Madballs in Babo: Invasion | Gamer.nl

Madballs in Babo: Invasion is een remake van de freeware-game Babo Violent 2. Waarom ontwikkelaar PlayBrains aan deze titel de naam van een populair stuk speelgoed uit de jaren '80 heeft verbonden, is mij echter nog steeds niet duidelijk. Van de originele rubberen stuiterballen zijn er maar twee in de game terechtgekomen en deze worden niet eens aangeduid als Madballs maar gewoon als Babo's. Vreemd.

Het draait in Madballs, net als in Babo Violent 2, om andere bollen overhoop schieten met een uitlopend arsenaal aan wapens. De speler kan uit twee partijen kiezen: de goeierikken van de Babolon Defense Initiative (B*D*I) of de slechterikken van de Scorched Militia. Het achtergrondverhaaltje is flinterdun: iets over de jacht op een geheimzinnig voorwerp dat wensen kan vervullen en de Babo's tot intelligente wezens heeft laten evolueren. Natuurlijk willen beide partijen dit voorwerp in bezit krijgen en daar draait het hele conflict om.

De levels die 'doorlopen' worden op jacht naar het voorwerp zijn dan mi chien een beetje cliché met een junglethema, ijsthema, vuurthema etc., maar knallen wel van je scherm, zo kleurrijk zijn ze. Tel daar nog eens de chaos die af en toe losbarst bij op, met kleurrijke laserstralen en rondvliegende kogels, en je weet af en toe niet meer waar je moet kijken op het scherm. Dit is ook een nadeel: de levels zitten zo vol gepropt dat het zicht in hectische situaties wordt ontnomen door bijvoorbeeld een brug, en het overzicht is ver te zoeken.

Vrijspelen

Je begint met een standaard machinegeweertje, maar door vijanden te vernietigen en levels te voltooien groeit je puntenaantal en speel je al snel een groot wapenarsenaal vrij. Elk wapen heeft een alternatieve vuurmodus en een gekoppeld element. Dit voegt een vleugje tactiek aan het hersenloos knallen toe: welk element en welk wapen zijn voor de situatie het beste geschikt? Vijanden komen namelijk regelmatig van alle kanten op je af en door het verkeerde wapen bij je te hebben, word je al snel overrompeld. Het spel is niet lastig, maar maakt het op deze manier net iets uitdagender. Niet veel, wel iets.

Naast wapens speel je met achterlaten van een spoor van destructie ook nieuwe personages vrij; vier per partij. Deze personages hebben ieder hun eigen speciale mogelijkheden die door gebruik een upgrade krijgt tot supermove. Zo kan Oculus Orbus een snelheidsboost inzetten, die geüpgrade wordt tot een snelheidsboost die vijanden kapot ramt. Deze speciale moves zijn daarnaast wel eens nodig om een verborgen pad te bereiken waar onderdelen van een dagboek te vinden zijn. Dit is echter niet noodzakelijk om een level te voltooien.

Alles dat vrijgespeeld wordt in de singleplayer is ook bruikbaar in de multiplayer en vice-versa. Het is dan ook aan te raden om voordat je de multiplayermodi induikt de singleplayermodus te doorlopen, anders gaat een wereld aan mogelijkheden aan je voorbij. Het is namelijk niet mogelijk om wapens die je nog niet hebt vrijgespeeld op te pakken of te selecteren en je kunt geen personage kiezen waar je nog geen recht op hebt.

Multiplayer

De multiplayer is met maximaal zestien man te spelen, of met vier spelers in coöp. In coöp kunnen levels als team doorlopen worden om te kijken wie de hoogste score haalt en is er een endurance-modus, waarbij het spel is afgelopen zodra alle levens op zijn van de spelers. De standaard modi zijn er echter ook met capture the flag en het deathmatch-speltype Skirmish, die ook in Avatar-modus gespeeld kan worden. Hierbij wordt het hoofd van je Xbox 360 Avatar omgetoverd tot Babo-bol. Je hoofd groeit naarmate je meer scorevermenigvulderaars verzamelt, en zodra je doodgeschoten bent herstart dit weer. De spelers met het grootste hoofd is dus ook gelijk het mikpunt.

Helaas wordt Madballs in Babo: Invasion slechts sporadisch gespeeld en zit je vaak naar de lobby te turen in de hoop dat iemand een potje start of mee gaat doen met je eigen opgestarte spel. Daarnaast hebben veel potjes last van lag en vroegtijdig opstappende hosts. Dit maakt de multiplayer, ondanks de goede opzet, geen groot succes. Weet wel dat als je gewoon in een goed potje terecht komt het een gezellige chaos is.