Lumines | Gamer.nl

Lumines volgt hetzelfde idee als Tetris. Wederom vallen er blokjes naar beneden die zich onderin het scherm opstapelen. De blokjes bestaan deze keer alleen niet uit verschillende vormen, maar uit verschillende kleuren. Een blokje bestaat altijd uit een vierkantje van vier vakjes die gekleurd zijn met twee verschillende kleuren. Wanneer de gekleurde vakjes onderin het scherm opstapelen, kunnen ze vierkantjes vormen van één dezelfde kleur. Wanneer dit gebeurt, zal het vierkantje verdwijnen zodra de zogenaamde Time Line langs komt. Deze lijn beweegt zich constant van links naar rechts op het ritme van de muziek en verwijderd de gevormde vierkantjes. Aan de speler de taak om zoveel mogelijk vierkantjes tegelijk te laten verdwijnen, zodat je mooie combo's creëert en meer punten krijgt. Hierbij helpt ook het sporadisch aanwezige speciale vakje dat, wanneer het gebruikt wordt in een vierkantje van één kleur, alle aaneengeschakelde vakjes van dezelfde kleur laat verdwijnen. Net als Tetris een vrij simpel concept en minstens net zo verslavend!

Lumines biedt de speler verschillende modes om mee bezig te gaan. Zo zal je waarschijnlijk de meeste tijd doorbrengen met de Challenge Mode. Hier heeft de speler geen tijdlimiet en kan hij in principe ongelimiteerd door spelen (totdat het scherm gevuld is met blokjes natuurlijk). In deze mode zullen de blokjes regelmatig wi elen van kleur er daarbij veranderd ook de achtergrond en de muziek (bij elkaar heet dit een skin). De Single-Skin Mode hanteert hetzelfde principe als de Challenge Mode, alleen zal je dan één skin uitkiezen wat niet veranderd tijdens het spelen. In de Time Attack Mode krijg je een tijdslimiet voor het zoveel mogelijk vierkantjes maken binnen de tijd. Je kunt kiezen uit 60, 180, 300 of 600 seconden. Ideaal als je zomaar even iets te doen wil hebben. De modes zijn zo gekozen dat je het spel even kan oppakken, maar ook voor lange tijd kunt spelen. Naast de singleplayer modes, kent Lumines ook een leuke multiplayer waarbij het scherm verticaal door tweeën gedeeld wordt. Wanneer een speler vierkantjes wegspeelt, wordt zijn scherm groter en het scherm van de tegenstander kleiner. Hierdoor wordt het voor je tegenspeler alleen maar lastiger om vierkantjes weg te spelen. Dit kan tegen een andere Lumines bezitter gespeeld worden, maar ook tegen de CPU. Tegen de CPU speel in je stages, waarvan elke stage weer een stuk uitdagender is ten opzichte van de vorige.

De laatste mode in het spel draait als enige niet om het wegspelen van vierkantjes. In deze Puzzle Mode zal je namelijk figuurtjes moeten maken met één kleur. Zo is het eerste figuurtje wat je moet maken een kruis van vijf vlakjes. Je moet dan de blokjes zo stapelen zodat er bijvoorbeeld met de oranje kleur een kruisje gevormd wordt. Deze figuren worden steeds gecompliceerder en daar komt ook nog eens bij dat je onder een tijdslimiet werkt. Een erg leuke afwi eling van de andere modes.

Al is Lumines een puzzelspel, Q Entertainment heeft er toch een audiovisueel spektakel van weten te maken. Het spel zit vol met flitsende effecten en de verschillende skins zien er stuk voor stuk goed uit. Leuk is dat bij elke skin een muziekje hoort dat beïnvloedbaar is tijdens het spelen. Door bijvoorbeeld het maken van een vierkant, of het draaien van een blok, wordt er een geluidje gemaakt wat bij de muziek past. Deze geluidjes vormen dus eigenlijk samen met het achtergrond deuntje de volledige muziek van het spel. De verschillende skins verschillen van strakke achtergronden met dansmuziek tot skins met een Japanse sfeer. Bij sommige skins is het erg onduidelijk om het verschil tu en de twee kleuren te zien, wat direct invloed heeft op de moeilijkheidsgraad. Iets waar de CPU dan weer geen last van heeft tijdens een potje multiplayer en dat is wel een beetje jammer.

Het concept van Lumines is erg simpel en elke gamer kan er zo mee overweg. Toch kan het nog een hele tijd duren totdat je echt goed wordt in het spel. Veel oefening is nodig om de CPU tegenstander in latere stages te verslaan en om veel punten te verzamelen in de Challenge Mode. Ook in de Puzzle Mode zullen latere puzzels eerst doordacht moeten worden, voordat je er aan begint. Ander kom je al snel in de knoop te zitten. Het spel is aanvankelijk niet moeilijk, maar naarmate je vordert is het toch behoorlijk lastig om de snel vallende blokken goed neer te blijven zetten.