Mad Tracks (XBLA) | Gamer.nl

Simpelearcaderacertjes zijn schaars op de Xbox 360 en alleen daarom al is Mad Trackseen waardevolle aanvulling voor Xbox Live Arcade. In Mad Tracks race je metkleine opwindautootjes, die worden aangedreven door een veertje. En juist ditveertje, dat onder in beeld wordt weergeven, is van belang in de gameplay.Wanneer je het gas ingedrukt houdt, zal het veertje namelijk samenknijpen enraak je de druk kwijt met als gevolg dat je snelheid afneemt. Door af en toehet gas los te laten houd je het veertje echter op spanning. Het idee is leuk,maar in de praktijk heb je er niet heel veel van doen. Alleen voor steilehellingen is het zaak te zorgen dat je veertje van tevoren goed gespannen is,anders kun je niet boven komen. Maar bij vlakke races laat je het gas in debochten vaak genoeg los, om het veertje gedurende de race stabiel te houden. Gewone races vormen eigenlijk maar een klein onderdeel vanMad Tracks, want het spel is uitgerust met een groot aantal verschillendespelmodes. Zo is er een Voetbal-mode waarin je met teams van twee wagentjesdoor een voetbaltafel racet en het de bedoeling is als eerste drie goals tescoren met de bal die je met je autootje kunt voortduwen. In de Golf-mode heeftelke speler zijn eigen bal die hij over een parcours moet rollen enuiteindelijk in de hole moet doen belanden. In andere modes is het weer debedoeling tegenstanders de afgrond in te duwen, poolballen van je eigen kleurin de pockets te rollen of zo lang mogelijk rollende ballen in een arena ziente ontwijken. Maar welke spelmode je ook speelt, wapens zijn altijdpresent. Het wapenarsenaal van Mad Tracks is behoorlijk uitgebreid en biedt eenselectie van de betere wapens die we door de jaren heen in racegames zijntegengekomen. Naast de gebruikelijke raketten, snelheidsboost en olievlek,vinden we onder andere een wapen waarmee je tegenstanders in een ijsblok kuntveranderen en een wapen waarmee je de besturing van de tegenstander tijdelijkom kunt laten keren. Mad Tracks kent een singleplayercampagne met een vijftientalmi ies. Je kunt telkens kiezen uit twee mi ies en wanneer je voor één van detwee een medaille behaalt, worden twee nieuwe mi ies vrijgespeeld. De helecampagne heb je in een half uurtje uitgespeeld, waarna je in je eentjeeigenlijk alleen nog kunt strijden om een betere tijd of score tegen eensterkere AI. Later zullen nog twee extra campagnes beschikbaar worden gesteld,voor zo'n 350 per stuk. Behoorlijk duur als ze net zoveel behelzen als deeerste campagne. Waarschijnlijk zijn die nieuwe mi ies echter wel gewoon inmultiplayer speelbaar, wat de prijs alweer wat meer rechtvaardigt. Want waar leuke arcaderacertjes altijd het beste tot hunrecht komen is de multiplayer en hierin pakt Mad Tracks behoorlijk uit. Hetspel ondersteunt alles wat je van een Xbox Live-multiplayergame zou verwachten,inclusief 80 leaderboards en een TrueSkill-waardering. Alle spelmodes van desingleplayer kun je in multiplayer spelen en leveren vaak hectische situatiesop. De multiplayer is dan ook het meest onderhoudende onderdeel van het spel.Wat wel jammer is, is dat je voor de splitscreenmode nieuwe profielen moetaanmaken voor elke controller. Wanneer zien ze nou eens in dat dit de drempelvoor een leuk potje splitscreen spelen enorm verhoogt? Jammer!Helaas schiet het spel op het gebied van afwerking flinktekort. Zo is het spel in het Nederlands vertaald door vertaalbureau Babelfish.“De zitting u zich probeert aan te sluiten bij is niet beschikbaar”, maarmi chien komt dat wel door de “Mi ende Host”. “Toer”, ik ben een rondeverder. Ook heeft het menu te kampen met kleine lettertjes die op een normaletelevisie nauwelijks leesbaar zijn. Je kunt amper zien wat voor medaille je bijde verschillende evenementen gehaald hebt, omdat deze echt enorm klein worden weergegeven.Het is alsof ze het erom doen. Ook audiovisueel stelt het spel weinig voor,maar dat natuurlijk is geen vereiste voor een Xbox Live Arcade-spelletje.Grafisch, op de autootjes zelf na, is het spel van Playstation 2-niveau. Hetgeluid is verder prima, maar vooral de muziek is op den duur irritant. Mad Tracks is een leuke arcaderacer die je zeker wat uurtjesbezig zal houden, in multiplayer mi chien meer als je de smaak te pakkenkrijgt of een paar vrienden hebt die het spel ook weten te waarderen. Krijg jede smaak niet echt te pakken, dan heb je Mad Tracks vrij snel gezien. Devariatie in gamemodes is behoorlijk, al is voor elke spelmode wel maar één omgevingbeschikbaar. Dat je voor twee keer 15 extra spelmodes bijna net zo veel moetneertellen als voor de rest van de spel, is ons inziens mi chien iets tegortig. Men had wellicht beter voor bijvoorbeeld 1200 punten, direct devolledige game kunnen geven.