Lumines II | Gamer.nl

Het vervolg op het ultieme PSP puzzelspel Lumines is eindelijkverschenen. Met Lumines II wil ontwikkelaar Q Entertainment de grenstu en verslavende gameplay, muziek en stijl laten vervagen. Eenmoeilijke taak, want Lumines was op dat punt al bijzonder succesvol.Toch heeft ontwikkelaar Q Entertainment zijn best gedaan om van eenbestaand concept nog meer te maken. Laten we beginnen met uit te leggen wat het gameplay conceptvan Lumines II is. De speler krijgt een scherm voor zich dat zichlangzaam opvult met blokjes die van boven af naar beneden vallen.Deze blokjes bestaan elk uit vier kleinere blokjes van in totaal tweeverschillende kleuren. Het is aan de speler om het scherm niet vol telaten lopen. Dit gebeurt door vier gelijk gekleurde, kleine blokjeste combineren tot één of meerdere grote. Een tijdlijndie zich van links naar rechts beweegt verwijdert de ontstaneblokken. Door meer blokken van dezelfde kleur op elkaar te stapelenzijn er combo's te maken, waarbij meerdere grote blokken wordenverwijderd en meer punten kunnen worden verdiend. Als laatste zijn erook nog eens kleine blokken met speciale eigenschappen. Als éénvan deze wordt gebruikt om een groot blok te maken, zal de tijdlijnook alle kleine blokken van dezelfde kleur verwijderen die in contactstaan met het oorspronkelijke speciale blokje. Het gevolg is een zeerverslavende gameplay, die met behulp van de grafische kracht van dePSP nog een stukje intere anter wordt. Variatie in de valsnelheid ende snelheid van de tijdlijn maken de game steeds moeilijker.

Wanthet mooie aan de Lumines reeks is dat de gameplay gecombineerd wordtmet muziek en beeld. Lumines II verlegt hierbij de grens weer eenbeetje, want ditmaal zijn op de achtergrond van de speelveldenvolledig geanimeerde filmpjes en 3D animaties te zien. Dezeintegratie van muziek beeld en gameplay komt tot uiting in zogenaamdeskins. Skins zijn als het ware levels te noemen met een bepaaldthema, waarbij zowel de blokken, achtergrond en de muziek éénbepaalde stijl hebben. Dit kan per skin zorgen voor een heel andereervaring en het is bovendien erg verslavend om alle skins teverzamelen die er zijn. In tegenstelling tot de meeste puzzelgame isde kwaliteit van de skins en de muziek een grote factor in LuminesII. De ervaring die je als speler beleeft, wordt immers veroorzaaktdoor de combinatie van verschillende factoren. Daarom gaan we ookmeer in op dit aspect.

De introductie van vollediggeanimeerde achtergronden heeft ervoor gezorgd dat we kunnen genietenvan videoclips van bekende sterren. Genieten is mi chien een grootwoord, want de muziek die aanwezig is, zal niet iedereen aanstaan.Een simpele opsomming van de aanwezige artiesten laat al zien dat ergeen gebrek aan variatie is. Beck, Black EyedPeas, Chemical Brothers, Fatboy Slim, The Go! Team, GwenStefani, Hoobastank, Junior Senior, Mi y Elliott, New Order, JunkieXL en Stigmato Inc. zijn artiesten die hun muziek en clips hebbenuitgeleend aan de game. Hierbij valt het op dat, met het er buitenhouden van persoonlijke smaak, bepaalde clips veel beter in de gamepa en dan anderen. Zo heeft een clip als Star Guitar van TheChemical Brothers precies de goede stijl en het tempo om alsachtergrond te dienen. Bovendien heeft de skin met Black Tambourinevan Beck speciale blokken en extra geluiden die pa en bij de stijlvan de clip. Andere skins, zoals Hollaback Girl van Gwen Stefani,zijn echter meer op zichzelf staand zonder duidelijk hoorbare ofzichtbare integratie van geluidseffecten en stijl van de blokken.

