de moeite waard om te kopen. Het is de originaliteit en humoristische insteek die het spel zo aantrekkelijk maken. Tien euro voor een game is niet veel. En al helemaal niet voor Magicka.