Lumines: Electronic Symphony | Gamer.nl

Lumines: Electronic Symphony | Gamer.nl

Wat Tetris is voor de oorspronkelijke Gameboy, kan Lumines: Electronic Symphony worden voor de PlayStation Vita. In dit puzzelspel vallen, net als in die Ru ische game, blokjes naar beneden en is het de bedoeling het speelveld zo leeg mogelijk te houden of maken. Alleen draait het hier niet zozeer om de vorm, maar om de kleur. Telkens verschijnt bovenin het beeld een vierkantje, waarvan elk blokje een van de twee levelkleuren heeft. Deze laat je vervolgens ergens op het speelveld neerdalen, om zo te proberen vierkanten of rechthoeken van blokjes met dezelfde kleur te krijgen.

Gespreid muzikaal bedje

Dit alles is ingebed in een muzikale setting. Een vierkant wordt namelijk pas omgezet tot punten (en verdwijnt dan uit het speelveld) na een bepaalde maat. Weet je in de tu entijd het vierkant nog uit te breiden, dan verdien je bonu en. Elk nummer heeft zo z'n eigen snelheid en dynamiek, waardoor het aan te raden is om met koptelefoon te spelen. Niet alleen omdat het je een speltechnisch voordeel geeft, maar ook omdat de soundtrack bijzonder sterk is. Zelfs wanneer je relatief weinig met het elektronische genre hebt. Artiesten als The Go! Team, The Chemical Brothers en Faithle wi elen de meer underground-muziek af en op Safri Duo na valt niets buiten de boot.

Tot dusver niets nieuws, maar deze simpele, maar verdomd intense en ingenieuze puzzelmechaniek is aangevuld met een twist of twee. Allereerst zijn er nu ook blokjes die als het ware elektrisch geladen zijn. Deze veranderen de kleur van alle omringende blokjes en kunnen je zorgvuldig uitgekiende bouwwerk dus in een keer waardeloos maken, of juist enorm waardevol. In eerste instantie lijkt dit een overbodige en mi chien zelfs vervelende kansfactor, maar na een tijdje krijg je enigszins in de smiezen hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

In de makkelijkere levels kun je na een negatieve uitwerking sowieso nog steeds de boel naar je hand zetten. Wanneer meer van je gevraagd wordt, maak je waarschijnlijk ook meer fouten en juist hier kunnen deze speciale blokjes je uit de brand helpen. Is er een gebied op het speelveld waar de twee kleuren willekeurig naast elkaar staan, dan is de kans groot dat de nieuwe blokjes mogelijkheden of zelfs eenkleurige vierkanten creëren.

Flitsende avatars

De tweede twist is de grotere relevantie van avatars. Waren ze eerst voornamelijk een visuele representatie van jezelf, nu voegen ze daadwerkelijk iets toe. Elke avatar heeft immers z'n eigen, karakteristieke puzzeleigenaardigheid. De ene geeft je langer de tijd om vierkanten te vormen, de andere zorgt ervoor dat je tijdelijk enkel vierkanten van één kleur krijgt toebedeeld. Je verdient deze extra's door veel combo's te maken of op de maat op de touchpad mee te tikken. En dat wil je. Niet alleen voor de topscore, maar ook voor de visuele blitzkrieg die dit tot gevolg heeft. Wat je ziet, is immers niet alleen afhankelijk van de snelheid van het tempo, maar ook van je prestaties.

Hoe beter je het dus doet, hoe flitsender en dynamischer de achtergronden en effecten. Het fraaie is dat je een level een oneindig aantal keer voor honderd procent kunt voltooien. Krijg je het voor elkaar om het daarvoor benodigde puntenaantal te behalen, dan verandert het kleurenpallet en de achtergrond en begin je weer van vooraf aan. Qua pure technologie valt Lumines mi chien in het niets bij een Uncharted of FIFA, qua spektakel en vormgeving kan het absoluut mee.

Prijzig sociaal puzzelspel

De kanttekening is dat alle modi nogal met elkaar overeenkomen. In de belangrijkste modus, Voyage, speel je simpelweg tot je af bent. In Time Trial is dit ook zo, maar dan met een tijdslimiet en de Duel-modus is een standaard multiplayermodus die ook draait om het puntenaantal. De daarvan afwijkende puzzelmodus uit de PSP-delen is om onverklaarbare redenen weggelaten en dat is eigenlijk wel jammer. Hoewel Lumines qua mechaniek fenomenaal in elkaar steekt en er meer dan zat uitdaging te vinden is, voelt het prijspunt van veertig euro mede daardoor te hoog. Tu en de vijftien en twintig euro was pa ender geweest.

Maar zelfs voor die veertig euro kun je heel wat reisjes Maastricht - Groningen in Lumines kwijt. Er is een behoorlijk aantal avatars en (steeds psychedelischer wordende) achtergronden vrij te spelen, en de speelduur wordt verder verlengd wanneer je mensen kent die zich ook in de rondte puzzelen. Topscores zijn namelijk te delen en maken een integraal deel uit van de spelervaring. Je strijdt dus niet alleen tegen jezelf of de klok, maar ook om de beste Lumines-speler van je PSN-vriendenlijst te worden.