Aan de liefhebber van de oude stijl skins is gelukkig ookgedacht. De oude stijl skins bestaan uit stijlvolle achtergronden metvolledig aan deze stijl aangepaste blokken en muziek. Bovendien zorgthet bewegen van de blokken en het maken van combo's voor extrageluidseffecten die onderdeel uitmaken van de achtergrondmuziek. Jemaakt dus als het ware zelf muziek. Oude nummers komen weer langs ineen nieuw jasje en nieuwe nummers komen langs in een compleet anderestijl. Waar eerder alleen 2D achtergronden waren te zien met eengeringe mate van animatie, zijn veel van de achtergronden in LuminesII volledig geanimeerd. Het eindresultaat heeft skins van zeergemengde kwaliteit tot gevolg. Een aantal van de geanimeerde skinszijn namelijk nogal klinisch en steriel te noemen, als ze wordenvergeleken met die met oude achtergronden. Ook worden er veelgeluidseffecten geleend van andere skins, waardoor veel nieuwe skinszich minder onderscheiden van anderen. Gelukkig zijn er ook nieuweskins die wel geslaagd zijn en de saaiere versies doen vergeten.Skins met 2D achtergronden zijn ook nog aanwezig, dus er zitten noggenoeg pareltjes tu en. Door het enorme aanbod is de gemiddeldekwaliteit echter wat verwaterd.Behalve de grote hoeveelheid skins is er ook nog eens eenovervloed aan extra opties. De Challenge Mode, waarin alle skins zijnte verdienen, heeft nu drie moeilijkheidsgraden. De toenemendemoeilijkheid wordt in de verschillende opties vooral bepaald door eenkleiner speelveld. Uiteindelijk wordt zelfs de makkelijkste optiebehoorlijk pittig, omdat per skin de tijdlijn en de blokjes op steedsandere snelheden beginnen te bewegen. De makkelijkste opties doet hetmeeste denken aan de Challenge Mode uit deel één, dusde gevorderde opties zijn vooral bedoeld om het de meer ervarenspelers moeilijk te maken.

Na het horen van al die leuke enminder leuke artiesten, zal de Skin Edit Mode voor velen als eengeschenk uit de hemel komen vallen. De Skin Edit Mode is een mooiwoord voor de mogelijkheid om de verdiende skins te selecteren ennaar keuze op volgorde te zetten. In deze mode kun je dus alle minderleuke skins laten voor wat ze zijn. Deze mode is niet zozeer bedoeldom een score te verbeteren, want de keuzevrijheid zorgt ervoor datniet elke speelse ie hetzelfde hoeft te zijn. Om de tijd door tekomen met je favoriete skins is deze mode echter zeer geschikt.

TimeAttack Mode en Puzzle Mode zijn terug van weggeweest. In Time Attackis het zaak om binnen 60, 180 300 of 600 seconden zoveel mogelijkblokken te laten verdwijnen. Er is zelfs de mogelijkheid om de TimeAttack van 60 seconden op te nemen en opnieuw te bekijken. In PuzzleMode moeten steeds moeilijker wordende figuren worden gemaakt metblokken van één kleur. Ook de VS CPU Mode is weeraanwezig. In tegenstelling tot de aanwezige Dual Mode moet de spelerhet hierin opnemen tegen een AI tegenstander. Hierbij moeten elkekeer als de tijdlijn pa eert zoveel mogelijk blokken wordenverwijderd. Als gevolg van het verwijderen van meer blokken, wordthet speelveld van de winnaar vergroot en die van de verliezerverkleind. De Duel Mode (Ad Hoc multiplayer met twee personen), maakthet geheel wat moeilijker. Het vreemd is wel dat er lag oplijkt te treden tijdens dit speltype. Dit is vooral te merken aan devertraging waarmee de blokken reageren op de beweging van de speler.Een oorzaak hiervoor is niet bekend.

Een nieuwe toevoeging isde Mi ion Mode. Hierin wordt de speler verschillende uitdagingenvoorgelegd, zoals het leegmaken van een heel veld in x aantalseconden of met een x aantal blokken. Het is jammer dat maar een paarmi ies echt moeilijk zijn. De rest is voor een ervaren speler temakkelijk. Andere nieuwe opties bestaan uit onder andere demogelijkheid om high scores en herhalingen uit te wi elen met anderespelers almede een song editor. In tegenstelling tot de SkinEdit Mode, is in de song editor wel je eigen muziek te maken. Ditwordt mogelijk gemaakt door een simpele editor waarmee opvallendleuke en pakkende muziek is te maken. Deze muziek kan wordengecombineerd met een aantal standaard skins die ook weer zijn in tevoegen in de Skin Edit Mode. Een klein detail dat overigens nog demoeite waard is om te noemen: Lumines II bevat ook nog eens een demovan Q Entertainments volgende muzikale game Every Extend Extra. Dezegame komt in tegenstelling tot de VS jammer genoeg pas volgend jaarin Europa uit.

Lumines II is een zeer complete game geworden.Alles wat deel één goed maakte zit in deze game, pluseen groot aantal extra opties. Dit betekent echter niet dat de gameper definitie beter is te noemen dan het origineel. Opties zoalsMi ion Mode en Duel Mode hadden net wat beter kunnen wordenuitgevoerd. Ook zorgen de introductie van muziekclips en 3Dachtergronden ervoor dat de gemiddelde kwaliteit van de skins ietsachteruit gaat. Een herkenbare stijl ontbreekt hierdoor ook nog eens.Dit maakt uiteindelijk maar weinig uit als we kijken daar demogelijkheid om de overvloed aan intere ante skins naar keuze in deSkin Edit Mode af te spelen. Het is dus aan de speler om de ervaringte creëren die hij zelf wil. Keuze genoeg.